کد خبر 42422
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۲

آمريکا علاوه بر 670 ميليارد دلار اوليه براي بودجه پايه پنتاگون و جنگ هاي افغانستان و عراق، 18 ميليارد دلار براي فعاليت هاي مرتبط با تسليحات هسته اي درخواست کرده است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از فارس، مرکز کنترل تسليحات و منع اشاعه (تسليحاتي) در مقاله‌اي به قلم لايسي اولسون به بودجه مالي دفاعي سال 2012 ميلادي آمريکا پرداخته است.
در سپتامبر 2010، رابرت گيتس وزير دفاع جزئيات يک ابتکار بزرگ جديد را مطرح کرد که هدف از آن از بين بردن اتلافها و زوائد در درون پنتاگون بود. گيتس بطور مشخص چند ماه پيش در يک سخنراني در کتابخانه "آيزنهاور " در "ابيلن " کانزاس، گفت که اين ابتکار با تلاش براي خاموش کردن "فواره هزينه هاي دفاعي " در مدت پنج سال آينده بيش از 100 ميليارد دلار در هزينه هاي خارجي صرفه جويي خواهد کرد.

* کاهش هزينه‌هاي اضافي پنتاگون و تخصيص آن به نوسازي نيروها

هدف از اين ابتکار کاهش بودجه پنتاگون يا کمک به کاهش کسري بودجه نبود بلکه منظور از اين ابتکار (طرح) اين بود که پول به برنامه‌هاي داراي اولويت بالاتر، منتقل شود. بر اين منوال، کل مبلغ 100 ميليارد دلار صرفه جويي شده بار ديگر در "وزارت دفاع " (DOD) سرمايه گذاري خواهد شد. گيتس گفت : "بروشني بايد گفت که وظيفه پيش روي ما کاهش بودجه کلي وزارت دفاع نيست بلکه وظيفه ما اين است که هزينه‌هاي اضافي منابع حاشيه‌اي را به ميزان قابل توجهي کاهش دهيم و مبلغ صرفه جويي شده را به ساختار و نوسازي نيروها تخصيص دهيم. "
با اين حال مساله مهم تر اين بود که اين ابتکار مي‌بايد منجر به گريز از اين واقعيت مي شد که پنتاگون در نهايت به دليل افزايش کسري بودجه و فشار فزاينده بر بودجه، ممکن بود واقعا ناچار به کاهش بودجه خود مي شد.
اما در ماههاي بعد، روشن شد که ابتکار 100 ميليارد دلاري بهره وري‌هاي گيتس کافي نخواهد بود. طرح‌هاي متعدد کاهش کسري بودجه از جمله "کميسيون کاهش کسري بودجه "بولس - سيمپسون "، مقادير زيادي کاهش در بودجه پنتاگون را مطرح کردند که اين موارد فراتر از کاهش بودجه اي بود که گيتس برنامه ريزي کرده بود. در نهايت، دولت به اطلاع گيتس رساند که لازم است او 150 ميليارد دلار ديگر را نيز از طريق پيراستن زوائد کاهش دهد. بعلاوه، وزارت دفاع اين بار مجاز به نگهداشتن مبلغ صرفه جويي شده هم نبود.

* بودجه پايه پنتاگون در هيچ برهه‌اي در پنج سال آينده کاهش نخواهد يافت

گيتس در نهايت مبلغ 150 ميليارد دلار را با مذاکره به 78 ميليارد دلار کاهش داد. او در تاريخ 6 ژانويه 2011 اعلام کرد که تنها 72 ميليارد دلار از 100 ميليارد دلار اوليه مجددا سرمايه گذاري خواهد شد اما 78 ميليارد دلار ديگر از هزينه کاهش خواهد يافت که مجموع کاهش هزينه ها 178 ميليارد دلار خواهد بود. 28 ميليارد دلار از 100 ميليارد دلار اوليه در مدت پنج سال آينده توسط ارتش، نيروي هوايي، نيروي دريايي و تفنگداران دريايي براي برخورد با هزينه‌هاي بيش از حد انتظار عملياتي از جمله بهداشت، دستمزد و فوق العاده مسکن، نگهداري سامانه هاي تسليحاتي، نگهداري ذخاير (دپو)، حمايت پايگاه و آموزش، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بعلاوه، 54 ميليارد دلار صرفه جويي شده در نتيجه تصميم رييس جمهوري مبني بر متوقف کردن پرداخت فدرال به کارگران شهري، به همراه 24 ميليارد دلار ناشي از تغيير فرضيات اقتصادي، تجديد ساختار برنامه اف-35 (F-35) و برنامه‌هاي کاهش استعداد نهايي ارتش و نيروي دريايي، براي کاهش کسري بودجه مصرف مي شود.
در کاهش‌هاي پيشنهادي گيتس، بودجه پايه پنتاگون در هيچ برهه‌اي در پنج سال آينده کاهش نخواهد يافت (برخلاف هزينه هاي جنگها در عراق و افغانستان، که با توجه به خارج ساختن نيروهاي آمريکا از عراق، شروع به کاهش يافتن کرده است). بودجه وزارت دفاع با شتاب کمتري نسبت به گذشته به رشد خود ادامه خواهد داد. اين مساله يک کاهش محسوب مي شود تنها به اين دليل که بودجه در نهايت با نرخ تورم رشد نخواهد کرد، بنابراين برنامه هاي بيشتري بايد حذف شوند. "فواره " تا حد يک باريکه آب کاهش خواهد يافت، اما تا خاموش شدن فاصله زيادي خواهد داشت.

* بودجه نظامي به عنوان 19 درصد از هزينه‌هاي فدرال آمريکا محسوب مي‌شود

گيتس در اعلام مطلب خود روشن ساخت که "از نظر من، اين طرح نشان دهنده حداقل هزينه‌هاي دفاعي است که با توجه به مجموعه پيچيده و غيرقابل پيش بيني چالش هاي امنيتي پيش روي آمريکا در سراسر جهان، ضروري است. "گيتس همچنين طرحهاي گوناگون کاهش کسري بودجه را "رياضيات، و نه راهبرد " ناميد. گيتس به تهديد بالقوه ناشي از کسري فزاينده بودجه نپرداخت؛ مساله اي که "مايک مولن " رييس ستاد مشترک ارتش آن را "بزرگترين تهديد امنيت ملي ما " ناميده است.
در طول سال آينده همچنانکه توجهات بر کاهش کسري بودجه متمرکز خواهد شد، بودجه کلي زير فشار بيشتري قرار خواهد گرفت. بودجه نظامي به عنوان 19 درصد از هزينه هاي فدرال آمريکا و حدود 56 درصد از هزينه هاي اختياري (صلاحديدي)، بعيد است که دستکم مقداري از اين توجهات را به خود جلب نکند. صرف نظر از اينکه با چنين موشکافي موافق باشيم يا خير، حقيقت اين است که در زمان فشار شديد اقتصادي، انتخاب هاي واقعا دشواري در راه هستند.

* درخواست 18 ميليارد دلار براي فعاليت‌هاي مرتبط با تسليحات هسته اي

دولت اوباما براي سال مالي (FY) 2012 که از اول اکتبر 2011 آغاز مي شود، بودجه پايه 553 ميليارد دلار را براي وزارت دفاع درخواست کرده است. اين مبلغ 13 ميليارد دلار پايين تر از برآورد "برنامه دفاع سالهاي آينده " پنتاگون است که سال گذشته منتشر شد، اما نسبت به اعتباراتي که وزارت دفاع براي سال مالي 2011 در قالب بودجه تصويبي (resolution) کنوني که مدت آن 4 مارس به پايان مي رسد دريافت مي کند، حدود 3 درصد رشد واقعي نشان مي دهد.
بعلاوه، دولت 117.6 ميليارد دلار (يکصد و هفده ميليارد و ششصد ميليون دلار) براي "عمليات احتياطي خارجي " (OCO) ، به منظور نبرد کردن در جنگهاي افغانستان و عراق درخواست کرده است. اين مبلغ نسبت به 159.4 ميليارد دلار سال گذشته 26 درصد کاهش دارد که نشان دهنده تعهد دولت به کاهش سطح نيروها در عراق و افغانستان و نيز اعمال مقررات دقيق تري براينکه چه چيزهايي مي تواند يا نمي تواند در درخواست هزينه هاي جنگي گنجانده شود، است. در گذشته، اعتبارات اضافي در هنگام نياز از طريق تخصيص هاي تکميلي اضطراري تامين شده است. اين مساله (درخواست اعتبار اضافي) براي سال مالي 2012 نيز يکي از احتمالات است و بودجه درخواستي دفاعي براي سال مالي 2012 را به رقم کلي 670.6 ميليارد دلار مي رساند.
اين ارقام شامل هزينه هاي مرتبط با تسليحات هسته‌اي در وزارت انرژي (DOE) يا ساير اعتبارات مرتبط دفاعي نمي شود.
دولت اضافه بر 670 ميليارد دلار اوليه براي بودجه پايه پنتاگون و جنگ هاي افغانستان و عراق، 18 ميليارد دلار براي فعاليت هاي مرتبط با تسليحات هسته اي در وزارت انرژي و 7 ميليارد دلار براي فعاليت هاي ديگر مرتبط با دفاع خارج از پنتاگون، درخواست کرده است. اين امر، هزينه کلي دفاعي خارج از پنتاگون (054/053) را به 25 ميليارد دلار مي رساند که نسبت به سال مالي 2011 افزايشي به ميزان حدود 200 ميليون دلار نشان مي دهد.

* ارقام درخواستي تامين اعتبار سال مالي 2012

553 ميليارد دلار ---------------- بودجه پايه وزارت دفاع (051)

118 ميليارد دلار ---------------- جنگ ها در عراق و افغانستان

25 ميليارد دلار ---------------- وزارت انرژي و ساير اعتبارات مرتبط با دفاع

696 ميليارد دلار ---------------- مجموع درخواست براي هزينه هاي دفاعي سال مالي 2012 (050)

توجه: اين عدد شامل هيچگونه اعتبار اضافي تکميلي سال مالي 2012 براي حمايت از جنگ‌هاي افغانستان و عراق نمي‌شود.

* کاهش‌ها و توقف‌هاي تسليحاتي سال 2011

- موتور اضافي "جنگنده تهاجم مشترک " (JSF) اف-35
پنتاگون از سال مالي 2007 تا کنون درصدد بوده است تا موتور دوم براي "اف-35 " (F-35) را حذف کند اما کنگره جلوي اين اقدام را گرفته است. هنوز مشخص نيست که آيا در سال مالي 2011 نيز اين اتفاق روي خواهد داد يا خير. بطور ايده آل ، موتور اضافي اف-136 (f136) توليد شده توسط "جنرال الکتريک " و "رولز رويس " در نهايت از طريق پايين آوردن قيمت موتور اوليه ، موتور اف-135 "پرات و ويتني " ، منجر به صرفه جويي در پول خواهد شد.

- هواپيماي ترابري راهبردي "گلاب مستر " C-17
برنامه ديگري که در گذشته بطور ناموفقي براي حذف در نظر گرفته شده است، C-17 است؛ يک هواپيماي حمل و نقل که براي حمل محموله هاي بزرگ و سنگين نظامي در مسافت هاي طولاني طراحي شده است. کنگره اعتبارات درخواست نشده اي براي 10 فروند C-17 در هزينه هاي دفاعي سال مالي 2010 با هزينه 5.2 ميليارد دلار تامين کرد ، 2.2 ميليارد دلار براي هشت هواپيما در لايحه اعتبارات تکميلي سال مالي 2009، و 2.4 ميليارد دلار براي 10 هواپيما در لايحه هزينه هاي دفاعي سال مالي 2008. لغو برنامه C-17 توليد شده توسط شرکت "بوئينگ " معادل صرفه جويي به ميزان حدود 3 ميليارد دلار در هر سال خواهد بود.

- رزم ناو نسل بعدي (CG(X))
رزم ناو CG(X) نيروي دريايي که به عنوان يک کشتي با ماموريت چندگانه (multi-mission) با تاکيد بر دفاع هوايي و موشک بالستيک در نظر گرفته شده است، با تاخيرهاي فزاينده و افزايش هزينه ها رو به رو شد تا جايي که به نقطه غير قابل تهيه بودن رسيد. نيروي دريايي بجاي تهيه CG(X) هاي بيشتر، نسخه بهبود يافته اي از ناوشکن "آرليگ برک " (DDG-51) کلاس "اجيس " به نام نسخه "Flight III " خواهد ساخت.

- تجسس مادون قرمز نسل سوم (3GIRS)
دولت بجاي ادامه برنامه 3GIRS ، تمرکز خود را بر ارتقا دادن (آپگيرد کردن) يک ماهواره رديابي موشک قرار خواهد داد که هم اکنون در دست توليد است که عبارت است از "سامانه هاي مادون قرمز مستقر در فضا " (SBIRS) . فناوري که براي برنامه 3GIRS در دست توسعه است، در مستقرسازي آينده SBIRS وارد خواهد شد.

- قابليت فرماندهي شبکه اي (NECC)
برنامه NECC به اين دليل لغو شد که بعيد بود اين برنامه به موقع تکميل شود؛ وزارت دفاع بجاي آن قابليت کنوني فرماندهي و کنترل خود ، "سامانه هاي جهاني فرماندهي و کنترل " (GCCS) ، را ارتقا خواهد داد.

- جايگزيني کشتي فرماندهي (LCC-R)
در سال مالي 2011، دولت پيشنهاد کرد که تهيه LCC-R نيروي دريايي تا پس از سال 2015 به تاخير بيافتد. اين LCC-R (درصورت تهيه) جايگزين دو کشتي فرماندهي مي شد که نيروي دريايي در حال حاضر از آنها بهره برداري مي کند. نيروي دريايي بجاي آن ، دوره خدمت کشتي هاي فرماندهي کنوني را تا سال 2029 تمديد خواهد کرد. اين تاخير تقريبا 3.8 ميليارد دلار در هزينه هاي خريد در مدت 5 سال صرفه جويي خواهد کرد.

- خودروي جنگي ماموريت خارجي (EFV)
در سال مالي 2011، دولت پيشنهاد کرد که تهيه EFV به مدت يک سال به تاخير بيافتد، در حالي که اعتبارات برنامه ريزي شده در زمينه تحقيقات، توسعه، آزمايش و ارزيابي (RDT&E) آن را حفظ کرد. در تاريخ 6 ژانويه 2011، گيتس وزير دفاع طرح هاي پنتاگون را براي لغو کلي اين برنامه اعلام کرد. ساختن EFV ، 12 ميليارد دلار ديگر هزينه خواهد داشت.

* کاهش‌ها و توقف‌هاي تسليحاتي سال 2012

- خودروي جنگي ماموريت خارجي (EFV)
خودروي جنگي ماموريت خارجي (expeditionary fighting vehicle) که در ابتدا در سال 1995 در نظر گرفته شد (مجسم شد) ، قرار بود يک خودروي تهاجمي آبي خاکي (آمفي بي ) با سرعت بالا باشد که در آب 25 گره ، و در خشکي 45 مايل در ساعت سرعت داشته باشد. اما علاوه بر غيرقابل پيش بيني بودن و هزينه هاي فزاينده آن، بدنه مسطح که به EFV اجازه مي دهد بر سطح آب حرکت کند، نيز آن را در برابر "وسايل انفجاري اصلاح شده " (IEDs) به شدت آسيب پذير مي کند. بعلاوه ، از زمان آغاز توسعه سامانه در سال 2000 ، EFV با افزايش شديد هزينه ها و مشکلات فني رو به رو بوده است. پنتاگون لغو اين برنامه را در سال مالي 2012 پيشنهاد کرده است.

- موتور اضافي "جنگنده تهاجم مشترک " (JSF) F-35
يک بار ديگر ، پنتاگون اعتبارات اضافي براي موتور اضافي f-136 براي جنگنده تهاجم مشترک F-35 درخواست نکرده است. دولت خاطرنشان مي کند که اين برنامه موتور اضافي به عنوان تلاشي براي کاهش ريسک فني آغاز شد. اما از آنجا که برنامه موتور اصلي بخوبي پيش مي رود، ديگر به اين موتور اضافي نيازي نيست.

- هواپيماي ترابري راهبردي "گلاب مستر " C-17
پنتاگون همچنين اعتبارات اضافي براي C-17 درخواست نکرده است. اکنون در مجموع 223 فروند C-17 سفارش داده شده است و منابع بودجه اي تا سال 2010 تامين شده است.

- "جنگنده تهاجم مشترک " (JSF) خيز کوتاه / فرود عمودي (STOVL) F-35B
اين جنگنده تهاجم مشترک که بزرگترين برنامه تحقيقات، توسعه، آزمايش و ارزيابي (RDT&E) و اکتساب وزارت دفاع است، برنامه اي بلندپروازانه براي ساخت سه هواپيماي مرتبط با تفاوت اندک براي نيروي هوايي ، نيروي دريايي و تفنگداران دريايي (Marine Corps ) است.
ساخت سکوي جديد JSF، نسبت به ارتقا سامانه هاي قديمي تر که نيازمند جايگزيني هستند، مقرون به صرفه تر است. به دليل تاخيرهاي زياد و سرريز هزينه ها، گيتس وزير دفاع در تاريخ 6 ژانويه 2011 اعلام کرد که نسخه F-35 مخصوص نيروهاي تفنگدار دريايي در يک دوره آ‍زمايشي دو ساله قرار خواهد گرفت. اگر مشکلات آ‍زمايش حل نشوند، پنتاگون پيشنهاد خواهد کرد که ساخت اين نسخه لغو شود. براي پر کردن خلاء (شکاف) ناشي از اين تصحيح مسير در توليد JSF ، پنتاگون تعداد بيشتري F/A-18 نيروي دريايي خريداري خواهد کرد.

- TRICARE
گيتس وزير دفاع در تاريخ 6 ژانويه 2011 اعلام کرد که افزايش معتدلي را در برنامه پزشکي (درماني) TRICARE پيشنهاد خواهد داد. بودجه درخواستي سال مالي 2012 پيشنهاد مي کند که اعضا (ثبت نام شدگان) آينده "برنامه بهداشت خانواده سرويسهاي نظامي " هنگامي که آنان در سن 65 سالگي واجد شرايط "مراقبت پزشکي " (Medicare) شوند، به درون برنامه Medicare و برنامه TRICARE براي مدت طول عمر، منتقل شوند. اين اقدام براي مدت سالهاي 2012 تا 2016 حدود 34 ميليون دلار و براي مدت 2012 تا 2021 نيز حدود 279 ميليون دلار ديگر صرفه جويي ايجاد مي کند.

- موشک زمين به هواي SLAMRAAM
به گفته دولت، سامانه دفاع موشک کوتاه برد "موشک هوا به هواي برد متوسط پيشرفته پرتاب از زمين " (SLAMRAAM) نيازمند اعتبارات اضافي براي تهيه در مقادير کافي است. هزينه تهيه رهگيرهاي موشکي SLAMRAAM از زمان برآوردهاي اوليه تا کنون سه برابر شده است. پنتاگون درخواست کرده است که اعتبارات براي اين برنامه کاهش يابد تا کار تحقيقات و توسعه کامل شود.

- سامانه پرتاب خارج از خط ديد
سامانه پرتاب خارج از خط ديد (NLOS-LS) ، يک سامانه پرتاب خودمهارکننده (self-contained) جعبه اي که مي تواند تا 15 موشک دقيق را پرتاب کند؛ عملکرد ضعيفي داشته است و ديگر مقرون به صرفه نيست. دولت لغو اين برنامه را پيشنهاد کرده است. NLOS-LS در ابتدا بخشي از "سامانه رزمي آينده " (FCS) ارتش بود که اکنون خاتمه يافته است.

- هواپيماي سرنشين دار اطلاعاتي، تجسسي و شناسايي EP-X
پنتاگون با لغو برنامه EP-X (هواپيماي جديد تجسسي و گردآوري اطلاعات) مخالفت کرده است زيرا نياز راهبردي براي اين برنامه هنوز مشخص نشده است.

- موشک SM-2 Block IIIB
نيروي دريايي ابتدا در سال 1999 موشک SM-2 Block IIIB را به عنوان يک پيشرفت تکاملي در نسخه هاي پيشين SM-2 معرفي کرد. اما به دليل انتقال (گذار) برنامه ريزي شده به موشک کارامد تر SM-6 Block I ، اين برنامه براي لغو پيشنهاد شده است.

- سلاح‌هاي هسته‌اي و منع اشاعه
ارقام ذيل اشاره دارد به اعتبارات مرتبط با دفاع در وزارت انرژي. درخواست بودجه سال مالي 2012 رييس جمهوري در بر گيرنده افزايش هايي است که هدف از آنها "حفظ يک زرادخانه هسته اي ايمن و بي خطر از طريق ارتقا و جايگزيني تاسيسات و زيرساخت هاي فرسوده (قديمي) ، ادامه برنامه تمديد طول عمر سلاح هسته اي ، و ادامه فعاليت هاي نظارت و تاييد زرادخانه " است. اين بودجه درخواستي شامل 2.5 ميليارد دلار اعتبارات براي برنامه هاي منع اشاعه است، که نسبت به درخواست رييس جمهوري در سال مالي 2011 نزديک به 400 ميليون دلار افزايش دارد. اين بودجه درخواستي همچنين شامل 7.6 ميليارد دلار براي فعاليت هاي تسليحاتي است که نسبت به درخواست رييس جمهوري در سال مالي 2011 به ميزان 580 ميليون دلار افزايش دارد. متاسفانه، پيشنهادهاي کنوني کنگره براي سال مالي 2011 حدود 22 درصد کمتر از درخواست رييس جمهوري براي منع اشاعه هسته اي فراهم مي کنند، که اين مساله احتمال کاهش‌هاي بيشتر در سال مالي 2012 را به همراه دارد.

* اعتبارات جنگ در عراق و افغانستان

آمريکا امروز حدود 97 هزار نيرو در افغانستان و 47 هزار نيرو در عراق دارد.
اين مجموع نيرو پايين ترين تعداد نيرو از ژوييه 2006 تا کنون است؛ در آن زمان آمريکا حدود 148 هزار و 100 نيرو اعزام شده داشت. به همين شکل، هزينه هاي جنگي درخواستي سال مالي 2012 از زماني که کنگره در سال مالي 2005 مبلغ 102.6 ميليارد دلار را تصويب کرد،‌ تا کنون کمترين مبلغ درخواستي است. اين کاهش قابل توجه نشان دهنده تعهد دولت به کاهش سطح نيروها در افغانستان و عراق است. هزينه هاي سالانه جنگ در سال مالي 2008 به اوج خود يعني 179.7 ميليارد دلار رسيد که در آن زمان تعداد نيروها در دو کشور نيز به بيشترين خود يعني 194 هزار نيرو رسيده بود. در گذشته، اعتبارات اضافي از طريق تخصيص بودجه اضطراري تکميلي در هنگام نياز در دسترس قرار گرفته است. اين احتمال براي سال مالي 2012 نيز وجود دارد.

* ارقام درخواستي تامين اعتبار سال مالي 2012

11229 ميليون دلار ---------------- پرسنل نظامي

90761 ميليون دلار ---------------- عمليات و نگهداري

15022 ميليون دلار ---------------- تهيه و خريد (procurement)

397 ميليون دلار ---------------- تحقيقات و توسعه و آزمايش و ارزيابي (RDT&E)

0 دلار ---------------- ساخت و ساز نظامي

0 دلار ---------------- مسکن خانواده

435 ميليون دلار ---------------- اعتبارات قابل تجديد و مديريت

117842 ميليون دلار ---------------- مجموع درخواست اعتبارات جنگي (عمليات احتياطي خارجي) براي سال مالي 2012

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس