به گزارش مشرق به نقل از تابناک، مهر نوشت: تعرفه خدمات جديد پستي اعم از هزينه تمبر، توزيع نشريات و ... با افزايشي چشمگير مواجه شده و موجب ايجاد مشکلات عديده اي براي استفاده کنندگان از اين خدمات شده است.
اين درحالي است که کارشناسان اين شرکت از وجود چنين تغييري بي خبر بوده و اتفاقي بودن آن را به عنوان شوک قوي بر پيکره پست مي دانند.
در اين بين بخشهايي مانند مطبوعات نيز که به عنوان يک موسسه خصوصي اقدام به اطلاع رساني در ميان مردم و سازمانها مي پردازند از حباب افزايش قيمت خدمات پستي در امان نماندند.
بر اين اساس، قيمت هزينه هاي پستي ارسال مطبوعات محلي در آذربايجان شرقي با افزايشي هزار و 100 درصدي تعرفه خدمات روبرو شدند به طوري که مبلغ 100 ريال به ازاي هر روزنامه به هزار و 100 ريال افزايش يافته است.
افزايش اينچنيني قيمتهاي خدمات پستي آنهم به يکباره همه مراجعان به چنين خدماتي را با مشکلاات فراواني مواجه خواهد کرد و در اين ميان موسسات مطبوعاتي خصوصي لطمات جبرانناپذيري را متحمل خواهند شد، موسساتي که بدون اتکا به درآمدهاي دولتي به هزاران زحمت سرپا هستند و با چنين افزايش قيمتهايي ماندنشان در هالهاي از ابهام خواهد بود.
سرعت تصويب ابلاغ و اجراي نرخ خدمات جديد پستي آنچنان بوده است که خبر اين موضوع در خبرگزاريها و پايگاههاي خبري هنوز فرصت نشر کامل نيافته است و تنها در پرتال «دفاتر پيشخوان خدمات پستي و بخش عمومي و غيردولتي» مي توان «خبر نرخ خدمات پستي براي سال 90 ابلاغ شد» را مشاهده کرد.
بر اساس اين خبر سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، پس از شش سال تثبيت نرخ پست، تعرفه جديد خدمات پستي کشور را تصويب و ابلاغ کرد.
کميسيون تنظيم مقررات که در خصوص تعيين تعرفه هاي پستي و مخابراتي همچنان چالش هايي را با شوراي رقابت دارد، مصوبه مورخ 89.12.22 اين کميسيون را مبني بر افزايش نرخ خدمات پستي ابلاغ کرد.
در اين مصوبه رده هاي وزني از 6 به 4 رده و محاسبه نرخ براساس مقصد به درون استاني، استان همجوار و استان غير همجوار در پست داخله و گروه هاي يک تا 5 در کشورهاي خارجي براي پست خارجه تقسيم کرده است.
خدمات پستي داخله شامل نامه، مطبوعات و کيسه مخصوص در سرويس هاي عادي، سفارشي و پيشتاز است. اين خدمات در سرويس خارجه به صورت زميني و هوايي ارائه مي گردد که زمان ارسال آن به مقصد متفاوت است.
شرکت پست ايران 14 سرويس جانبي پستي نيز تعريف و تعرفه آن را از سازمان تنظيم مقررات اخذ کرده است.
اين خدمات شامل اضافه نرخ مرسولات شکستني، غير استاندارد و خارج از اندازه، حق مقر فرستنده، حق شيفت و کشيک، استرداد مرسوله در صورت نبودن گيرنده در چندبار مراجعه، احراز هويت و کنترل مدارک شناسايي گيرنده، مرسولات از مبدا و به مقصد جزاير ايراني خليج فارس، توزيع بروشورهاي تبليغاتي در باجه هاي پستي، استفاده از اينترنت در دفاتر پستي و تمبر شخصي است.
کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، 3 نوع بيمه عمومي، بيمه اظهار شده براي مرسولات داخلي و خارجي را نيز براي تضمين خسارات وارده به مرسولات پستي پيش بيني کرده است.
همچنين 23 خدمت جانبي در بخش توزيع مرسولات براي شرکتهاي پستي پيش بيني شده است.
شرکت پست براساس مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مي تواند اطلاعات مشتريان ونيز اطلاعات مکاني کدپستي را به متقاضيان آن بفروشد و کميسيون اختيار تعيين نرخ قراردادهاي پستي را نيز به معاونت فني شرکت پست واگذار کرده است.
***
به نظر مي رسد در اجراي نرخ هاي جديد خدمات پستي آن چنان تعجيلي وجود داشته است که تمهيدات لازم براي اطلاع رساني عمومي و نيز تجهيز دفاتر پستي به نرم افزار به روز شده در نظر گرفته نشده است.
با اين اوصاف اداره پست استان در پايان ساعات کاري ديروز با تماس تلفني از مشتريان خود که با آن اداره قرار دادهاي پستي دارند مي خواست که با مراجعه به اداره پست به تنظيم قرارداد بر اساس نرخ هاي جديد اقدام کنند.
از ديگر سو افزايش نرخ خدمات پستي آنچنان است که شگفتي هر شنوندهاي را سبب ميشود. هرچند تا لحظه تنظيم خبر، نرخ خدمات پستي جديد از سوي اداره پست ارائه نشده است اما نرخي که از سوي اداره پست استان به صورت شفاهي به مسئولان نشريه براي توزيع امروز روزنامه اعلام شده است حکايت از نرخ جديد خدمات پستي دارد.
اکنون اداره پست استان که با ابلاغ سراسري اقدام به اين افزايش نرخ خدمات کرده است را مي توان رکورد دار افزايش قيمتها بعد از هدفمندي يارانه دانست به هر حال اين افزايش قيمت سرسام آور براي مطبوعات محلي استان که مشتري هر روزه آن نيز به شمار مي آيند تا حد فاجعه قلمداد مي شود!