به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، عبدالله بيچرانلو عوامل درون سازماني و برون سازماني را چالشساز دانست و گفت: در دورههاي اخير شاهد تاسيس شبکههاي جديد ماهوارهيي از جمله آيفيلم و ... هستيم که همچنان نيز ادامه دارد؛ اما زياد محسوس نيستند و اگر درباره تاسيس شبکههاي جديد سياستگذاري ميشود بايد اثربخش باشد.
وي افزود: هر شبکهاي که تاسيس ميشود بايد کارکرد ويژه و مشخصي داشته باشد. بيچرانلو رويکرد مناسبتي به توليد و حرفهيي نبودن در زمينه توليد را از ديگر چالشهاي نوين رسانهيي عنوان کرد.
عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبکه نمايش خانگي و اينترنت را از رقيبان چالشساز براي تلويزيون دانست و ادامه داد: بر اساس نظرسنجيهاي به دست آمده مردم کشور هنوز به تلويزيون و فيلم ديدن گرايش دارند، در عين حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سالهاي اخير به سمت اين رسانه کشيده شدهاند؛ در دهههاي 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد ميشده است و در بسياري موارد نيز باعث نارضايتي مردم شده و اکنون در دورهاي هستيم که نسبت به ماهواره بيتفاوتي حاکم است و به همين دليل با افزايش مخاطبان ماهواره روبرو هستيم.
وي عنوان کرد: سال 87 آغاز تحولات مهم در زمينه شبکههاي فارسي زبان ماهواره بوده که برخي از آنها از داخل تاسيس و حمايت شدهاند. از جمله اينکه شبکههاي «ام.بي.سي»، «بي بي سي فارسي»، در سال 87، «فارسي وان» در سال 88، «پي ام سي خانواده»، «جم کلاسيک» و «من و تو» در سال 89 تاسيس شدند که پرمخاطب ترين شبکههاي ماهوارهاي فارسي زبان بودند.
عبدالله بيرچانلو در اين نشست اظهار کرد: عمدهترين مسالهاي که باعث شد مردم از تلويزيون روي گردانند و به سمت ماهواره بروند سريالهاي عامه پسند و خانوادگي شبکههاي فارسي زبان بوده است؛ آمريکا، انگليس، استراليا، آلمان، فرانسه، برزيل، کلمبيا و کره جنوبي کشورهاي موفق در زمينه ساخت اينگونه سريالها بودهاند.
وي خاطرنشان کرد: تلويزيون ما بزرگترين فرصتساز براي رقباي خودش از جمله شبکه نمايش خانگي است؛ طبق نظرسنجيهاي بدست آمده 58 و 8 دهم درصد مردم سريالهاي شبکه نمايش خانگي را از نظر کيفيت بهتر از سريالهاي تلويزيون دانستهاند.
بيرچانلو درباره رقيب ديگر تلويزيون، اينترنت گفت: آخرين آمار (تير 89) به دست آمده نشان ميدهد که در کشور 43 و 2 دهم درصد ضريب نفوذ در اينترنت وجود دارد که بعد از بحرين در خاورميانه رتبه دوم را کسب کرديم؛ اولين کارکرد اينترنت در ايران براي سرگرمي است و اطلاع گرفتن و آموزش در رتبههاي بعدي قرار دارند، بنابراين تهديد اينترنت در راه است و اين اعتبار منبع تلويزيون را کاهش ميدهد.
وي فراگيري و گستردگي در سراسر کشور، توان مالي گسترده تلويزيون براي ساخت سريالهاي الف ويژه، امکان بهرهگيري از توان بخشي دولتي و خصوصي و برخورداري از بازوان پژوهشي را از جمله فرصتهاي پيش روي تلويزيون عنوان کرد.
عبدالله بيرچانلو در پايان اين نشست نيز راهکارهاي پيشنهادي براي تلويزيون و حل چالشهاي آن را برشمرد که شامل پذيرش واقعيات موجود رسانهيي، اعتماد به ديدبانان رسانه، رو آوردن به ژانرهاي نو، تمرکز و برخواستههاي مخاطبان، تغيير ساختار صدا و سيما و فعاليت شبکههاي موازي به طور نظارت شده و رسمي تر هستند.