رئیس مجلس خبرگان رهبری به استادان حوزه گفت: معنای وحدت امت اسلام این نیست که شیعه، سنی شود یا سنی، شیعه شود. امت اسلام را در برابر دشمنان اسلام یکی کنیم.

 به گزارش مشرق، آیت‌الله محمد یزدی در چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به طرح‌هایی که توسط مجمع عمومی جامعه مدرسین تهیه شده، اظهار کرد:‌ این طرح‌ها باید از مسیر قانونی‌اش یعنی پس از بررسی و تصویب جامعه مدرسین به شورای عالی حوزه‌های علمیه ابلاغ شود و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها، قدم‌های موثری برای پیشرفت حوزه برداشته شود.

وی با بیان اینکه اساتید در درجه اول اداره کننده روح حوزه مقدسه علمیه هستند، گفت: این اساتید هستند که معارف و علوم و اخلاق را در ابعاد مختلف به طلاب علوم دینی منتقل می‌کنند و از طریق طلاب به عامه مردم منتقل می‌شود.

وی با تقسیم آموزش اساتید به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم، گفت: متنی که اساتید انتخاب و برای طلاب تدریس می‌کنند بسیار مهم است و هر کدام از اساتید به صورت مستقیم با جمعی از شاگردان روبه‌رو هستند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین تاکید کرد: برای پاسخ به برخی مسائل مستحدثه‌ای که مربوط به حکومت و انقلاب است، ممکن است چیزی در هیچ یک از متون دینی نباشد اما قواعد و زیربناها و کلیاتی در دست است که باید با بنیه دینی و انقلابی خود به این شبهات پاسخ بدهید.

وی پیوند اعضا را یکی از این مسائل برشمرد و خطاب به اساتید حوزه گفت: شما در حوزه هستید و باید پاسخگوی نیازمندی‌های مردم باشید.

آیت‌الله یزدی با برشمردن برخی نیازمندی‌های جامعه اظهار کرد: در مسئله بین‌الملل وقتی وزیر امور خارجه می‌خواهد قراردادهایی ببندد، باید بر اساس چه معیارهایی این کار را انجام دهد. یا وزیر کشور که می‌خواهد آئین نامه انتخابات را تدوین کند در مورد اقوام چه برنامه‌ای باید داشته باشد.

وی با بیان اینکه شما از روی یک متن یا سلسله قواعد و مبانی که در دست دارید پاسخگوی امت اسلامی هستید، تاکید کرد: امروز مسئولیت بیشتری در پاسخگویی به نیازمندی‌های مردمی که می‌خواهند زندگی متشرعانه داشتند باشند، دارید.

اگر بی‌‌تفاوت باشید شاگردان هم این گونه تربیت می‌شوند

وی با اشاره به اهمیت آموزش غیرمستقیم اساتید اظهار کرد: شما یک دوره کفایه یا خارج مسائل حکومتی را تدریس می‌کنید و طلبه‌ها هم کلیات آن را یاد می‌گیرند اما شما به شاگردان خودتان چیزهایی یاد می‌دهید که در زندگی روزمره خودشان تا آخر عمر آن را خواهند داشت و آن رفتار و منش و کردار شماست.

آیت‌الله یزدی گفت: شما اگر یک انسان بی‌تفاوتی نسبت به مسائل کشور و جهان و قم باشید، شاگرد شما هم همین طور تربیت می‌شوند و بعد از چند سال وقتی از این افراد خواسته شود در برخی مسائل حکومتی ورود پیدا کنند می‌گویند متاسفانه توان این کار را ندارند.

به گفته رئیس شورای عالی جامعه مدرسیه، این طلبه‌ها هیچ گونه تقصیری ندارند، چون بر اثر منش و روحیه استاد خودش این حالت را پیدا کرده است.

تعطیلی حوزه به معنای هدررفتن وقت نیست

وی با اشاره به نزدیک بودن تعطیلات حوزوی اظهار کرد: معنای تعطیلی این نیست که ما وقت خودمان را بی‌ارزش بدانیم و به بطالت بگذرانیم. اگر تحصیل یا تدریس نداریم حداقل تصمیم بگیریم کار پژوهشی داشته باشیم یا کتاب‌هایی را مطالعه کنیم.

آیت‌الله یزدی گفت: معنای تعطیلی این نیست که وقت را رها کنیم و صرفا به تعطیلی و گردش بپردازیم.

وی در توصیه‌ای به اساتید طلاب گفت: در ایام تعطیلی با مردم و در بین مردم باشیم، با مردم فاصله نگیریم و خودمان را از مردم دور نکنیم، مردم را به خدا نزدیک کنیم، مردم را به رحمت خدا امیدوار کنیم و آنها را از انذار خدا بترسانیم. مسائل را به تناسب نیاز مردم ارائه کنیم، با زبان مردم صحبت کنیم و مسائل اختلافی را مطرح نکنیم.

امت اسلام را در برابر دشمنان واحد کنیم

وی خواستار اهتمام اساتید حوزه نسبت به وحدت امت اسلامی شد و افزود: وحدت اسلامی به معنای این نیست که مذاهب یکی شوند، بلکه مسلمانان باید در برابر دشمنان اسلام که هیچ یک از مذاهب سنی و شیعه را قبول ندارد امت واحده شوند.

آیت‌الله یزدی تاکید کرد: معنای وحدت امت اسلام این نیست که شیعه، سنی شود یا سنی، شیعه شود. امت اسلام را در برابر دشمنان اسلام یکی کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در ایام تعطیلی در بین مردم باشیم و از انقلاب حمایت کنیم و رهبری و اسلام و انقلاب را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: گله اصلی من از مجمع عمومی و مجمع نمایندگان طلاب این بوده که چرا طرحی برای اجرا ارائه نکرده‌اند. اکنون طرح‌هایی در دست اقدام است که امیدوارم برای پیشرفت حوزه مفید باشد.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس