معاون وزیر اسبق اقتصاد با انتقاد از تقارن زمان افزایش قیمت بنزین با مذاکرات هسته ای اظهار کرد: اگر افزایش قیمت حامل های انرژی و نان به بعد از تعیین تکلیف مذاکرات در دهم تیرماه موکول می شد صورت خوشایندتری از برهه کنونی پیدا می کرد.

 به گزارش مشرق، حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد با انتقاد از تقارن زمان افزایش قیمت بنزین با مذاکرات هسته ای اظهار کرد: اگر افزایش قیمت حامل های انرژی و نان به بعد از تعیین تکلیف مذاکرات در دهم تیرماه موکول می شد صورت خوشایندتری از برهه کنونی پیدا می کرد.

وی افزود: مردم با توجه به این که تحت فشار هستند، از شرایط اقتصادی موجود اظهار نارضایتی می کنند؛ زیرا ما همچنان در رکود هستیم به شکلی که بسیاری از بنگاههای اقتصادی که قبلا سه شیفت کار می کردند اکنون یک شیفت کار می کنند و حتی بعضی از آن ها تعطیل شدند، بنابراین، این واقعیتی است که وجود دارد و دولت نباید به سادگی از کنار آن عبور می کرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: حالا که دولت خودش علاقه مند بوده که همه چیز را در اقتصاد کشور به مذاکرات گره بزند، بهتر بود افزایش قیمت بنزین را هم به بعد از مذاکرات موکول می کرد که از لحاظ روانی نتیجه بهتری را در اقتصاد بگیرد.

انتقاد معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحاتاز تقارن افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین با مذاکرات هسته ای

بهتر بود دولت پشت تیم مذاکره کننده را خالی نمی کرد

مستخدمین حسینی با تاکید بر لزوم بهبود شرایط داخلی اقتصاد کشور در آستانه مذاکرات برای حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای زحمت و وقت زیادی را صرف مذاکرات می کند و مسئولیت سنگینی را برعهده گرفته است، بنابراین باید به آن ها کمک شود تا با آرامش بهتری در مذاکرات حضور پیدا کنند؛ نه این که کاری کنیم آنها در پشت سر خود احساس کنند که مردم از وضع اقتصاد کشور با توجه افزایش قیمت ها ناراضی هستند.

وی با انتقاد از عدم ارائه آمار از سوی وزارت نفت در خصوص تاثیر گذاری 60 لیتر بنزین سهمیه ای در زندگی مردم توضیح داد: عددی که دولت برای بنزین یارانه ای پرداخت می کرد ماهیانه چیزی حدود 18 هزار تومان بود که عدد چندان زیادی به شمار نمی رود ولی وزارت نفت آماری در خصوص استفاده از این 60 لیتر بنزین نداده است زیرا اکثر مردم بیش از 60 لیتر بنزین در ماه استفاده می کنند.

معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات افزود: 60 لیتر بنزین در واقع تنها ده روز نیاز مردم را برطرف میکند و مردم برای 20 روز باقی مانده از بنزین آزاد استفاه می کنند، بنابراین دولت هم وقتی رغبت مردم به بنزین آزاد و حجم زیادی که آن ها از آن مصرف می کردند را دید، احساس کرد که این سهمیه تاثیر خاصی در زندگی آنها ندارد، بنابراین به یکباره این تصمیم را گرفت.

چرا دولت بخشنامه جهانگیری را نقض کرد؟

مستخدمین حسینی این رفتار دولت را خلاف بخشنامه اخیر قیمتی جهانگیری دانست و تاکید کرد: دولت به بنگاههای اقتصادی بخشنامه کرده است که حق افزایش قیمت بدون مجوز رسمی دولت را ندارند بنابراین حالا کسی انتظار نداشت که دولت خودش این بخشنامه را نقض کند!

وی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد بیکار جامعه با استفاده از همین خودرو کسب درآمد می کنند و باتوجه به این که بنزین زیادی هم مصرف می کنند نرخ کرایه را افزایش خواهند داد که این مسئله قابل کنترل  نیست.

معاون وزیر اسبق اقتصاد به تجربه ای در این زمینه اشاره کرد و  گفت: امروز برای رفتن به مسیری از تاکسی استفاده کردم و مسیری که هر هفته دوبار با مبلغ 8000 تومان کرایه طی می کردم را با مبلغ 12000 تومان کرایه رفتم و وقتی به راننده اعتراض کردم او گفت که قیمت بنزین بالا رفته بنابراین من هم کرایه بیشتری از شما می گیرم، این در حالی بود که تنها خبر افزایش قیمت بنزین اعلام شده بود هنوز در عمل افزایش قیمتی نداشتیم.

منتظر تورم باشید

مستخدمین حسینی با تاکید بر افزایش احتمالی قیمت ها بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: در اقتصاد ایران اثر علائم روانی بر تورم حرف اول را می زند زیرا در اینجا احساس حاکم است و جنبه های روانی باعث افزایش قیمت ها می شود.

وی افزود: اولین اثر گران شدن بنزین را در کرایه های حمل و نقل خواهیم دید و سپس در سایر اقلام دیگر مشاهده خواهیم کرد.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت ها براساس منطق افتصادی درست نیست، اما به هر شکل به لحاظ روانی اثر خود را می گذارد زیرا در ایران جنبه های روانی از جنبه های محاسباتی بر تورم موثرتر است و دولت ها همواره براساس منطق میزان تورم را پیش بینی می کنند.

وی تصریح کرد: حتی اگر منطقی هم به قضایا نگاه کنیم این چهل و سه درصد افزایش قیمت بنزین با توجه به تاثیر 5 درصدی تورم در سبد خانوارها، حتما حداقل تورم را زیر سه درصد افزایش خواهد داد که البته آثار روانی قطعا این میزان را افزایش خواهد داد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    مردم توی فشار باشند یا تورم بالا، چه تاثیری داره؟ تجربه 4سال پیش و حتی قبل از آن نشان داد که ظاهرا معیشت مردم خیلی اهمیتی نداره..چون با این حقوق ناچیز وهزینه بالا عملا امکان زندگی وجود نداره...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس