مقامات استرالیا اذعان کردند ادعاهای عامل گروگان‌گیری حادثه سال گذشته شهر سیدنی در رابطه با جاسوسی برای ایران دروغ بوده و وی فردی فریب‌کار است.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به موضوع گروگان‌گیری سال گذشته شهر سیدنی نوشت، ادعای «هارون مونس» عامل گروگان‌گیری سیدنی مبنی بر جاسوسی برای ایران داستانی تخیلی بیش نبوده است که برای به دست آوردن امتیاز پناهندگی در استرالیا به کار گرفته شد.

گروگان‌گیر حادثه سیدنی که بر اساس برآوردهای تحقیقات استرالیایی از اسکیزوفرنی رنج می‌برد، ماه‌ها پیش از این واقعه در نامه‌ای به دادستانی کل استرالیا درباره امکان حمایت رسمی از داعش سوال کرده بود.

هارون مونس که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی دست به گروگان‌گیری یک کافه در سیدنی زد، به مدت دو دهه در استرالیا با اسامی متعدد زندگی کرده است.

«جرمی گورملی» مشاور پزشکی قانونی تحقیقات گروگان‌گیری سیدنی گفت این تحقیقات که در فاز اولیه به مدت دو هفته بر خود مونس تمرکز داشت، جوانب آن گروگان‌گیری 17 ساعته را بررسی کرده است.

گاردین ادامه می‌دهد مونس در مصاحبه‌های متعدد مدعی شده به مذهب احمدی درآمده و در بازپرسی‌های وزارت اطلاعات ایران مورد بازجویی قرار گرفته است.

گورملی ادامه داد ادعای هارون مونس درباره جاسوسی برای وزارت اطلاعات ایران «قطعا یک داستان تخیلی بوده که وی برای کسب امتیاز پناهندگی آن را گفته بود.» گورملی در ادامه اذعان کرد «دقیقا نمی‌توان نتیجه گرفت که چه چیز مونس را به ترک ایران کشاند.»

بر اساس این تحقیقات مونس بعد از ورود به استرالیا در سال 1996 اسامی متعددی برای خود اتخاذ کرده و عجیب این‌که همواره این اسامی را ثبت می‌کرده و همواره تحت تحقیقات پلیس بوده است.

گاردین ادامه می‌دهد، در سال 2001 مونس سعی داشت خود را به پارلمان‌های غرب استرالیا و ولزجنوب‌نو وصل کند. وی شروع به نوشتن نامه به «کوفی عنان» دبیر کل سازمان ملل، به شبکه خبری بی بی‌سی، به روزنامه نیویورک تایمز و «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا کرد.

یک روانشناس دولتی گفته است: «این فردی که ادعای آیت‌الله بودن داشت، کسی جز یک فرد فریب‌کار و فردی مشکل‌دار با افکاری متوهم و تمایلاتی خودشیفته‌وار است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس