کد خبر 420875
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کودکان یمن بزرگ‌ترین و معصوم‌ترین قربانیان تجاوز عربستان سعودی علیه کشور یمن به شمار می‌روند، به گونه‌ای که بسیاری از آنها هم اکنون در وضعیت وخیم و هشدار دهنده‌ای قرار دارند.

به گزارش مشرق، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر درباره اوضاع وخیم کودکان در یمن، در صورت عدم توقف هرچه سریع‌تر حملات عربستان سعودی هشدار می‌دهند.

خطری که کودکان یمن را تهدید می‌کند، تنها از سوی حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیست، بلکه موارد دیگری مانند سوء تغذیه و افزایش بیماری‌ها از جمله اسهال به خاطر نبود آب و غذای بهداشتی را شامل می‌شود.

این درحالی است ‌که این اواخر گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده «تب دانگ» یا «استخوان» در بین کودکان مناطق جنوبی یمن نیز منتشر شده که عامل آن ویروسی است که توسط پشه منتقل شده و موجب افت ناگهانی  فشار خون، شوک و مرگ می‌شود.

بار سنگینی که کودکان یمن از جنگ بر دوش می‌کشند

توقف واکسیناسون کودکان

به موازات این شرایط، برنامه‌های واکسیناسیون کودکان یمنی نیز متوقف شده است، چون علاوه بر شرایط جنگی حاکم بر کشور، قطع مستمر برق و عدم امکان نگهداری داروها در اماکن سرد و خنک موجب فاسد شدن آنها شده است.

قطع برق نه تنها موجب از بین رفتن واکسن‌ها شده، بلکه موجب اتلاف داروهای بسیاری شده است که باید در شرایط خاص نگهداری شوند.

بار سنگینی که کودکان یمن از جنگ بر دوش می‌کشند

تشدید اوضاع برای کودکان

مراکز بهداشتی و درمانی یمن تاکید می‌کنند، به دلیل حملات هوای مستمری که شهر صنعاء و همانند دیگر شهرهای یمن شاهد آن است، کودکان ضربات سنگینی خورده‌اند و تعداد زیادی از آنها خانواده‌های خود را در جریان بمباران‌ها از دست داده و هم اکنون بی‌سرپرست هستند.

افزون بر اینکه برخی از آنها در این بمباران‌ها زخمی شده و نیازمند رسیدگی ویژه و همراه هستند و از این حیث در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند.

بار سنگینی که کودکان یمن از جنگ بر دوش می‌کشند

افزایش میانگین‌های سوء تغذیه

سازمان بین‌المللی نجات کودکان درباره وضعیت کودکان یمن هشدار داد، بیماری اسهال کودکان زیر 5 سال در برخی از مناطق یمن از 25 درصد به 31 درصد افزایش یافته و آنچه اوضاع را وخیم‌تر جلوه می‌دهد، پیش رو بودن فصل تابستان و افزایش گرمای هواست.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد: طی ماه گذشته موارد سوء تغذیه بین کودکان زیر 5 سال یمن دو برابر شده و میزان مرگ و میر کودکان در این کشور به دلیل انتشار گسترده بیماری‌هایی که به راحتی می‌توان آنها را در شرایط عادی درمان کرد، اما در شرایط جنگی امکان مراجعه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را برای خانواده‌ها غیر ممکن کرده، به شدت افزایش داده است.

بار سنگینی که کودکان یمن از جنگ بر دوش می‌کشند

مدارس آسیب دیده

پایگاه خبری «نون پست» در گزارشی تاکید می‌کند، با وجود نیازهای مبرم کودکان یمنی در حوزه‌های بهداشت و درمان و تغذیه، اما واقعیت امر این است که تجاوز عربستان علیه یمن تاثیری منفی بر نظام آموزش و پرورش یمن دارد.

براساس برآوردهای سازمان ملل از زمان آغاز تجاوز عربستان سعودی علیه یمن حدود 2 میلیون کودک از حضور در کلاس‌های درس محروم شده‌اند و بیش از 30 باب مدرسه در این حملات آسیب دیده و تخریب شده‌اند.

این در حالی است که تاکید شده است، همه مدارس شهر صنعا در معرض خطر حملات سعودی قرار دارد و بیش از 45 روز است که ادامه تحصیل برای دانش آموزان این شهر غیر ممکن شده است.

افزون بر آن مدارسی که از حملات سعودی تاکنون جان سالم به در برده‌اند، به مکانی برای اسکان موقت آوارگان یمنی که خانه‌های خود را در این حملات از دست داده‌اند، تبدیل شده است، در این خصوص می‌توان به استان عمران اشاره کرد که بخش قابل ملاحظه‌ای از پناهجویان صعده را در مدارس خود جای داده است.

یمن در حالی با تجاوز رژیم سعودی و کشورهای هم پیمان با آن مواجه شده که یکی از فقیرترین کشورهای منطقه به شمار می‌آمد، به گونه‌ای که یک سوم ساکنان آن نیازمند کمک‌های سازمان‌های بشر دوستانه بودند و میانگین سوء تغذیه در آن با بسیاری از کشورهای آفریقایی قابل مقایسه بود و هم اکنون با تجاوز رژیم سعودی و همپیمانانش این اوضاع به مراتب از گذشته وخیم‌تر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    خدا لعنت کنه این وهابیهای حرام لقمه رو به خدا آدم آتیش میگیره.
  • رزمنده بسیجی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    اشکم از گونه جاری شد سید یمانی خروج کن تا آقامون بیاد و سفره ضالمان برچیده بشه مطمئن باشید مردم یمن شما پیروز هستید و شهیدان شما در بهشت برین جای دارند نترسید خدا با شماست و ملت ایران و مسلمانان آزاد منش دنیا باشما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس