از همان روز نخست پایان جنگ تابستان ۲۰۰۶ جنگ سرد دیگری بین حزب الله و اسرائیل آغاز شد که همچنان نیز ادامه دارد و شامل جنگ اطلاعاتی است که شب و روز به طور مداوم در جریان است.

به گزارش مشرق، در مقابل هواپیماهای شناسایی اسرائیل و ارتش مزدوران که در تلاش برای جمع آوری اطلاعات در مورد حزب الله و تحرکات آن هستند، رزمندگان مقاومت در  بازی موش و گربه با دشمن بسیار مهارت دارند.

نیروهای مقاومت به شناسایی مکانی که می‌دانند چنانچه  ناقوس جنگ به صدا درآید، مقاومت نخواهد کرد، اهمیتی نمی‌دهند و علاوه بر این به عمد نشانه‌های اشتباهی در مورد تحرکات خود ارائه می‌دهند تا به این ترتیب تحرکات مهم‌تر را پوشش دهند.

برتری سامانه اطلاعاتی حزب‌الله بر فناوری های اسرائیل

این جنگی است که اسرائیل همچنان در آن برتری دارد، اما حزب الله توانست در دنیای امنیتی و اطلاعاتی جایگاهی برای خود پیدا و آن را حفظ کند و علاوه بر این سامانه اطلاعاتی در اختیار دارد که در برخی موارد بر تکنولوژی و فناوری‌های اسرائیلی برتری دارد.

یکی از نمونه های رویارویی دو طرف نفوذ رزمندگان مقاومت به یک موضع اسرائیلی در نزدیک ناقوره بود که هنوز برای اسرائیل معما باقی مانده است، زیرا هرچند هدف گروهی که از مرزها گذشتند، همچنان نامعلوم باقی مانده است اما هنوز هیچ کس نمی‌داند رزمندگان مقاومت چگونه توانستند نفوذ در فاصله 550 متری نقطه مرزی را رصد کرده و با آن تعامل نظامی داشته باشند آن هم در منطقه‌ای که محدوده عملیات یونیفل بود. اطلاعات حزب الله به این عملیات افتخار کرده و آن را هشدار به اسرائیل می داند.

رزمندگان حزب الله می‌توانند تعداد نفس‌های دشمن را بشمارند

همچنین مقاومت به توانایی خود برای جمع آوری اطلاعات اعتماد زیادی دارد تا جایی که یکی از رزمندگان در این باره با اعتماد می‌گوید: ما می‌توانیم تعداد نفس های دشمن را هم  بشماریم.

در روستای نزدیک به نقطه مرزی منزلی دیده می‌شود که از بیرون عادی به نظر می‌رسد و مشرف به فلسطین اشغالی است و شبیه بیشتر منازل روستا است و شیشه پنجره های آن کاملا دید داشته و از داخل با پرده‌های فلزی پوشیده شده است.

اما با ورود به داخل منزل با صحنه‌ای متفاوت روبه رو می شویم، پوشش تیره پشت در بالا زده شده است و پشت آن اتاق کوچکی دیده می شود که مساحت آن از چهار متر فراتر نمی‌رود و در آن چهار دوربین کار گذاشته شده است که با استفاده از آن می‌توان اهدافی را تا 15 کیلومتری رصد کرد.

چشم‌ها به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل در نقطه مرزی و برخی راههای اصلی که محل عبور خودروهای نظامی است دوخته شده است.

تمام تصاویری که دوربین ها شکار می کنند، روی چهار صفحه تلویزیونی موجود در اتاق نشان داده می‌شود و سکوهای پرتاب موشک به اضافه مراکز نظارت و کنترل مستقیم نیز در طول مرز مستقر شده است.

هر مرکزی محدوده جغرافیایی مشخصی دارد که فعالیت آن با فعالیت سایر مراکز کامل می‌شود بنابراین نتیجه کاملا مطلوب است و هیچ اطلاعاتی حتی اطلاعات کوچک نیز بدون رصد و تحلیل باقی نمی‌ماند.

در مراکز نظارت و کنترل فقط از دوربین استفاده نمی شود، ابوالفضل که یکی از رزمندگان مقاومت است روی یک صندلی سیاه نشسته و چشم هایش را روی عدسی دوربین بزرگی قرار داده و به طور مداوم هر دو دقیقه یک بار، آن را از راست به  چپ می‌چرخاند.

این برنامه‌ای است که روی یکی از کاغذهای نصب شده روی دیوار اتاق نوشته شده است و بالای آن نیز نقشه‌هایی از نقاط مرزی قرار دارد که روی آن نوشته شده است: نباید فقط به تحرکاتی که رصد می‌شود، اکتفا کرد بلکه لازم است در مورد تمام تحولاتی که با این دوربین‌ها ثبت و رصد می‌شود، اطمینان حاصل کرد.

یکی دیگر از توصیه‌هایی که روی این برگه نوشته شده، این است: به هیچ دلیلی نباید اتاق را ترک کرد حتی اگر به دلیل وجود مه دید وجود نداشته باشد.

همچنین در مورد چگونگی ترک این اتاق و انتقال به اماکن جایگزین در موارد اضطراری و نیز تعیین وسایلی که باید از این محل خارج شود، توضیحات کاملی داده شده است.

روشن است که مقاومت راه‌های جایگزین دارد و به موازات اماکنی که از آن برای رصد کردن تحرکات دشمن در روزهای آرامش استفاده می‌شود، همواره یک مقر مخفیانه و جایگزینی وجود دارد که در روزهای جنگ آن را مورد استفاده قرار می‌دهد.

همچنین تجهیزات دید در شب موجود است و هنگامی که هوا تاریک می‌شود پرده ها کنار زده می‌شود و دوربین های حرارتی که در نزدیک ترین نقطه مرزی مستقر شده و با اتاق کنترل در ارتباط است به کار می‌افتد و مواردی که توسط این دوربین‌ها رصد می‌شود توسط یک سیستم خاص به اتاق کنترل ارسال می‌شود.

به این ترتیب یک رزمنده مقاومت که وظیفه رصد کردن با این دوربین ها را برعهده دارد، مسئولیت سنگین و حساسی دارد، به همین دلیل هر دو ساعت یک بار کشیک گذاشته شده است به این ترتیب که هر یک از رزمندگانی که مسئول این کار هستند، 6 یا 8 ساعت و یا حتی 10 ساعت استراحت دارند که این به تعداد نیروهای موجود برای این کار بستگی دارد و معمولا هر هفته پنج روز کاری وجود دارد.

همچنین ساعت کشیک به دقت تعیین شده است به گونه ای که توان تمرکز و دید صحیح وجود داشته باشد زیرا راحتی و آسودگی کسی که با استفاده از این دوربین ها مسئول رصد کردن است، برای مقاومت اولویت دارد به اضافه اینکه تمام نیازهایی که برای عملکرد هرچه بهتر لازم است، تامین می شود.

به عبارت بهتر غذای مامور رصد به انتخاب خود او است و در آغاز ماموریت می تواند غذا و نوشیدنی و حتی شکلات و انواع شیرینی ها را خود را انتخاب کند به این شرط که هزینه آن از سقف مالی حدود 150 دلاری که برای دوره خدمت او در نظر گرفته شده است، فراتر نرود.

نیروی مقاومت تمام تحرکاتی که رصد شده را مکتوب می‌کند زیرا تحلیل این تحرکات و ربط دادن آن با سایر متغیرات است که میزان اهمیت آن را مشخص می کند و این اقدام به عهده مرکز ارزیابی است.

تمام اطلاعاتی که توسط وسایل متعدد زمینی و هوایی و یا دریایی جمع آوری می‌شود در اختیار مرکز ارزیابی قرار می‌گیرد.

اما نقطه نظرات مستقیم با مشارکت اتاق پیگیری اعلام می شود به اضافه اینکه در صورت انتقال هدف از منطقه ای که مسئول آن است به یک منطقه دیگر، با سایر مقرهای رصد نیز هماهنگی بعمل می‌آید.

علاوه بر کار لحظه‌ای و هماهنگی دائمی باید تمام اطلاعات جمع آوری شود، از همین رو کسی که مسئول رصد است تمام اطلاعات جمع آوری شده را در یک دفتر ثبت می کند به عنوان مثال : در ساعت 2.15 یک خودروی هامر از نقطه الف به نقطه ب عبور کرد یا اینکه این خودرو به خارج از منطقه رصد منتقل شد یا اینکه به دلیل هوای مه آلود در ساعت 4 تا 5 بامداد، دید ضعیف بود.

در پایان روز مسئول رصد تمام نوشته‌های خود را در یک نامه روزانه ثبت کرده و با استفاده از یک برنامه خاص آن را به اتاق ارزیابی ارسال می‌کند. این نامه شامل دیدگاه او در  مورد تمام تحرکات رصد شده است به گونه ای که به عنوان مثال فلان حرکت تا پیش از این بی سابقه بوده است.

بی تردید ماموریت مسئول رصد فقط ثبت تحرکات نیست بلکه باید در تحلیل آن نیز مشارکت داشته باشد؛ زیرا مهارتی که در جریان کار به دست می‌آورد به دیدگاه‌های او اهمیت زیادی می‌بخشد و این مهارت به میزانی افزایش می‌یابد که به وی امکان می دهد نوع خودرو را از طول نور چراغ آن تشخیص دهد.

هماهنگی عمودی و افقی هنگام رصد

اتاق رصد با اتاق عملیات و ارزیابی و نیز سایر مقرهای رصد هماهنگ می‌شود و مامور رصد مسئولیت توضیح اطلاعات ثبت شده را برعهده دارد.

مامور رصد کردن تحرکات دشمن دوربین و قطب نما در اختیار دارد که این چالش آشکار و رو در رو با دشمن به شمار می‌آید.

خاطره جذاب از خواب رفتن نگهبانان اسرائیلی

حاج کمال از رزمندگان مقاومت روزی را به یاد می‌آورد که تعدادی از رزمندگان مقاومت مشغول گشت زنی در نقطه مرزی و مقابل یکی از مراکز اسرائیلی بودند و هنگامی که به نقطه مورد نظر رسیدند مشاهده کردند که سربازان اسرائیلی خواب بوده و هنگامی که بیدار شدند از دیدن نیروهای مقاومت غافلگیر شدند.

در آن زمان رزمندگان مقاومت با تهدید به اینکه منتظر می‌مانند تا افسر مافوق آنان آمده تا به او اطلاع دهند که نیروهایش خواب بودند، آنان را  وحشت زده کرده و با خنده این محل را ترک کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس