کد خبر 419534
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۸

- مدیر کل مدیریت بحران لرستان از ثبت ۹ پس لرزه در مرکز لرستان خبر داد.

به گزارش مشرق، رضا آریایی بامداد جمعه در  حاشیه جلسه شورای عالی بحران لرستان اظهار داشت: پس از وقوع زمین لرزه ۴.۳ ریشتری در خرم آباد تاکنون تعداد ۹ پس لرزه در مرکز لرستان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار است خرم آباد شاهد زلزله ای با عمق کانونی چهار کیلومتر است، افزود: به طور معمول در خرم آباد زلزله هایی با عمق بین هشت تا ۱۰ کیلومتر ثبت شده است.

آریایی بیان داشت: در صورتی که شاهد افزایش میزان شدت این زمین لرزه و ریشتر آن بودیم احتمال وقوع خسارات در بافت های فرسوده شهری نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه استاندار لرستان تجربه زلزله سال ۸۵ در استان را دارد و به همین دلیل به سرعت دستور برگزاری جلسه شورای عالی بحران را صادر کردند ادامه داد: با توجه به سرعت عمل در زلزله سال ۸۵ شاهد کاهش چشمگیر خسارات و تلفات جانی بودیم.

آریایی با بیان اینکه به طور معمول منطقه زاگرس شاهد زلزله های بزرگ نبوده است افزود: استان لرستان به دلیل قرارگیری در منطقه با لرزه خیزی بالا به طور مستمر و روزانه با زلزله های با شدت کم مواجه بوده به طوریکه انرژی زمین در جریان این زمین لرزه ها به مرور آزاد می شود.

وی وقوع زلزله های متعدد با ریشتر پایین در لرستان را مزیتی برای جلوگیری از وقوع زلزله های بزرگ دانست و یادآور شد: با توجه به تجربه مدیریت بحران استان در زلزله های مختلف به مدت ۴۸ ساعت همه دستگاههای امدادی استان در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت وقوع حادثه احتمالی غافلگیر نشویم.

بنابراین گزارش شامگاه پنج شنبه زلزله نسبتا شدیدی خرم آباد را تکان داد به طوریکه بسیاری از مردم وحشت زده از خانه های خود بیرون آمدند. مطابق برآورد اولیه موسسه ژئوفیزیک این زمین لرزه با شدت۴.۳ ریشتر در خرم آباد مرکز استان لرستان به وقوع پیوست.

زمان وقوع این زلزله ساعت ۲۲ و ۳۴ دقیقه و ۹ ثانیه شامگاه پنج شنبه و عمق وقوع آن چهار کیلومتر ثبت شده است. مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشوری به طول و عرض جغرافیایی ۴۸.۳۷و ۳۳.۴۲بوده است.

پس از وقوع این زمن لرزه خرم آباد شاهد ۹ پس لرزه بود که بزرگترین آنها با شدت ۲.۹ ریشتر در ساعت ۳۸ ثانبه بامداد جمعه و در عمق پنج کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

به دنبال وقوع این زمین لرزه ساعت ۲۴ جلسه شورای عالی مدیریت بحران لرستان به ریاست استاندار برگزار شد.

استان لرستان به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه ای زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.

مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    استاندار محترم لطفا پیگیر خسارت زمین لرزه واسه روستاییان باشید
  • ناشناس ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    استاندار محترم لطفا پیگیر خسارت زمین لرزه واسه روستاییان باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس