کد خبر 419382
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

وزیر نفت کویت اعلام کرد این کشور بابت خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از حمله عراق در سال ۱۹۹۰ مبلغ ۲.۹۷ میلیارد دلار از آمریکا غرامت دریافت کرده است.

به گزارش مشرق، «علی العمیر» وزیر نفت کویت اعلام کرد این کشور بابت خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از حمله عراق در سال 1990 مبلغ 2.97 میلیارد دلار از آمریکا غرامت دریافت کرده است.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) به نقل از یک وزیر پارلمان این کشور اعلام کرد که غرامت مذکور به هیأت عامه سرمایه‌گذاری (صندوق ذخیره ارزی) برای سرمایه‌گذاری تحویل داده شده اما شورای حاکم بر کمیسیون سازمان ملل پیامی فرستاده و اعلام کرده این اموال ویژه امور زیسست‌محیطی بوده و اجازه سرمایه‌گذاری آنها وجود ندارد.

 العمیر افزود: مبلغ مذکور به بانک‌های داخلی و در حساب‌های ویژه زیست‌محیطی منقل شده و قرار است برای اهداف زیست‌محیطی مختلف مصرف شود.

پایان جنگ ایران و عراق هم‌زمان با بروز تشنّج عراق و کویت بود. ارتش عراق در زمان حکومت صدام و حزب بعث عراق در تاریخ 11 مرداد 1369 (1990) به کویت حمله و این کشور را اشغال کرد. عراق با این حمله باعث بروز بحرانی بین‌المللی گردید و اخطار شورای امنیت را نپذیرفت.

آمریکا در سال 1369 (1991) با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند.

گفته می‌شود یکی از دلایل حمله عراق به کویت مشکل بدهی 30 میلیارد دلاری بغداد به کویت و تلاش عراق برای بازسازی اقتصاد عراق بود که در جنگ ایران و عراق نابود شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    دقیقا چه ربطی به آمریکا داره؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس