کد خبر 418759
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۶

براساس آمار‌های وزارت بهداشت، که در پایان هرسال برای بررسی متخصصان و پژوهشگران ارائه می‌شود، در پایان سال١٣٩٢، سهم زنان در جدیدترین موارد ابتلابه ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده، به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

به گزارش مشرق، موج سوم ابتلابه ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی)، شانه‌به‌شانه موج دوم ابتلا‌به این بیماری (ابتلا از طریق تزریق مشترک)، درحال پیشروی است. هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها در پنج سال اخیر مبنی‌بر اینکه موج سوم، درحال پیشرویِ بیشتر در ایران است، حالا به حقیقت پیوسته و جزئیات آماری نشان از آن دارد که این موج بیش‌از‌پیش دامن زنان را گرفته است. علاوه‌براین، سن ابتلا‌به ایدز نیز درحال کاهش است؛ مسئله‌ای که روز گذشته به تأیید رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت نیز رسیده است. او می‌گوید: ٤٦ درصد مبتلایان، افرادی هستند که بین ٢٥ تا ٣٤ سال دارند و اگر فرض کنیم چهار سال زمان می‌برد تا فرد برای آزمایش‌ها مراجعه کند، به این نتیجه می‌رسیم که سن ابتلای این ٤٦ درصد ٢٠ تا ٣٠ سال است.

درحال‌حاضر، براساس آمار‌های وزارت بهداشت، که در پایان هرسال برای بررسی متخصصان و پژوهشگران ارائه می‌شود، در پایان سال١٣٩٢، سهم زنان در جدیدترین موارد ابتلابه ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده، به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد. اهمیت این آمار از آن رو است که بدانیم سهم زنان در موارد ابتلابه ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده، در  ۱۲سال پیش چگونه بوده است؛ در سال ۱۳۸۰، از مجموع ۳۶۲ مورد ابتلابه ایدز از طریق روابط جنسی، سهم مردان ٢/٦٠ درصد و سهم زنان ٨/٣٩ درصد بود؛ آماری که نشان می‌دهد موج سوم ایدز در  ۱۲ سال اخیر، حالا به یکی از نگران‌کننده‌ترین شرایط خود رسیده است و سهم زنان از ۴۰ درصد از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۸۰، به ۶۰ درصد در سال۱۳۹۱ رسیده است. علاوه‌بر ابتلابه ایدز از طریق روابط جنسی، اوضاع ابتلابه ایدز زنان در تمامی موارد ابتلا، نگران‌کننده است و ظاهرا روندی رو‌به‌جلو دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در ۱۰ سال ابتدایی آغاز بیماری ایدز در ایران، یعنی از سال ۱۳۶۵، سهم مردان و زنان در ابتلابه ایدز حدود ۹۸ درصد به دو درصد بود، اما این در شرایطی است که این آمار حالا در سال ۹۳ به درصدی حدود ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان رسیده است.

بااین‌حال، عباس صداقت، مدیرکل اداره ایدز وزارت بهداشت، اطلاعات مهم دیگری نیز دارد و براساس پایشی ملی عنوان می‌کند: «نیمی از جوانان، راه‌های انتقال HIV را نمی‌دانند». او می‌گوید: «کشور ما کشوری جوان است و نیمی از جمعیت آن را جوانان و کودکان تشکیل می‌دهند. این جوانان کنجکاو هستند رفتارهای پرخطر را تجربه کنند، بنابراین در مقابل مخاطرات، نسبت‌به دیگر افراد بسیار آسیب‌پذیرتر هستند. صداقت افزود: بسیاری معتقدند بارِ رفتارهای پرخطر بسیار بیشتر از بار بیماری‌های آمیزشی است، بنابراین باید اقدامات ما به‌سمت کم‌شدن رفتارهای پرخطر پیش رود، چون اگر جوانان ما مبتلا شوند باید تمام اقدامات وزارت کشور به‌سمت اقدامات درمانی، تأمین دارو و توان‌بخشی سوق پیدا کند.

وی آخرین آمار مبتلایان به HIV در کشور تا پایان پاییز ٩٣ را ٢٩ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در هیچ کشوری امکان سرشماری عمومی HIV وجود ندارد و براساس روش‌های تخمین، تعداد کلی مبتلایان محاسبه می‌شود و بنابراین آخرین مدل‌سازی حاکی از ابتلای ٩٠ هزار ایرانی در کشور به بیماری ایدز است. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ٤٦ درصد مبتلایان را افرادی دانست که بین ٢٥ تا ٣٤ سال دارند و گفت: اگر فرض کنیم چهار سال زمان می‌برد تا فرد برای آزمایش‌ها مراجعه کند به این نتیجه می‌رسیم که سن ابتلای این ٤٦ درصد، ٢٠ تا ٣٠ سال است.

صداقت همچنین از اجرای برنامه نظام مراقبت جامع در کشور خبر داد و گفت: این نظام در بین ٣٢ کشور منطقه مدیترانه منحصر‎به‌فرد است و بسیاری از کشورها خواهان کمک ما و استقرار این نظام در کشورشان هستند. به‌گفته وی میزان آگاهی جوانان از راه‌های انتقال و باورهای غلط درباره HIV در سال ٧٩، نشان داد تنها ١٨ درصد جوانان از راه‌های انتقال HIV و مسائل مربوط‌به پیشگیری مطلع بودند. وی در این زمینه افزود: همین مطالعات در سال ٩٣ نشان داد این درصد به عدد ٤٠ افزایش یافته است و متأسفانه هنوز بیش از نیمی از جوانان ما از راه‌های انتقال HIV اطلاعی ندارند. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، دو عامل اصلی انتقال HIV در کشور را تزریق موادِمخدر و روابط جنسی پرخطر عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد از سال ٦٥ که برنامه HIV در کشور اجرا شده است، ٦٧ درصد انتقال HIV به‌وسیله تزریق مشترک و ١٤ درصد آن به واسطه روابط جنسی پرخطر بوده است. وی با بیان اینکه در سال ٩٢، هزار‌و ٦٠٠ نفر HIV مثبت، ثبت شده است، گفت: از این تعداد، حدود ٤٥ درصد به‌وسیله تزریق و ٣٧ درصد از طریق رابطه جنسی پرخطر به HIV مبتلا شده‌اند. به گفته صداقت از این تعداد، زنان حدود ٥٠٠ نفر را تشکیل می‌دهند. وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه چهارم جامع کشوری درباره ایدز گفت: در برنامه سوم خوشبختانه بسیاری از مواردی که لحاظ شده بود، عملیاتی شد و به بسیاری از اهداف رسیدیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، برنامه چهارم را یک برنامه پنج‌ساله که از سال ٩٤ تا ٩٨ اجرایی می‌شود، عنوان کرد و گفت: این برنامه اکنون منتظر تصویب نهایی و ابلاغ برای اجرا است که در آن کاهش فاصله ثبت و تخمین مبتلایان، پیشگیری انتقال از مادر به نوزاد و پوشش درمان لحاظ شده است.
منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس