کد خبر 418358
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

چهارشنبه این هفته که مصادف با ۳۰ اردیبهشت است، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به همراه هیئت دولت در برنامه‌ای دو روزه به آذربایجان‌شرقی سفر می‌کنند.

به گزارش مشرق، سفر هیئت دولت به آذربایجان‌شرقی از چند جهت برای مردم آذربایجان حائز اهمیت است. مردم استان‌های شمال‌غرب سخنان دو سال اخیر دکتر روحانی را فراموش نکرده‌اند که در جریان مبارزات و رقابت‌های انتخاباتی بیان شد و احساسات مردم را به وجد آورد.

دکتر حسن روحانی خرداد ماه سال ۹۲ در جریان سفر به «ارومیه» در ورزشگاه شهید آهن دوست این شهر که با استقبال پرشور ۸ هزار نفری مردم این شهر با شعار« دریاچه ارومیه احیا باید گردد» روبه‌رو شد. چنین گفت: «دولت آینده، دولت شعور است نه شعار. دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت خشک شود. شما گفته بودید که دریاچه را با اشک چشمتان پر می‌کنید. من به فدای چشمان همه آذربایجان هستم. بدانید که من به شما قول می‌دهم اگر بار مسئولیت اجرایی بر دوش من قرار گرفت در اولین روز دولت، دریاچه ارومیه در دستور کار خواهد بود.»

وی در بخش دیگری از سخنان پرشور انتخاباتی خود ادامه داده بود: «اگر دریاچه ارومیه خشک شود، زندگی ۱۴میلیون در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در نتیجه باید آب دریاچه خزر به ارومیه منتقل شود. من به شما قول می‌دهم که در دولت تدبیر و امید احیای دریاچه ارومیه جزو اولین برنامه ما خواهد بود و پیش‌بینی اولیه ما این است که انتقال آب خزر به اردبیل، تبریز و ارومیه تا ۲.۵ میلیارد خرج دربردارد اما با ایجاد دریاچه‌های وسط راه و رونق کشاورزی بیش از ۷۰درصد از هزینه‌ها قابل جبران است.»

روحانی در همین سفر، قول‌هایی دیگری هم از اجرای قانون اساسی به مردم داد و در جریان سفربه تبریز نیز در جمع پرتعداد مردم تبریز در سالن شهید پورشریفی با بیان اینکه اگر دولت تدبیر و امید تشکیل شود گفته بود: «ما نخواهیم گذاشت این همه جوان بیکار وجود داشته باشد. دولت تدبیر و امید شادی را به شما بازمی‌گرداند. دولت تدبیر و امید دولت خودشیفتگی نیست، دولت فقرمحوری نیست و تمرکززدایی نمی‌کند، در دولت تدبیر و امید از نیروهای خودی لایق استفاده خواهد شد. این در حالی است که در تمام این مدت آنها را کنار گذاشته‌اند.»

اینک نزدیک به دو سال است که از قول‌های رئیس جمهور به مردم آذربایجان سپری شده است و آب دریاچه ارومیه به کمترین سطح خود رسیده است و با وجود تلاش ‌ای انجام گرفته نه از آب خزر خبری است و نه از احیاء نگین آبی آذربایجان! و آنچه تابه حال گفته شده فقط کمیته بوده است و جلسه و نگرانی مردم منطقه بر قوت خود باقی است! و در این مدت هرچه شده عنایت خداوند متعال بوده است.

مردم آذربایجان، دکتر روحانی و دولت او را می‌پسندند ولی قول‌های او را فراموش نکرده‌اند، قول‌هایی که استاندار منتخب ایشان نیز در معارفه خود در سالن پتروشیمی به آنها تاکید کرد.

با جمع بندی نظرات صاحبنظران در محافل‌های مختلف می‌توان چنین پنداشت که مردم آذربایجان انتظار دارند رئیس جمهور این بار با دست پر به تبریز بیاید و با کلید تدبیر، قفل مطالبات خاک خورده را باز کند و دیگر مردم نگران بمب‌های نمکی نباشند، گرد و خاک نخورند، با فقر و تبعیض خداحافظی کنند.

از طرفی چندین پروژه مهم وجود دارد که سال‌هاست در محافل خبری مطرح است ولی با بودجه های قطره چکانی راه به جایی نمی‌برد. یکی از مهم‌ترین اینها اتوبان تبریز - باکو از مسیر اهر - هوراند و مغان است که مصوبه آن اخذ شده ولی حرکت لاک پشتی دارد و جاده مرگ شهرستان اهر به قلتگاه انسان‌های بی‌گناه تبدیل شده است.

قطار سریع السیر تبریز - تهران هنوز خاک می‌خورد، متروی تبریز به یاس مردم تبدیل شده است. مس هنوز در ورزقان ذوب نمی‌شود و حقوق دولتی وصول شده از معادن آذربایجان در استان‌های دیگر هزینه می‌شود و نفلین سینیت سراب از رنج بی‌توجهی هر سال نحیف‌تر می‌شود.

این مطالبات و چند مطالبات دیگر مردم آذربایجان حقا ایجاب می کند رئیس جمهور محبوب ایران سرافراز این بار با دست پر به آذربایجان بیاید و کلید تدبیر و امید دولت اعتدالی را با خود همراه داشته باشد و ناامیدی‌های مردم را نفسی تازه ببخشد.

اخبار شنیده شده از پشت جلسات درهای بسته حکایت از این دارد که روحانی در این سفر قصد دارد حدود یک هزار میلیارد تومان به پروژه ها و نیازهای استان آذربایجان‌شرقی تخصیص دهند در صورتی که گفته می‌شود، در سفر اخیر خود به شیراز حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این اعتبار در نظر گرفته شده کفاف نیاز استان را ندهد. گفته می‌شود نمایندگان استان در جلسه هماهنگی به این اعتبار اعتراض کرده‌اند و خواستار افزابش اعتبار مدنظر شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    با اینکه به روحانی بشدت علاقمندم ولی متاسفانه مطالب بالایی کاملا صحیح می باشد وعملا هیچ کاری برای تحقق شعارهایشان در آذربایجان انجام نگرفته است.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ماه قبل که امده بود گیلان هر 200 متر یه بنر زده بودن
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    استان فارس از نظر جمعیت ووسعت دو-سه برابر آذربایجان شرقی است
  • ابراهیم ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    در هر کشوری اگر آموزش و بهداشت فراموش شوند آن مملکت ورشکسته است و یک مملکت ورشکسته هیچگاه نخواهد توانست کارهای بزرگ انجام دهد.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    استان فارس هم فقط مونده توی حیاط خونه ما بنر بزنن بماند که همش بچه مدرسه ای ها روبردن و از روستا ها هرکدوم 8 نفر روبا اتوبوس رایگان به شیراز بردن بعله ما آمار همه چی دستمونه
  • علیرضا اهواز ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    از یه جملش اصلا خوشم نیومد ! فرمودن حقوق دولتی کسب شده از معادن استان خرج سایر استانها می شود! نویسنده عزیز،اینجا یک کشور فدرال نیست،داریم با هم زندگی می کنیم و همه سر یک سفره هستیم.مثلا من خوزستانی بیام ادعای نفت و گاز و گندم و مرکبات و معادن خوزستان رو بکنم به نظرت شما اون گوشه کشور از گشنگی و نداشتن گاز تو زمستون و نداشتن بنزین و گازوییل هلاک نمیشی؟ چه مسخره بازیه راه افتاده هر کسی ادعا میکنه همه مملکت باید بسیج بشن واسه اون و اون محق ترین بخش کشوره ...
  • احد شاهدی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ۳٫۷۲۵ میلیون (۲۰۱۱ م.) نفر آذربایجان شرقی ۴٫۵۹۷ میلیون (۲۰۱۱ م.) نفر استان فارس سعی کنیم با اطلاعات دقیق ارائه بدیم
  • ایرانی ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    واقعا جا داره به سه استان فارس،بوشهر و خوزستان رسیدگی بیشتری بشه. همه بودجه کشور که مال آذربایجان شرقی نیست.
  • ali313 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    یاشاسین اذربایجان....ارزش اذری ها چندتیلیادری هس....اذری های باشعور و باغیرت باتعصب اگر نبود کشور و...و...و....و...میشد...لبیک یاخامنه ای...
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    بودجه بیشتر از سهم خود نمیخواهیم آمار اختصاص بودجه استان ها رو مطالعه فرمائید لطفا
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    یاشاسین اذربایجان یاشاسین تراختوررررررررررررررررررررررررر
  • تبریزی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    درسته وسعت استان فارس بیشتره ولی بیشترش بیابونه ! پتانسیل فعالیت های صنعتی و ... مهمه که آذربایجان شرقی فعالتره و نیازش به اعتبارات نسبت به جاهای دیگه بیشتره ...
  • تبریزی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    درسته وسعت استان فارس بیشتره ولی بیشترش بیابونه ! پتانسیل فعالیت های صنعتی و ... مهمه که آذربایجان شرقی فعالتره و نیازش به اعتبارات نسبت به جاهای دیگه بیشتره ...
  • تبریزی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ما اذریا فقط بودجه خودمونو میخوایم والسلام
  • یونس ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    ما ترک و آذربایجانی و ایرانی هستیم..این کلمه آذری یعنی چی؟یعنی یک کلمه برای اینکه بگن ما ترک نیستیم
  • الیاس ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    آموزش و بهداشت دو پایه اصلی ترقی هر ملت
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    یاشاسین قهرمان آذربایجان
  • سعيد ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    من عاشق استان فارس هستم جون بيش از نصفش ترك قشقائي هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس