کد خبر 417528
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: پذیرش پروتکل الحاقی از طرف ۱۲۰ کشور دلیل برای پذیرش آن از سوی ایران نیست و پذیرش و یا عدم پذیرش آن باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی و انجام بازرسی‌ها از سایت‌های نظامی کشور در ذیل این پروتکل گفت: یکی از مسائلی که باید در توافق نهایی مورد توجه قرار گیرد که به حریم امنیتی و دفاعی کشور نیز مرتبط است و در رأس همه این مسائل قرار دارد موضوع پروتکل الحاقی است.

وی ادامه داد: اگر چه از میان 192 کشور جهان حدود 120 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند اما اکثر غریب به اتفاق این کشورها فعالیت هسته‌ای ندارند و از نظر معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی هیچ‌گونه حساسیتی روی آنها وجود ندارد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اضافه کرد: اما جمهوری اسلامی ایران کشوری است که ماهیت استکبار ستیزی در رأس آن قرار دارد و کانون جوشش افکار اسلامی و انقلابی در منطقه و جهان است.

کارخانه‌ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی در طول 36 سال گذشته توانسته اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه را با چالش مواجه کند و امروز آمریکا دشمن شماره یک ایران به شمار می‌رود و ما نمی‌توانیم خود را با 120 کشور دیگری که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند مقایسه کنیم.

وی افزود: آمریکا خود نیز 6 سال پس از امضای پروتکل الحاقی، آن را به صورت مشروط پذیرفت و شرط آمریکا این بود که هیچگونه تهدیدی متوجه منافع آمریکا و برنامه هسته‌ای این کشور در سراسر جهان نشود و برخی کشورهای دیگر همچون برزیل و مصر نیز به صورت مشروط این پروتکل را پذیرفته‌اند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: پذیرش بی قید و شرط پروتکل الحاقی به هیچ‌‌وجه به صلاح ملت ما نیست و مسئله پذیرش یا عدم پذیرش و نحوه اجرای پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات مجلس شورای اسلامی و موضوع باید در مجلس به تصویب برسد و مجلس نیز باید حساسیت‌های لازم را در ارتباط با این موضوع لحاظ کند.

سیدعباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در اظهارات اخیر خود عنوان کرد که بازرسی‌ از سایت‌های نظامی کشورمان در قالب پروتکل الحاقی و به صورت مدیریت شده انجام می‌شود که بیان این مسئله از سوی وی واکنش‌هایی را در پی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس