کد خبر 416874
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰

اعضای شورای همکاری خلیج فارس را به استناد آمار و ارقام می‌‌توان میهمانان میلیارد دلاری سفره خونین "دیپلماسی" اوباما دانست

به گزارش مشرق، نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی به انتقاد از سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پرداخت و ادعاهای دولت این کشور برای پایبندی به گفت‌وگو در تعامل با ایران را به چالش کشید. فارن‌پالیسی با اشاره به برگزاری نشست کمپ‌دیوید بین اوباما و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نوشت: "اسم این نمایشگاه تسلیحات است، نه دیپلماسی."

فارن‌پالیسی می‌نویسد باراک اوباما در نشست با نمایندگان کشورهای عربی در کاخ سفید تلاش کرده به آنها درباره تبعات توافق هسته‌ای احتمالی با ایران اطمینان خاطر بدهد و به آنها بگوید:"درباره این توافق نگران نباشیم. ما هوای شما را داریم."

مشکل‌گشایی اوباما از اقتصاد تا توافق هسته‌ای

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: "و بهترین راه برای نشان دادن به دوستان برای اینکه هوای آنها را داریم چیست؟ به آنها میلیاردها دلار سلاح‌های پیشرفته بفروشید. در واقع، اینطور به نظر می‌رسد که این روزها فروش تسلیحات ابزار مورد ترجیح اوباما برای پرداختن به هر موضوعی است از مقابله با تروریسم گرفته تا معضلات اقتصادی. و تبعات این امر، اغلب، بی‌آنکه جای تعجب داشته باشد، خون‌بار هستند."

این گزارش در ادامه به ذکر آمار و ارقام قراردادهای دفاعی دولت اوباما در پنج سال اول ریاست جمهوری اوباما پرداخته و نوشته دولت وی در این مدت بیش از 64 میلیارد دلار قراردادهای فروش تسلیحات و ارائه خدمات دفاعی به اعضای شورای همکاری خلیج فارس داشته که از این رقم حدود سه چهارم مربوط به عربستان سعودی بوده است. به علاوه، در سالهای 2014 و 2015 هم پیشنهادهایی جدید به ارزش 15 میلیارد دلار به ریاض مطرح شده است.     

تحلیل فارن‌پالیسی از ارقام فوق‌الذکر حاکی است "فروش تسلیحات به اعضای شورای همکاری خلیج فارس مهم‌ترین بخش قراردادهای تسلیحاتی بی‌سابقه دوران باراک اوباما را تشکیل می‌دهد و ارقام قراردادهای تسلیحاتی دوران اوباما در سر تا سر جهان حنی از ارقام مربوط به دولت "نیکسون" هم بالاتر است. در دوران ریاست‌جمهوری نیکسون اتمام جنگ ویتنام و بالا رفتن قدرت خرید اعضای اوپک باعث اولین جهش عمده در صادرات تسلیحات آمریکا شده بود.

فارن‌پالیسی با بیان اینکه "نیکسون" هدف از قراردادهای تسلیحاتی را پیشگیری از جنگ‌هایی مشابه جنگ ویتنام عنوان کرده بود به شباهت‌های دکترین اوباما با رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پرداخته و می‌نویسد: " اوباما می‌خواهد رئیس‌جمهوری دیده شود که به جنگ‌های بزرگ پایان داد، نه رئیس‌جمهوری که جنگ‌هایی جدید آغاز کرد."

نان دیپلماسی اوباما در تنور جنگ
خون خاورمیانه به پای رفاه اقتصادی آمریکا

در ادامه این نوشته، درباره زیربناهای دیگر تمرکز اوباما بر فروش تسلیحات نظامی آمده است: "اما انگیزه کاخ سفید از فروش تسلیحات را می‌توان میراث بحران اقتصادی سال 2008 و به همان میزان فاجعه جنگ 2003 عراق هم دانست."

فارن‌پالیسی این توضیحات را برای گزاره مطرح شده در بالا آورده است: "دولت اوباما می‌خواهد در صنعت دفاعی شغل ایجاد کرده و سودآوری پیمانکاران دفاعی را افزایش دهد. ذی‌نفعان اصلی پیشنهادات پنتاگون در سال 2010 برای فروش دهها میلیون دلار جنگنده‌های اف – 15، بالگردهای جنگی آپاچی، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات به عربستان سعودی را شرکت‌های بوئینگ، لاکهیلد مارتین، رایتئون، جنرال الکتریک، واحد بالگرد شرکت یونایتد تکنولوژی و شرکت هوافضای ITT تشکیل می‌دادند."

میهمانان سفره‌های آغشته به خون

این شرکت‌ها، تازه، پیمانکاران عمده‌ای هستند که از این قراردادها سودهای کلان به جیب می‌زنند اما علاوه بر آنها خورده پیمانکارها در سرتاسر آمریکا هم دیگر میهمانان این سفره خون‌بار هستند. به نوشته فارن‌پالیسی "آندرو شاپیرو" معاون وزیر دفاع آمریکا هنگام اعلام فروش 84 فروند اف – 15 شرکت بوئینگ با افتخار گفت که این قرارداد 50 هزار شغل در 44 ایالت آمریکا و به ویژه در ایالت سنت‌لوئیز ایجاد خواهد کرد که میزبان اصلی‌ترین کارخانه مونتاژ هواپیما در آمریکا است.

گزارش فارن‌پالیسی به علاوه حاکی است فروش تسلیحات به کشورهای خارجی از اهمیتی اساسی برای زنده نگاه داشتن خطوط تولید شرکت‌های تسلیحاتی برخوردار هستند که با تصمیم پنتاگون برای خرید سامانه‌های دفاعی نسل بعدی در آستانه تعطیلی هستند. به عنوان مثال، خط تولید اف – 18 در صورت عدم دریافت پیشنهادات خرید داخلی در اوایل سال 2017 بسته خواهد شد. اما تصمیم کویت برای خرید 40 فروند از این هواپیماها به ارزش 3 میلیارد دلار کورسوهای امید برای بازماندن این خط تولید برای یک سال دیگر یا بیشتر را زنده نگاه می‌کرد و در طول این مدت شرکت مذکور می‌تواند در اندیشه جذب فروش خارجی بیشتر برای زنده نگاه داشتن برنامه‌اش باشد.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    ارباب نوکرهای وحشیش را دعوت کرده تا جشن جنایت بگیرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس