معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که پس از توافق هسته‌ای دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز غیرهسته‌ای فقط در چارچوب پروتکل الحاقی خواهد بود.

به گزارش مشرق، "سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت که پس از توافق هسته‌ای، دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز غیرهسته‌ای فقط در چارچوب پروتکل الحاقی خواهد بود و دسترسی به این مراکز طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خود را خواهد داشت و بر اساس نمونه برداری محیطی خواهد بود.

"یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چند روز پیش اعلام کرد که  توافق آتی با ایران اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را می‌دهد.

وی که با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد، افزود: ایران زمانی که با چارچوب توافقی که هم اکنون در حال کار کردن روی آن هستند توافق کرده، به‌طور ویژه با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده است.

آمانو اضافه کرد: در بسیاری از کشورها هر از چند گاهی ما درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی را می‌کنیم، پس چرا ایران نه؟ اگر ما دلیلی برای درخواست دسترسی داشته باشیم این کار را می‌کنیم و بر اساس چارچوب،‌ ایران باید آن را بپذیرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آژانس هرزمان می‌تواند درخواست دسترسی، شفاف سازی یا بازرسی کوتاه داشته باشد.

آمانو در پاسخ به سؤالی در این باره که آیا پروتکل الحاقی به بازرسی‌های آژانس کمک خواهد کرد، پاسخ داد: هنوز نمی‌دانیم. هم اکنون در جایگاهی قرار نداریم که بتوانیم یک برآورد ارائه دهیم و این موضوع به‌طور گسترده‌ای به سطح همکاری ایران بستگی دارد.

از سوی دیگر "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت : تفسیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسیر موسع و مورد نظر خود اوست.

کمالوندی افزود: آقای آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده بلکه تفسیر خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده است که البته ما ملاحظاتی درباره آن داریم.

وی گفت: اولاً جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا یا تصویب نکرده است ثانیاً در هیچ ماده‌ای از این پروتکل تکلیف و الزام مشخصی به‌منظور دسترسی به سایت‌های نظامی برای کشورهای امضا کننده، پیش‌بینی نشده است.

کمالوندی اضافه کرد: ثالثاً دسترسی به مکان‌های مد نظر آژانس آن‌طور که در بند (ج) ماده 5 پروتکل آمده، مستلزم ارائه شواهد و مدارک و نیز توجه آژانس به ملاحظات مختلف کشورهای عضو از جمله ملاحظات امنیتی است.

معاون حقوقی و امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه کشور عضو به هر دلیلی معذوریتی داشته باشد دادن دسترسی به مکان‌های مجاور محل مد نظر و یا استفاده از روشهای دیگر که مقبول دو طرف باشد در پروتکل الحاقی پیش‌بینی شده است.

کمالوندی تأکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت اجرا و تصویب پروتکل الحاقی تکالیف خود را بر اساس ماده 5 این پروتکل در نظر خواهد داشت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    این همون بازرسی از مراکز نظامی هست فقط اسمش فرق کرده
  • آزاد ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    در صورتی که توافق بشه جنگ حتمیه امریکا میخاد با توافق هسته ای به اطلاعات نظامی ایران دست پیدا کنه که راحت حمله کنه. اوباما قبلا گفته بود اگر توانایی داشتم تک تک پیچ و مهره های ظرفیت های نظامی ایران رو نابود میکردم این توافق هم برنامشون هست برای دسترسی به اطلاعات نظامی ایران و شروع جنگ
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    خب مرد حسابی ماهم با پروتکل الحاقی مشکل داریم که اجازه بازرسی از مراکز غیر هسته ای و حتی نظامی رو میده!!
  • رضا ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    مذاکره کنندگان محترم توجه داشته باشند وقتی شما دامنه دسترسی را به پروتکل الحاقی ارجاع میدهید یعنی تفسیر این دامنه هم در محدوده همان پروتکل امکان پذیر بوده و فراتر از رویه موجود آژانس در دیگر کشورها نسبت به ایران ادعا خواهد شد. پس اگر این تفسیر موسع از پروتکل امکان پذیر است، بهتر است عبارات توافق شده درخصوص نوع، محدوده و دامنه دسترسی را درکنار ارجاع به پروتکل هم تشریح کرد تا اجازه سوء استفاده آتی هم به طرف مقابل داده نشود.
  • رهگذر ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    سایت محترم مشرق لطفا نظر من رو سانسور نکنید: آنقدر عقب نشینی کردیم که الان داریم از موضع ضعف حرف می‌زنیم. آقایان و برادران مذاکره کننده عزیز، الان لب یک پله‌ای هستید که اگر عقب تر بروید دیگر نمی‌توانید برگردید به همین جا که الان ایستاده‌اید. تقسیر آمانو برای سازمان ملل قابل قبوله نه تفسیر اعضاء! این که دیگه اظهر من الشمسه! ما یک چیزی می‌گیم و اونا یک چیز دیگه و مسلمه که گفته اونا ملاکه چون «زورش رو دارن» و ما هم تا الان که هی اومدیم عقب!! تازه داور بین ما و پنج به علاوه یک، یکی از خودشونه و ابواب جمعی خودشون. نکنه انتظار دارید آمانو طرف حق رو بگیره وقتی عملکرد چند ساله‌ش نشون می‌ده نه می‌خواد و نه می‌تونه این کار رو بکنه؟!
  • عبدالله ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    وقتی رهبر فرموند اجازه ندارند این آقا عراقچی چه کاره است که تلویحاً مجوز میدهد ....
  • محمد رضا ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    احساس حقارت و زبونی می کنم.... خدا لعنت کنه هر کس که در غرب وحشی رو به ایران باز کرد...
  • یار غریب ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    به قول فامیل دور: من دیگه حرفی ندارم! :| ولی اگر به قرآن اعتقاد دارید : ولا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو المبین حالا باز هم مذاکره کنید که تا دو سال دیگه ایران هم به عنوان ایالت جدیدکد خدا شناخته شود! مشرق سانسور نکن وگرنه دیگه نمیام! والسلام.....
  • حدحد ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    باید از 5 الی 10 کیلومتری مراکز نظامی پست های بازرسی بزارن و اجازه ندن این غربی های ولد الشبهه حتی نزدیک به مراکز ما بشن البته ناگفته نماند که سرب های داغ آماده اس ...
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    تمام دستاوردهای هسته ای رادادین رفت حالابازرسی ازمراکز نظامی توسط شیطان بزرگ را می پذیرید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عجب عزت مارعایت شد نکنه فردانصف شب به خونه هرایرانی سرزده برن کنکنه داره غنی سازی میکنه واقعا اگرایرانی ازاین توافق ننگ آمیز دق کند بیراه نیست
  • علی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اقای عراقچی طبق قرار بود که هیچگونه بازررسی صورت نگیره. فرقی هم نمیکنه که طبق پروتکل باشه یا نه. شما قول دادین که هیچگونه بازررسی رو قبول نکنید.
  • فکت شیت آمانو ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    مشرق اصلاخیالی نیست که منتشرنمیکنی....رهبری فرمودند گزاره برگ راتیم مذاکره کننده رابرای مردم منتشرکنند... هیچ پاسخ مناسبی ازطرف دولت به این درخواست به حق داده نشد... فرمودندخطوط قرمز رعایت شود...وغیرهسته ای موضوعی دیگرقابل مذاکره نیست....آمانوخبرازبازرسی اماکن غیرمرتبط باهسته ای میدهد... رهبری فرماندهان نظامی را هشداربه عدم اذن برای بازرسی ها ازمکانهای نظامی میدهد...واین یعنی کلی حرف ناگفته؟؟؟؟ به نظرمیرسدبااهرم نظارت های آژانس و...امنیت ملی رابه قربانگاه میکشانند.... مجلس کجاست؟؟ روحانیت حوزه کجاست؟؟؟؟ نکندقبول داریم که هرچه در موضوع هسته ای دارد رخ میدهد باتائیدرهبریست؟؟؟؟
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    عجب!
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    وا مصیبتا این دیگه یعنی چی؟ از تاسیسات هسته ای دیدار کردن که کلی شهید و مصیبت رو دست ما گذاشتن و یه ویروس استاکی نت ...حالا غیرهسته ای دیگه چیه تموم کنید این مذاکراتو یه دفعه ممکلتو بفروش بره مردم نباید ساکت بشینن یعنی چی؟ نمونه برداری محیطی ؟!!!!
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    روسیه به ناتو اجازه داده که از هم بازرسی دو طرفه داشته باشند شما از چی میترسین؟!!!
  • ناشناس ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    پذیرش پروتکل الحاقی به معنای بار کردن تعهدات اضافی بر کشور است و مورد قبول مجلس و ملت نخواهد بود .
  • ناشناس ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    چرا تعهداتی را به طرف مقابل میدهید که در حیطه اختیارات شما نیست و در آینده بهانه دست دشمن میدهد ! سپاه پاسداران و ارتش اجازه بازرسی از سایت های نظامی را به هیچ نهاد بین المللی نمیدهند .
  • حمید ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    خب الحمدلله دسترسی جاسوسان آژانس به مراکز نظامی تحت پوشش بازرسی مدیریت شده!!!!! محقق شد باز هم افتخار آفرینی ای دیگر از دولت ...
  • سپیده دانافر ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    آمدم خطاب به عراقچی بگویم امریکایی ها مدام در حال دبه کردن هستند ترسیدم روده بزرگم پاره بشود و سروکارم به جراحی آن هم در بیمارستان دولتی بیفتد
  • محسن ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    این اظهارت متناقض مذاکره کنندگان هسته ای خبر از یک خیانت بزرگ به ایران میدهد توافقات محرمانه بدونه خبر داشتن مسئولین نظام این یک خیانت بزرگ است میخواهند به رهبر انقلاب جام زهر دیگری بدهند مردم به هوش باشید, چرا فکت شیت ایرانی را پخش نمیکنند چون اگر پخش کنند همه حرفای رهبری در مورد مذاکرات درست از اب در میاد و اینها رسوا میشوند
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    جایی هم مونده شما وا ندید؟
  • احسان ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    ارتش و سپاه ما نباید قبول کنند، به این میگن زیاده خواهی در حد لالیگا
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    در چارچوب پروتکل الحاقی یعنی دسترسی به هر جایی که آژانس عشقش بکشد. از مراکز نظامی تا اتاق خواب!
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    مثل روز برایمان روشن بود که تیم قبول می کند! منتظر خیلی بدتر از اینها باشید!!!!!!!!!!
  • عرفان ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    برد برد چی شد؟ باخت باخت بود از اول. زمانی که پلمپ آغاز شد دلسوزان ناراحت شدند چون امروز رو پیش بینی کرده بودند. خوشا به غیرت دلسوزان.
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    آقای کمالوندی محترمانه خدمتت عرض می کنیم اجرای پروتکا الحاقی در اختیار شما و حاج آقا ر.. نیست.
  • رهگذر ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    سایت محترم مشرق لطفا نظر من رو سانسور نکنید: آنقدر عقب نشینی کردیم که الان داریم از موضع ضعف حرف می‌زنیم. آقایان و برادران مذاکره کننده عزیز، الان لب یک پله‌ای هستید که اگر عقب تر بروید دیگر نمی‌توانید برگردید به همین جا که الان ایستاده‌اید. تقسیر آمانو برای سازمان ملل قابل قبوله نه تفسیر اعضاء! این که دیگه اظهر من الشمسه! ما یک چیزی می‌گیم و اونا یک چیز دیگه و مسلمه که گفته اونا ملاکه چون «زورش رو دارن» و ما هم تا الان که هی اومدیم عقب!! تازه داور بین ما و پنج به علاوه یک، یکی از خودشونه و ابواب جمعی خودشون. نکنه انتظار دارید آمانو طرف حق رو بگیره وقتی عملکرد چند ساله‌ش نشون می‌ده نه می‌خواد و نه می‌تونه این کار رو بکنه؟!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    واقعاتیم مذاکره کننده ازتمام خط قرمزهای رهبری عبور کرد. باپذیرش بازرسی از مراکز نظامی غرور ملی ما خرد شد
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    متاسفم
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    ルー続いて、ニューヨークとロサンゼルスの他の店舗で展開されます下着のストライキがあります。私たちは、約17:30に戻ってホあり、全体的な経験はほとんど魅力的なようではありません。私は休暇で、アテネに私の体を送信し、背後にある私の心のままにすることはできません。
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    منافق باور کن دستم بهت برسه با سنگ کلتو پرس میکنم.مغرتو میریزم بیرون
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    اشتباه مثبت دادم نظرم منفیه
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    ببیند برادر بنده اصلا جناحی نیستم و طالب حق ام و به طیف های مقابل در طول زمان رای داده ام و بسیار هم طالب ام موضوعات تمام شود ولی واقعا تمام شود نه این که خدای ناکرده شروع شودو لذا ذکر چند نکته را لازم می دانم اولا اینها دیده اند به درخواست بازدید از مراکز نظاامی توسط آمریکا حساسیت بالایی وجود دارد فکر کرده اند که خب بهتر است آمانو از طرف آژانس این را مطرح کند تا وجهه قانونی به خود بگیرد دوما آنها یک دفعه نمی گویند خب درب همه مراکزنظامی تان را باز کنید اول با یک سوزن سوراخی ایجاد می کنند بعد قدم اول را که برداشتند این سوراخ ها را گشادتر می کنند و کم کم دیوار ورود به مراکز نظامی می ریزد و مجموعه ای کامل از اطلاعات نظامی در اختیار شان قرار می گیرد.حتی اگر میلیار دها میلیارد دلار پول هم بدهند ما نباید این اطلاعات را بفروشیم دولت هر قدر هم نیازمند پول وسرمایه است راهش این نیست و معامله خطرناکی است .شما فکر می کنید مثلا فلسطین را چطور غصب کردند مثلا آمدند و گفتند ای فلسطینی ها آمده ایم کشورتان را بگیریم خیر لبخند زنان با پول نقد آمدند و زمین هایشان را به چند برابر قیمت کم کم خریدند و خیلی از عرب ها سرمست و خوشحال بودند کم کم کار را چنان ملایم جلو بردند که یک دفعه عرب ها دیدند ای وای فلسطین کو مشکل اصلی فلسطین خوش باوری و غفلت اعراب بود دوما بر فرض شما پروتکل را پذیرفته اید خب تفسیر آمانو یا کس دیگر را چرا در توافق مکتوب می کنی و مستند سازی می نمایی سوما این که آمانو گفته چیزی نیست بازدید ها میدانی است این برای آماده کردن ذهن ما ها برای پذیرش اولیه اصل موضوع است وسند آن هم این است که هیچگاه این سخن بازدید صرفا میدانی را مکتوب نخواهند کرد(دقت کنید مکتوب نخواهند کرد) می گویی نه امتحان کن فردا اگر گفتند آقا شما شاید صحنه میدانی را پاک سازی کرده باشید ما باید خود موشک ها را نمونه برداری کنیم چه می گویی ? تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
  • نظام زاده ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    واقعا چیزی بنام غیرت و شجاعت از طرف تیم مذاکراه ایرانی.،، برای کشور ما باقی مانده. کاش میمردیم و این همه تحقیر نمیشودیم
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    :)) روسیه به ما چه ربطی داره؟ اصن شما میدونی بازرسی دوطرفه یعنی چی؟ یعنی ما باید بریم دمونا رو بازرسی کنیم و هر نقطه ی دیگه ای که مشکوک بودیم. به نظر شما اجازه این کار رو میدن این حرومی های قاتل؟
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    خجالت بکش
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    آخه برادر من آخرین چیز را از همان ابتدا به طرف نده شما اول بسم الله بدون هیچ مقاومتی طرح الحاقی را به آنها هدیه کردی معلومه که فراتر از اون رو از تو طلب می کنه شما باید حداکثر چانه زنی را می کردی و هیچ حرفی از پروتکل الحاقی نمی زدی و حریف را تا حد زیادی عقب می راندی بعد اگر دیدی اهل معامله نیست که هیچ ولی اگر دیدی واقعا اهل معامله هست ومی خواهد کار تمام شود در آخرین لحظه الحاقیه رو با منت قبول می کردی طرف آن وقت خیلی راضی بیرون می رفت . معامله موفق رو همیشه از یک بازاری کار کشته یاد بگیر
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    نکته جالب اینه که هر مسوول خارجی درباره شرایط توافق میگه ایرانیها می گن " نه اونا اشتباه متوجه شدن! مفاد توافق یه جور دیگه است!". فعلا که اونا می گن اینا توجیه میکنن و یه جورایی ماله می کشن.. خدا عاقبت مونو به خیر کنه!!
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    هر نظری مخالف کلام مقام معظم رهبری خیانت به شهداست
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    این مملکت صاحب داره ---
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    به جاش عزت به پاسپورت ایرانی برگشت در دولت راستگویان
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    منافق خودتی لندهور
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    شما برو سفیر دولت قبل یمن که هنوز تو ایرانه رو اخراج کن جای ....
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    شما برو سفیر دولت قبل یمن که هنوز تو ایرانه رو اخراج کن جای ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس