کد خبر 415974
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵

درپی شکست مذاکرات میان عربستان و کویت بر سر دو میدان نفتی مشترک و تشدید اختلافات میان دو طرف، کویت خواستار ارجاع مساله به دادگاه بین المللی شد.

به گزارش مشرق، نشریه کویتی "جریده" به نقل از مقام های ارشد این کشور نوشت که مذاکرات درخصوص حوزه های نفتی مشترک با عربستان به بن بست رسیده است.

این نشریه به نقل از مقام های کویتی تأکید کرد، درپی شکست مذاکرات با عربستان و تشدید اختلافات میان دو کشور، کویت رسما خواستار ارجاع اختلافات نفتی به دادگاه بین المللی لاهه شده است.

منابع کویتی اعلام کردند عربستان بدون موافقت کویت توافقنامه جدیدی برای بهره برداری از منابع دو میدان نفتی مشترک با شرکت آمریکایی "شورون " منعقد کرده است، و کویت به همین دلیل از صدور و تجدید روادید  سفر برای کارکنان شرکت شورون خودداری کرده است.

سایت خبری "رای الیوم" پیشتر به نقل از منابع آگاه نفتی نوشته بود که بار دیگر بحران نفتی میان دو کشور عربستان و کویت به مرحله انفجار رسیده تا بدان جا که مقام های کویتی از شرکت نفتی "شورون" که با سعودی ها نیز همکاری می کند، خواسته اند تجهیزات خود را جمع کنند.

این منابع تصریح کردند: عربستان خواستار پرداخت هزینه این تجهیزات از سوی کویت شده است، موضوعی که با مخالفت کویت و واکنش عربستان در توقف تولید نفت از میدان نفتی خفجی مواجه شد. عربستان علت این اقدام را آلودگی محیط زیست و مشکل فني در حوزه خفجی عنوان کرده، توجیهی که نتوانست مقام های کویتی را متقاعد کند.

بنا به گفته منابع کویتی، کویتی ها معتقدند که شرکت شورون تجهیزات خود را در اراضی متعلق به کویت مستقر کرده بنابراین به شدت به این اقدام اعتراض دارند.

کویتی ها به توجیهات سعودی ها در بستن چاههای خفجی به بهانه های زیست محیطی را با تردید می نگرند.

کویت و عربستان در دو حوزه نفتی " خفجی " و " وفره" به مساحت 5 هزار کیلومتر مربع و با تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت دارای سهم مشترک هستند و بر اساس توافقنامه ای 50 ساله از آن بهره برداری می کنند.

بهره برداری از حوزه نفتی "خفجی " با تولید روزانه 300 هزار بشکه به دلایل زیست محیطی در ماه اکتبر متوقف شد و برداشت از حوزه "وفره " نیز با تولید 200 هزار بشکه در روز، دو هفته پیش به حال تعلیق در آمد.

توقف تولید در این دو حوزه نفتی ،باعث کاهش شدید قیمت نفت شده است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    بابا خفجی رو بیخیال شین اسفندیار رو بچسبین، عربستان و کویت افتادن به جون میدان اسفندیار و فروزان که بین ما و اونا مشترکه. سعودی ها دارن ثروت مملکت ما رو میبرن واسه خودشون هواپیما و موشک میخرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس