واردات بی رویه خودرو های لوکس، رشد 362 درصدی واردات اشیا کلکسیونی و حرکت فرهنگی جامعه در مسیر ترویج اشرافی گری و همچنین دور گشتن از هویت شیعی، جامعه اسلامی را دچار خطرات جدی خواهد نمود.

گروه فرهنگی مشرق - تاریخ قدرت گیری رسمی سرمایه داری شهری نوپا در ایران را می توان همزمان با آغاز سلسله پهلوی دانست. آن زمان که طرح توسعه صنعتی و مدرنیزاسیون توسط رضا شاه پهلوی اجرایی گشت، موجب شد تا روستا ها در برابر توسعه ماشینی سیر رو به زوالی را آغاز کنند. نابودی روستایی نشینی موجب بی کاری و رکود شد و روستایی نشینان را مجبور به مهاجرت به شهر های صنعتی کرد. هجوم نیروی کار به تهران این شهر غول آسا را به دو بخش جنوب شهر و شمال شهر تقسیم نمود و شبه مدرنیته بحران زده ای را پدید آورد.

 شهرنشینی اولیه در طول تاریخ همراه با اختلاف های فراوان بود. پاریس مطابق معیار های تمدن مدرن اولین شهری بود که پس از ورود بورژوازی نوپا از انقلاب 1781 میلادی معیار های تمدن مدرن را در خود جای داد، اگر به وضعیت پاریس در قرن هجدهم و نوزدهم نگاهی بیاندازیم تصویر دهشتناکی از شکاف عمیق طبقاتی خواهیم دید. آثار بالزاک، فلوبر و استاندال رمان نویسان مطرح فرانسوی و یا آثار چارلز دیکنز انگلیسی در ارائه تصویری واقعی و بی پرده از منفعت طلبی بورژوازی و همچنین رشد فزاینده فقر و فساد اخلاقی در این دوره تاریخی بی نظیر است.

بسیاری از متفکران نومارکسیست، شهر نشینی مدرن با معیار های امروزی را در راستای سلطه سرمایه داری نوین می دانند و معتقدند شهر نشینی خواه ناخواه فرد را در کانون ساختار سرمایه داری قرار خواهد داد به طور مثال دیوید هاروی اقتصاد دان مارکسیست انگلیسی معتقد است یک فرد اجتماعی با زندگی در شهر صنعتی و مدرن و همچنین با اتکا به نیروی کار، قدرت کسب درآمد مالی خواهد داشت اما او بی خبر است از اینکه سیستم شهری و سرمایه داری سازمان یافته آن در یک فرایند پیچیده ماحصل درآمد او از نیروی کار را از باز خوهد ستاند و در نتیجه او را در یک چرخه عبث و بی نتیجه مالی قرار خواهد داد. هاروی از این فرایند با اصطلاحاتی چون اقتصاد سیاسی فضا نام می برد.


سرمایه داری موروثی و جولان اشرافیت در تهران

رشد سرمایه داری در تهران و چند کلان شهر دیگر عمدتا با ویژگی موروثی می باشد. سرمایه داری موروثی مدلی از سرمایه داری است که در ابتدای پیدایش این پدیده در اروپای مرکزی قدرت بسیاری یافت، پیش از این آریستوکراسی یونان باستان را نیز می توان نام برد، اما به دلیل ذات مدرن سرمایه داری موروثی، این پدیده با روزگار ما قرابت ویژه ای دارد. قدرت سرمایه داری موروثی در میان خانواده هایی همچون خاندان روچیلد، خاندان مدیسی و... موجب شد تا انقلاب رنسانس و آغاز تمدن مدرن بر اثر حمایت های مالی این اشخاص از هنرمندان و فیلسوفان تکوین یابد.

مهمترین دستاورد نفوذ سیاسی خاندان هایی چون مدیسی، نفوذ مضاعف یهودیان متمول در امور سیاسی اروپا و شکل گیری مجدد کانون های فراماسونری و الیگارشی یهودی است. حال این سرمایه داری مجدداً در حال تکرار خود است به تعبیر توماس پیکتی سرمایه داری متاخر قرن بیست و یکمی تنها موروثی است و اگر امروزه شخصی از اعضای خانواده ای صاحب ثروت و سرمایه نباشد، محال است که بتواند خود را در پارادایم سرمایه داری ببیند.
سرمایه داری موروثی و جولان اشرافیت در تهران//آماده انتشار

توماس پیکتی دیگر همانند کارل مارکس سرمایه داری را در میان قواعد تولیدی و استعمار کار نمی یابد بلکه او نشانه هایی از ظهور مجدد سرمایه داری موروثی و انحصاری می دهد که تنها در نوعی از انباشت سرمایه با قواعد مرکانتالیستی خلاصه می شود. این صورت از سرمایه داری است که امروز با خودروهای چند میلیاردی اش در خیابان ها جولان می دهد و کاخ های عظیمی را شمال شهر بر پا می دارد.

سرمایه داری موروثی و جولان اشرافیت در تهران//آماده انتشار

 بسیاری می پنداشتند که انباشت سرمایه، عملی شرعی است زیرا آن را با جمع آوری ثروت و دارایی از طریق کسب و کار حلال یکی می دانستند، این تلقی بی پایه و اساس اجازه داد که پس از انقلاب اسلامی هیچ مانعی برای رشد فزاینده سرمایه داری انحصاری ایجاد نشود در صورتی که مطابق آیه 23 و 24 سوره مبارکه توبه کسانی که به انباشت سرمایه و ملک می پردازند از فاسقین اند. یه هیچ وجه نباید کسب و کار و تجارت در جوامع پیشا مدرن همچون بازار دوران صفویه را با سیستم سود محور سرمایه داری پس از انقلاب صنعتی اروپا  مقایسه کرد.

واردات بی رویه خودرو های لوکس، رشد 362 درصدی واردات اشیا کلکسیونی و حرکت فرهنگی جامعه در مسیر ترویج اشرافی گری و همچنین دور گشتن از هویت شیعی، جامعه اسلامی را دچار خطرات جدی خواهد نمود. باید دانست که اشرافی گری و تجمل گرایی نشانه توسعه و رشد نیست؛ بلکه نشانه منفعت طلبی و ربا خواری در یک سیستم از بنیان سود محور است.

سرمایه داری موروثی و جولان اشرافیت در تهران//آماده انتشار

با افزایش بحران سرمایه داری جهانی شاهد آن هستیم که اشرافی گری و تجمل گرایی طبقه سرمایه دار افزایش می یابد گویا به تعبیر اسلاوی ژیژک "تنها راه عبور از بحران سرمایه داری ،سرمایه داری بیشتر است"، ویرانگری و بحران زایی سرمایه داری در کشوری چون ما که در قطب حاشیه ای سرمایه داری جهانی قرار داریم مضاعف است، پس چرا اقتصاددانان و تکنوکرات های ایرانی همچنان اصرار در اجرای مدل های اقتصادی تعدیل ساختاری در راستای نئولیبرالیسم جهانی دارند و در دانشگاه های اقتصاد، سرمایه داری را تنها مدل اجرایی می پندارند؟

مسعود قدیمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    مثل نوشیدن آب نمک برای تشنگی میمونه هیچوقت سیراب نمیشی آلمانیا و ژاپنیا همیشه حتی الان که زیر خفت بار ترین کنترل آمریکاییها قرار دارن هم پیشرفتشونو کردن چون خط قرمزی داشتن به نام "فرهنگ کار" که ولش نکردن و آموزش و پرورششون روی محور اصلی کار و کارافرینی و عملی کردن ایده هایی که دوست دارن میچرخه که نترسن و تو هر کاری علاقه دارن وارد شن خود بخود درامد بالا تضمینه اکثرا هم دقت کرده باشید با اینهمه وضع خوب اقتصادی ثروتمنداشون خیلی ساده تر از ما ایرانیا میچرخن اکثرا
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    صاحب هاي حقيقي بانك هاي خصوصي از پدرانشون اين سرمايه رو به إرث بردند؟
  • کریم سوسکه ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    منم میخوام به منم بدید
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    فقط و فقط حرف باز حرف عمل صفر.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    اگر راست می گویند نگذارند وارد شود
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    خودم میخرم واست داداش
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    چرا نذارند وارد شه؟چرا صورت مسعله رو پاک میکنید؟چرا با دستای خودمون خودمون رو عقب افتاده نگه داریم؟چرا برای حمایت از تولید داخل مثل ماشینی چون پراید انقدر عوارض بالاست که ماشین خارجی نشه سوار شد؟چرا همه جای دنیا از ماشین خارجی هست همه سوار میشن از این صحبت ها نیست؟بماند که مالزی رو نشون دادن که بگن همه جا هست این صحبت ها اخه مالزی شد کشور؟چرا خودمونو با بزرگتر ها مقایسه نکنیم؟انقدر از این اشغال ها سوار شدیم که یکی دستش به ماشینی که چندین ساله تو جهان اسقاط شده مثل زانتیا میرسه فکر میکنه چه خبره. واقعا هم کیفیت ماشین چینی که خودشون تو کشورشون سوار نمیشن از این داخلی ها بهتره الان فکر کنید پرشیا چنده؟پراید چنده؟انصافه؟یکی مثل حقوق کارگری کی دستش به پراید میرسه؟
  • سپیده دانافر ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    نطفه اشرافیگری در دوران هاشمی در قلب پایتخت منعقد شدو اعقاب او دولت اصلاحات و روحانی هم به این رویه عمق و دامنه دادند
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    بنظرم بیمه وقوانین باید در موقع تصادف به اندازه سایر ماشین های عادی وعموم پرداخت کنند وبیشتر از ان متعهد نشن و مقصر تصادف هم پاش گیر نباشه و فقط به اندازه تعهد بیمه ماشین معمولی پرداخت شه تا با نیسان آبی بیای و بزنی ماشینو نصف کنی تا جرات نکنن که صاحبانشون اینجور ماشین ها رو سوار شن
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    اینا خودشون عکسشونو گذاشتن تو اینترنت اون وقت شما برداشتین عکسو سانسور کردین
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    به خودرو ساز میگن چرا گرونه میندازه گردن قطعه ساز به قطعه ساز میگن میگه کارگر و مواد گرونه بخاطر تحریم جالب اینه وقتی ایران خودرو میخواست رو دنا قیمت بزاره نگفتن چند تموم شده چند بفروشیم میگن چون شبیه سورن هست اپشن هاش ما سورن رو مبنا قیمتی قرار دادیم یعنی قیمت گذاری هم رو سیاسته که یوقت باعث نشه بقیه ی اشغال ها بمونه رو دست سایپا یا ایران خودرو
  • مجتبی ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    ما پراید داریم...یه هفته در میون واشر سر سیلندر میسوزونه :)
  • جواد ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    من پول سوار شدن اين ماشينها رو ندارم و خدارو شكر حسرت نداشتنش رو هم نمي خورم،اما اونهايي كه از اين ماشينها سوار ميشن اگه پولشون حلاله،مباركشون باشه فقط بهشون يه نصيحت مي كنم و اونهم اينه كه آدم اصيل هيچوقت دوست نداره مال و مكنتش رو به رخ بقيه بكشه،دور دور كردن فقط كار آدمهاي بي بوته هست نه كسي كه سرش به تنش مي ارزه
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    به شما چه!! دارن دمشون گرم
  • نرگس ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    ستار های آسمون شدیم ما
  • عرفان ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    مشرق هم مثل من و شما ناراحت از این وضع ولی چاره کار رو در انتقاد از این نوع وضعیت در چنین سایت تحلیلی دیده.
  • عرفان ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    فکر کنم مطالعه نفرمودین! فرمودند اشاعه فرهنگ اشرافیت نه پاک کردن به قول شما صورت "مسعله" ! و یا عدم پیشرفت و رقابت. مجددا مطالعه کن گلم.
  • عرفان ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    کار درستی انجام دادن. احتمال داره بیان و شکایت کنند که چرا عکس ا رو رسانه ای کردین و یا اینکه اصلا تبلیغ باشه.
  • mohsen ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    این ثروتمندان نو کیسه نه تنها خاصیتی برای جامعه ندارند. بلکه با ترویج فرهنگ مصرف گرایی به انگل جامعه هم تبدیل شده اند.
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    بحث سرمایه داری و داشتن به جای خود و بحث اصلی که مهمتره عدم مالیات دان این افراد است که اگر مالیاتش را بدهند و کسب از راه حلال باشد ایرادی ندارد ولی بعیده اینطوری باشه.
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    نمیشه سرمایه داری را پذیرفت در خصوصی سازی مسابقه کذاشت اما به تبعات ان ایراد گرفت معجون فرهنگ چشم و هم چشمی ما با اقتصاد نئولیبرالیستی و واکذاری امور به سرمایه داری همین میشود نیروی محترم انتظامی هم خودشو خسته نکنه خدا نبخشه مشاورینی که نون خصوصی سازی رو در دامن ملت گذاشتند و همه چی رو از بانک تا سبری پاک کنی رو واگذار کردند
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر ما حرف مشرق رو بزنیم داغ مارکسیسم بر پیشانی ما میزنن:)))))
  • ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    با نام و یاد خدا، موضوع پولهای باد آورده و اشرافیت در ایران یکی از معضلاتی است که باید جمهوری اسلامی فکری بحال آن بکند این مسئله بعد از رحلت امام و در زمان آقای هاشمی شروع شد و در دوره اصلاحات ادامه داشت و در زمان آقای احمدی نژاد به اوج خود رسید .ما اگر نظری به مرام مولای متقیان که پیشوای ماست و همه ما در آروزی دیدن حکومتی علی گونه انقلاب کردیم تا نمونه ای از این نوع حکومت را که در تاریخ ثبت شده بچشم ببینیم در گوشه گوشه چهار سال خلافت علوی مبارزه با اشرافیت بخوبی دیده می شود . در زمان امام قدس سره برغم جنگ تحمیلی و سود جویان فراوان کسی جرئت نشان دادن اشرافیت خود را نداشت در آن زمان ساده زیستن نوعی ارزش بود ولی بمرور این مسئله رنگ باخت .
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اقای هاشمی دهه ی 60 به این قشر می گفت تروریست های اقتصادی حالا رشد کردن شدن کارتل های رانت و زد و بند و پول های چپاول شده ای که شده وسیله فخر فروشی به مردم تاراج شده.
  • ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اونها هدف خودشون رو گم نکردن بیاییم ما هم که هدفمون مقدس ترین هدف یعنی اسلام ناب محمدی است گم نکنیم ....
  • ناشناسی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    پس آقازاده ها دولتی چی؟ فکر نمیکنی مقالت کمی جهت دار هست؟
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    دمشون گرم خدا به همه بده!!
  • عرفان ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    جمع نبندین لطفا
  • آریو سوئد ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    ۳۰ سال است در اروپا زندگی میکنم ولی ندیدم که بچه سرمایه دار غربی از این کارهها بکنه. اتفاقا کسانی که در غرب خودرو این مدلی سوار میشن اکثرا خارجیهای خلافکارن. در کشورهایی نظیر ایران و عربستان وغیره این رفتارها نتیجه پول مفت فروش نفت، فرار مالیاتی ،رانت و احتکار و خلافهای دیگه ست. ولی بلاخره مردم یک روزی از دست اینها خونشون بجوش میاید و اون وقت دیگه دیره.
  • چکش کار ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    مسئله دور دور کردنه یا ماشین گرون سوار شدن یا پز دادن ، اگه کسی مثلا با پراید 77 چند بار طول ولیعصر رو بالا و پایین بره ایا مشمول اینها میشه یا اون ایراد نداره یا مثلا اگه کسی ماشین گرون داشته باشه از محل کارش به خونه بره یهو متوجه بشه کلید در خونه رو تو دفترش جا گذاشته دوباره برگرده کلید بیاره و دم در خونه بهش زنگ بزنن بگن دزد زده به دفترت ایا مشمول دور دور میشه این امر جای چکش کاری داره
  • محمد جواد ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    مال دنیا بد نیست خیلی هم خوبه چیزی که مهمه گنجا یش وجودی انسانهاست وقتی این گنجایش کم باشه ولی ثروت زیاد ادمها بجای جلو رفتن به عقب برمی گردن و ثروت را وسیله فخر فروشی قرار می دن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس