کد خبر 41565
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰

در پي بدعت خواندن تشييع نمادين حضرت زهرا(س) در شام شهادت آن حضرت، فتواي 11 مرجع تقليد درباره اين مراسم و بدعت نبودن آن منتشر شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مراسم عزاداري حضرت فاطمه زهرا(س) در فرهنگ شيعه از جايگاه رفيعي برخودار است و در اين ميان، تبيين مقام و منزلت آن بانوي بزرگوار جهان اسلام، از درک و فهم آدمي خارج است.

آنچه مسلم است، اينکه آن حضرت از بزرگترين واسطه هاي فيض الهي بوده و شيعيان و پيروان ولايت، مديون جهاد و مبارزه ايشان در راه دفاع از امامت و ولايت هستند.

بزرگان ومراجع شيعه به همين دلايل، همواره برافراشته نگاه داشتن پرچم فاطميه و الهام گرفتن از مکتب حياتبخش فاطمه زهرا(س) تأکيد داشته اند.

قدمت تشييع نمادين حضرت زهرا (س)

مراسم تشييع نمادين بانوي بزرگوار جهان اسلام، سالها پيش از شهر مقدس قم آغاز و با تأکيد مرجع عظيم الشأن مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني (ره) روز به روز بر شکوهش افزوده شد.

هم اکنون بسياري از شهرهاي کشور، در شام شهادت حضرت زهرا(س) شاهد برپايي اين مراسم معنوي است که مراجع عظام تقليد نيز بر آن تأکيد نموده اند.

استفتاء از مراجع عظام درباره تشييع نمادين

مسئول شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي شهرستان ورامين که نويسنده مجموعه کتابهاي "مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد" است، در صفحات 203 تا 205 جلد سوم اين مجموعه که چاپ اول آن در زمستان 1381 بوده، استفتائي دراين مورد از شش مرجع تقليد کرده است.

سئوال مطرح شده چنين است: چند سال است که درشام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم معنوي وتأثيرگذارتشييع نمادين برگزارمي شود که اثرات وبرکات معنوي فراواني را به همراه دارد، نظرتان را درباره برپايي اين مراسم و همچنين راه اندازي دستجات عزاداري در روز شهادت آن حضرت – مانند روز عاشورا – مرقوم فرماييد.

در پاسخ به اين استفتاء، شش مرجع تقليد نوشتند:

مقام معظم رهبري:

اقامه عزاي حضرت فاطمه زهرا(س) هر چه باشکوهتر برگزار شود، بهتر است.

آيت الله صافي گلپايگاني:

برگزاري اين مراسم بايد هر چه باشکوهتر و با معني تر انجام شود و اهتمام و مشارکت در آن، از حسنات بزرگ است؛ "وَ مَن يُعَظِّمُ شَعائِرَ الله فَإِنَّها مِن تَقوَي القُلوُب".

مرحوم آيت الله فاضل لنکراني (ره):

اين مراسم همانند ايام عاشورا، هر چه باشکوهتر و با شور و حرارت بيشتري برگزار شود، ارزش و ثمرات بيشتري خواهد داشت.

آيت الله جواد تبريزي:

مظلوميت حضرت زهرا (س) و صبر مولانا اميرالمؤمنين (ع) از ادل? قاطعه حقانيت مذهب تشيع مي باشد که بايد با مراسمي همچون عاشورا، اعم از روضه خواني، سينه زني، برپايي دستجات و نقل مصائب آن دو بزرگوار، آن را زنده نگه داشت تا جايي براي وسوسه بد انديشان باقي نماند.

آيت الله مکارم شيرازي:

اقامه عزاداري در ايام و ليالي شهادت سيده نساء العالمين من الاوّلين و الآخرين فاطمه زهرا (س) از افضل قربات است.

مرحوم آيت الله بهجت (ره):

اشکال ندارد.

طرح شبهاتي از تشييع نمادين حضرت فاطمه (س)

متأسفانه در دو سال گذشته، برخي افراد در اثر برداشت غلط از اين مراسم، آن را به عنوان بدعت ياد کرده اند، ولي طبيعي است که هر نوآوري در عزاداري، بدعت نيست و علاوه بر آن، مهمترين مرجع مشخص کننده بدعتها، علماي دين هستند.

با گسترش اين انديشه وسعي عده اي در رواج آن در جامعه، حجت الاسلام سيد محسن محمودي بار ديگر، نظر جمعي از مراجع تقليد را اين بار در مورد بدعت بودن يا نبودن تشييع نمادين حضرت فاطمه (س) جويا شده است.

تشييع نمادين حضرت زهرا (س) بدعت نيست

سئوال وي چنين است: در شام شهادت حضرت زهرا (س) مراسم تشييع نمادين آن حضرت با حمل تابوت و عزاداري - همانند مراسمي که در شهر مقدس قم و با تأييد مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني (ره) - برگزار مي شود؛ متأسفانه اخيراً برخي، اين عزاداري معنوي را بدعت معرفي مي کنند، نظرتان را در مورد برپايي اين مراسم مرقوم نماييد.

فتواي پنج مرجع تقليد در پاسخ به اين استفتاء چنين است:

آيت الله صافي گلپايگاني:

عمل مذکور بدعت محسوب نمي شود.

آيت الله سيستاني:

بدعت نيست.

آيت الله سبحاني:

بدعت نيست، زيرا نوعي يادآوري خاطرات دخت گرامي پيامبر(ص) است.

آيت الله وحيد خراساني:

برپايي عزاداري براي حضرت صديقه کبري (س) مستحب و مأجور است؛ وَ مَن يُعَظِّمُ شَعائِرَ الله فَإِنَّها مِن تَقوَي القُلوُب.

آيت الله علوي گرگاني:

برپايي اين گونه مجالس، در صورتي که با رعايت شئون معنوي و ديني همراه باشد و موجب آزار عموم مردم نشود، مانعي ندارد و بدعت نيست.

اقامه باشکوه عزاي اهل بيت (ع) ضرورت دارد

در روزگاري که دشمنان دين وآئين درپي تضعيف روحيات ديني در ميان نسل جوان و آحاد مردم هستند، لزوم برگزاري مراسم هاي باشکوه معنوي وتأثيرگذاري مانند تشييع نمادين حضرت زهرا (س)احساس مي شود وبه جرأت مي توان گفت که ضرورت دارد.

در اين ميان، کساني که بي محابا درمسائل ديني مانند اينگونه مراسمها اظهار نظر مي کنند، بايد نظراتشان را بر اساس موازين شرعي و عقلي بيان کنند.

اين قبيل افراد نبايد تضعيف مراسم عزاداري را که احيا کننده شيعه و از شعائر مذهب اماميّه است، موجب شوند.

به هرتقدير جا دارد اين گونه مراسمهاي معنوي، با شکوه هرچه تمامتر برگزار شود؛ چرا که با در نظر گرفتن تأکيدات مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني (ره)، 12 مرجع تقليد جهان تشيع، فتواي تأکيدي در بدعت نبودن تشييع نمادين حضرت زهرا(س) و لزوم برپايي باشکوه اين گونه مراسم ها دارند.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس