کد خبر 41532
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰

مديرعامل کانون هموفيلي‌ها با تاکيد بر اينکه ايران در رابطه با پرونده فرآورده هاي خوني آلوده مورد ظلم قرار گرفته گفت: براي احقاق حق ايران لازم نيست به فرانسه برويم چون شرکت خريدار مريو فرانسه در ايران نمايندگي دارد و معاملات قابل توجهي در حوزه داروهاي گران

به گزارش مشرق، احمد قويدل در گفتگو با خبرنگار مهر به تشريح پرونده فرآورده هاي خوني آلوده که از سال 1376 شکل گرفته است، پرداخت و افزود: کانون هموفيلي ايران از سال 76 موضوع فرآورده هاي خوني آلوده وارداتي از کشور فرانسه را از طريق محاکم قضائي کشور پيگيري کرده و اسنادي را در اختيار مراجعه نظارتي از جمله سازمان بازرسي کل کشور و کميسيون اصل 90 مجلس قرار داده است.

وي با بيان اينکه ترديدي وجود ندارد که فاکتورهاي وارداتي از فرانسه در دهه 60 آلوده به ويروس ايدز بوده اند، گفت: بالغ بر 200 نفر از بيماران هموفيلي در اثر استفاده از اين فاکتورهاي آلوده جان خود را از دست دادند. در همين رابطه 15 تن از همسران بيماران هموفيلي نيز قرباني اين بي مبالاتي بزرگ شدند.

قويدل با تاکيد بر اينکه ظلم جدي بر دولت ايران در رابطه با فرآورده هاي خوني آلوده از شرکت مريو فرانسه صورت گرفته است، افزود: عراق به عنوان يکي از 10 کشوري که اين فرآورده هاي خوني آلوده را از فرانسه وارد کرده بود در شرايطي که از نظر سياسي در اواخر دوره حکومت صدام قرار داشت، موفق شد خسارات خود را از اين شرکت فرانسوي دريافت کند.

مديرعامل کانون هموفيلي ادامه داد: ما معتقديم پيگيري اين پرونده به احقاق حق ايران منتهي مي شود.

وي با اشاره به خريداري شرکت مريو فرانسه توسط يک شرکت ديگر که هم اکنون در کشورمان نمايندگي دارد، افزود: تمامي مطالبات حقوقي مريو بر عهده اين شرکت است و موظف است در رابطه با حل موضوع ايران نيز اقدام لازم را انجام دهد.

قويدل تاکيد کرد: اين شرکت فرانسوي سالهاست در ايران نمايندگي دارد و معاملات قابل توجهي در حوزه داروهاي خاص و گران قيمت عقد کرده و هر سال ميليونها دلار سود نصيبش مي شود.

در سالهاي 1984 و 1985 ميلادي انستيتو مريو فرانسه محصول فاکتورهاي انعقادي آلوده به ويروس HIV جهت بيماران هموفيلي را به برخي از کشورها مانند آلمان غربي، ايتاليا، آرژانتين، عربستان، عراق، ايران و... صادر و تعدادي از بيماران هموفيلي را آلوده به اين ويروس کرد.

به دنبال روشن شدن اين موضوع که منشاء آلودگي فرآورده هاي خوني به ويروس HIV در پرونده موسوم به هموفيلي ها، خارجي بوده است سازمان انتقال خون ايران در سال 1387 طرح شکايت عليه شرکت فرانسوي صادر کننده فاکتورهاي خوني آلوده به ايران را در دستور کار قرار داد.

از سال 87 تا کنون پرونده شکايت دولت ايران عليه شرکت فرانسوي هنوز به جايي نرسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس