کد خبر 41440
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰

وزير امور خارجه دولت منتخب فلسطين ادعاي رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين را عليه ايران بي‏اساس خواند و گفت: جنبش حماس در تصميمات خود مستقل عمل مي‌کند.

به گزارش مشرق، "محمد عوض " در گفت‌وگو با فارس ادعاهاي "محمود عباس " رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين مبني بر پيروي حماس از دستورات ايران براي مخالفت با آشتي ملي فلسطينيان گفت: اين سخن کاملاً بي‎اساس و نادرست است.

پيش از اين شخصيت‌ها و گروه‌هاي مختلف فلسطيني ادعاي رئيس تشکيلات خودگردان مبني بر دخالت جمهوري اسلامي ايران براي ناکام گذاشتن آشتي فلسطينيان را بي‎اساس خوانده بودند.
عباس در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه مدعي شده بود که حماس با دستور ايران با آشتي مخالفت کرد.

محمد عوض افزود: دولت فلسطين و جنبش حماس در تصميمات خود مستقل عمل مي‌کنند و تمامي آنچه ما از عباس مي‌خواهيم اين است که اگر به دنبال تحقق آشتي است بايد خود را از فشارهاي تل‌آويو و واشنگتن براي تداوم شکاف داخلي، رها کند.

* تقويت ديپلماسي مقاومت

عوض اظهار داشت که تمامي فعاليت‌هاي آنها در راستاي تقويت ديپلماسي مقاومت است و ابراز اميدواري کرد که روابط آنها با تمامي کشورهاي جهان گسترش پيدا کرده قضيه فلسطين ميان افکار عمومي جهان تقويت شود.
وي که تصدي پست معاون "اسماعيل هنيه " نخست‌وزير دولت منتخب فلسطين را به‎عهده دارد، تصريح کرد: بدون شک مسئله توسعه روابط ديپلماتيک و يکي شدن صفوف عربي و اسلامي مي‌تواند عنصر قدرتي براي پشتيباني از قضيه فلسطين و ملت آن براي تحقق اهدافش باشد.

* مصر مي‌تواند نقش بزرگي در کاهش محاصره غزه ايفا کند

وي رويکردهاي دولت جديد مصر و مواضع "نبيل العربي " وزير امور خارجه اين کشور را ستود و تاکيد کرد که سياست‌هايي که قاهره در پيش گرفته است مثبت و ناشي از آگاهي عميق است.
وي ابراز اميدواري کرد که قاهره يک جدول زماني براي رفع مشکلات ملت فلسطين از طريق کاهش محاصره و تحقق پيشرفت در زمينه ديدارهاي آشتي ملي اعلام کند و تاکيد کرد که مصر مي‌تواند نقش بزرگي در کاهش محاصره تحميلي بر نوار غزه از طريق تسهيل عبور و مرور مسافران و انتقال کالاها از طريق گذرگاه مرزي رفح ايفا کند.
عوض متذکر شد که رژيم صهيونيستي علاوه بر محاصره سياسي، اجتماعي و اقتصادي محاصره دريايي، زميني و هوايي بر نوار غزه تحميل کرده است.

* آتش‌بس در غزه از موضع قدرت است

وزير خارجه دولت هنيه در ادامه اعلام کرد که دولت تلاش‌هاي زيادي براي توقف موج حملات اخير صهيونيست‌ها به نوار غزه انجام داد و بخشي از اين تلاش‌ها به‏عهده وزارت خارجه بود.
عوض تصريح کرد که تماس‌هاي زيادي با وزراي خارجه کشورهاي عربي و اروپايي و سازمان ملل برقرار و در نهايت نيز آرامش کنوني حاصل شد.

* در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستي ايستادگي مي‌کنيم

وي همچنين از تلاش‌هاي دولت براي حمايت از توافق گروه‌هاي فلسطيني و پايبندي آنها در حمايت از ملت فلسطين در برابر هرگونه تجاوز صهيونيست‌ها خبر داد و گفت که بايد به هر وسيله ممکن در مقابل تجاوزات از خود دفاع کرد.

وزير خارجه دولت هنيه در ادامه در خصوص آينده طرح هم‏بستگي با مردم غزه در سايه جنايت قتل "ويتوريو اريگوني " فعال صلح‌طلب ايتاليايي تاکيد کرد: بايد بدانيم که اين طرح تاثير مثبتي داشته است و براي جهانيان ميزان ظلم عليه ملت فلسطين در نتيجه تجاوز و محاصره را آشکار مي‌کند و به همين دليل اين طرح دشمن را آزار مي‌دهد و ديديم که "بنيامين نتانياهو " نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اخيرا با تعدادي از وزراي خود چطور در کشورهاي اروپايي تلاش مي‌کردند که جلوي اعزام کاروان امدادرساني آزادي 2 را به غزه که قرار است ماه مي آينده راهي نوار غزه شود، بگيرند.

*قتل فعال صلح‎طلب ايتاليايي در راستاي منافع رژيم صهيونيستي است

وي افزود: امنيت و آرامش در غزه حاکم است و قتل اريگوني يک حادثه بي‌سابقه بود که به نفع اهداف صهيونيست‌ها و تلاش‌هاي مستمر آنها براي کارشکني در برابر ورود فعالان صلح به نوار غزه و اطلاع يافتن آنها از درد و رنج مردم اين منطقه صورت گرفت.
وي اظهار داشت: همه بايد بدانند که شناسايي و دستگيري قاتلان اريگوني طي چهار روز نشان دهنده شدت تلاش‌هاي امنيتي است در حالي که در بسياري از کشورهاي پيشرفته براي چنين قضايايي سال‌ها زمان صرف مي‌شود.

* انقلاب‌هاي عربي به‎نفع ملت فلسطين است

عوض در ادامه اظهار داشت: مسئله فلسطين در سايه انقلاب‌هاي کشورهاي عربي پررنگ‌تر خواهد شد و مطمئنا اتفاقاتي که در محيط اطراف ما رخ مي‌دهد به نفع ماست.
وي افزود: ملت‌هاي عربي براي تحقق آزادي و احياي ارزش‌هاي عدالت اجتماعي تلاش مي‌کنند و اين رويکرد به نفع همه حتي رژيم‌هاي حاکم است.
وي تصريح کرد: آمريکا در واقعيت کنوني جهان عرب به دنبال راه‌حل آسان براي اعمال فشار بر حکام عرب و نابودي نقش ملت‌ها است اما اتفاقاتي که در منطقه در جريان است منطقه را از فشار واشنگتن و بهره‌برداري آن از توانايي‌ها و امکانات جهان عرب آزاد خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس