کد خبر 414090
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

کارگران می‌گویند با فرض عدم افزایش هزینه‌ها در سال‌جاری، ماهیانه ۶۰۰ هزارتا یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان کسری درآمد خواهند داشت و حداقل مزد ۷۱۲هزار تومانی نهایتا بیشتر از ۱۰ روز اول ماه دوام نخواهد داشت.

 به گزارش مشرق، یکی از جدی ترین مسائل و چالش های زندگی کارگری در ایران، پایین بودن سطح درآمدها و ناتوانی خانوارهای کارگری در تنظیم هزینه و درآمد خود است. البته درصدی از افراد برای حل این مسئله راه حل هایی را پیدا کرده اند که می توان از دوشغله شدن افراد به عنوان اقدامی برای حل مشکلات معیشتی نام برد.

نمایندگان کارگری عنوان می کنند به دلیل پایین بودن سطح درآمد ماهیانه کارگران، آنها نمی توانند برنامه های زندگی خود را در سطح مناسبی پیش ببرند؛ از اینرو برخی از برنامه های خانوار کارگری به ناچار از لیست نیازها حذف می شوند که در این بخش می توان به حذف مسافرت ها و سفرها در بین کارگران اشاره کرد.

زندگی در حاشیه شهرها، اشتغال چند نفر از افراد خانواده به منظور تامین هزینه ها، اختصاص درآمدها به ضروریات اولیه و حذف برخی دیگر از نیازها مانند تحصیلات فرزندان، مسافرت ها، استفاده از حمل و نقل عمومی، کاهش میزان مصارف غذایی خانوار و مباحثی از این دست؛ راهکارهای مدیریت اجباری برای جبران بخشی از کسری درآمد در بین خانوارهای کارگری کشور است.

یکی از مهم ترین بحث ها و اختلاف نظرهایی که همواره بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان وجود داشته و دارد، میزان حداقل دستمزد سالیانه ای است که توسط شورای عالی کار تعیین و به تصویب می رسد. کارگران معتقدند اگر بتوان در یک دوره ۴ ساله، کسری های گذشته را جبران کرد، می توان به تقویت قدرت معیشت و خرید کارگران امیدوار بود.

معیشت دشوار برای حداقل بگیران

طبق محاسباتی که پیش از این از سوی گروه های کارگری صورت گرفته است، هزینه ماهیانه یک خانوار ۴ نفره ساکن شهرها تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان در ماه است که در نهایت با تعدیل و حذف برخی موارد، این هزینه نمی تواند از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان کمتر باشد.

میزان حداقل دستمزدی که شورای عالی کار برای اجرا در سال جاری در نظر گرفته است ۷۱۲ هزارتومان است. هرچند برخی مقامات دولتی می گویند دریافتی کارگران تنها حداقل مزد نیست، اما به دلیل اینکه دستکم ۲۵ درصد کل مشمولان قانون کار را شامل می شود، از اهمیت برخوردار است؛ بنابراین نمی توان مشکلات معیشتی چند میلیون کارگر حداقل بگیر را نادیده گرفت.

وزیر کار متوسط دریافتی هر مشمول قانون کار در سال ۹۳ را به میزان یک میلیون تومان اعلام کرده بود که با احتساب افزایش های جدید، این دریافتی می تواند به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان نیز در سال ۹۴ افزایش یابد.

اینکه گفته می شود میزان درآمد خانوارهای کارگری کشور پایین است را می توان در مقایسه یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان دریافتی آنها با گزارش سال گذشته مرکز آمار در اعلام هزینه های ماهیانه یک خانوار شهری به میزان یک میلیون و ۸۲۰ هزارتومان را دریافت.

کسری درآمد کارگران چقدر است؟

بنابراین به بیان ساده، اگر فرض کنیم میزان هزینه های خانوارهای کارگری در سال جاری هیچ افزایشی نداشته که البته فرض نادرستی است چون در یکی دو ماهه سال جاری هزینه ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، باز هم مشخص می شود دستکم هر خانوار کارگری ماهیانه ۶۰۰ هزارتومان کسری درآمد خواهد داشت.

مقایسه گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران درباره هزینه یک میلیون و ۸۲۰ هزارتومانی خانوارهای شهری با حداقل مزد ۷۱۲ هزارتومانی، نشان دهنده کسری یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومانی درآمدهای جامعه حداقل بگیر کارگری است که حاکی از وجود شکافی عمیق بین میزان دریافتی آنها و هزینه ها است.

غلامرضا عباسی با بیان اینکه با دریافت ۷۱۲ هزارتومان نمی توان بیشتر از ۱۰ روز ماه را تامین هزینه کرد گفت: در برخی کارگاه ها این میزان نیز رعایت نمی شود و رقمی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان برای هر ماه کار پرداخت می شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: باید ساز و کاری فراهم شود تا در قالب آن بتوان پس از یک دوره ای، به حل مسائل معیشتی و جبران درآمدهای کارگران امیدوار بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    واقعا این انصاف هست که کارفرمایان با کارکشیدن کارگر به مدت 12ساعت در روز وحقوق هفتصد هزار تومان میشه زندگی چهار نفر را اداره کرد من که روز به بروز بدهکار تر میشوم خدا خودش کمکون میکنه اگر مسئولان میتونن با این درآمد زندگی خود را اداره کنند از قدیم خوب گفتند که آدم سیر از گرسنه خبر ندارد . ما که شما را واگذار کرده ایم به خود خدا .
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    واقعا این انصاف هست که کارفرمایان با کارکشیدن کارگر به مدت 12ساعت در روز وحقوق هفتصد هزار تومان میشه زندگی چهار نفر را اداره کرد من که روز به بروز بدهکار تر میشوم خدا خودش کمکون میکنه اگر مسئولان میتونن با این درآمد زندگی خود را اداره کنند از قدیم خوب گفتند که آدم سیر از گرسنه خبر ندارد . ما که شما را واگذار کرده ایم به خود خدا .
  • ناشناس ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    واقعا این انصاف هست که کارفرمایان با کارکشیدن کارگر به مدت 12ساعت در روز وحقوق هفتصد هزار تومان میشه زندگی چهار نفر را اداره کرد من که روز به بروز بدهکار تر میشوم خدا خودش کمکون میکنه اگر مسئولان میتونن با این درآمد زندگی خود را اداره کنند از قدیم خوب گفتند که آدم سیر از گرسنه خبر ندارد . ما که شما را واگذار کرده ایم به خود خدا .
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    یکی 1 میلیون یکی 1 میلیارد! کف چی شد سقف چی شد! چه میخواستیم، چه شد! مملکت داری بدون مردم داری نمیشه مگر قصد چاپیدن و در رفتن باشه!!!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اگر کارفرمایان محترم بخواهند حقوق کارگرهای خود رابه صورت واقعی پرداخت کنند ، شاید دیگه نتوانند تو این وضعیت رکود اقتصادی ماشین های مدل بالا ی لوکس و خونه های گرانقیمت وتفریحات سالم و... رو برای خونوادهاشون فراهم کنند و...
  • فرهاد ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    توي نمايندگي ايرانخودرو به صورت تمام وقت مشغولم . شب خسته و افسرده ميرم . خونه به حقوق ماهيانه 500 هزار تومان. خدا وكيلي من با چه اميدي زندگي كنم. اجاره نشينم. يه بچه ام دارم.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    بی انصافی کارفرمای تنهاست؟
  • بچه مردم ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    حالااجاره خونه هم اضافه کنی بااون گرانی ونظارتی که بهش نیست اینادیگه بایدروبه قبله درازبکشن تاعزراییل راحتشون کنه چون هیچ کارگری نمیتونه خونه بخره ازپس کرایه هم برنمیادعجیبه یه بنده خداازاعضای مجلس میگف سالانه4میلیون پول کتاب میده حالافک کن کتابخانه چقدره اختلاف طبقاتی ایران بیدادمیکنه این بیمه تامین اجتماعیم به دردنمیخوره ونسل سوخته بعددیگه بازنشستگیم ندارن والابرین یه سربزنیدبیماستاناگله ای مثه گوسفندویزیت میکنن اگه منشیتلفنی ازخاب بیدارشه ووقت بده وگرنه بیکارن ومریضابه مطب ارجاع داده میشن
  • اصغر ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    واقعا برای مسئولین و مدیرانی که با این افزایش مفتضحانه حقوق امسال کارگران بدبخت و بیچاره ثابت کردن که اصلا کارشناسی نشده و نسنجیده و کاملا بچه گانه تصویب کردن خیلی متاسفم بااین تورمی که تازه مهار شده با 712هزارتومن چیکار میشه کرد خصوصا خانواده 4 نفره ای که 2 بچه مدرسه ای هم داشته باشه . اگه اجاره خونه هم بده که بندگان خدا مرگ تدریجی دارن یعنی وامصیبت . انصافا بدبخت تر از قشر کارگر سراغ دارین ؟ بیشترین حق بیمه را می گیرن کمترین حقوق و مزایا و بازنشستگییش هم افتضاح تراز بقیه !!کارگران باید به نماینده شون طی یک اقدام نمادین جایزه و مراسم تقدیر و تشکر برگزار کننن براش اسپند هم دود کنن که چشم نخوره !!
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    برادر آلمانی من هم همدردم
  • سرگردان ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا پدر تونو بیامرزه که 712000 هزار تومان حقوق میگیرید من 5 ساله در مخابرات مشغول به کار هستم ولی شما بگید چقدر حقوق میگیرم خجالت میکشم بگم چقدر 100000هزار تومان در ماه مخابرات باید خجالت بکشه که روز به روز وضعیتش داره بدتر میشه میخاد چطوری جواب مای کارگر بدبخت بیچاره ها رو بده این همه حقوق ما رو خورده ما که ازش نمی گذریم خدا نگذره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس