سردار فضلی قبل از اجرای عملیات، شب هنگام، چراغ‌ها را خاموش کرد و گفت هرکس می‌خواهد برود. اما دیواری از دست‌هایی دیده شد که هم قسم شدند تا آخرین قطره خونشان خواهند ایستاد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم بزرگداشت شهدای عملیات سیدالشهدا(ع) با حضور رزمندگان و فرماندهان این عملیات در محل یادمان عملیات سیدالشهدا(ع) در شمال فکه برگزار شد. در این مراسم تعدادی از فرماندهان این عملیات به بیان خاطراتی پرداختند.

رمز پیروزی توکل بر خدا و اطاعت از امر فرماندهی بود

سردار معزالدین خادم حسینی فرمانده گردان حضرت زینب(س) تیپ سیدالشهدا(ع) در عملیات سیدالشهدا(ع) در این مراسم گفت: برای اجرای یک عملیات همواره با فرماندهان مافوق خود جلسات زیادی برگزار می‌کردیم و طرح مانورهای بسیاری را پیش بینی می‌کردیم. در عملیات کربلای 4، بیش از 4 هزار ساعت جلسه برگزار کردیم.

وی افزود: این عملیات خیلی فوری بود و امکان برگزاری جلسات نبود و تنها رمز پیروزی ما در این عملیات توکل به خدا و اطاعت از امر فرماندهی بود. در طول جنگ هرگاه که با سردار فضلی بحث کردم و ایشان را به نوعی راضی کردم که نظر من درست است، اشتباه کردم و هرجا که تبعیت کردم پیروز شدم. چون سطح دید و آگاهی ما کمتر بود.

خادم تصریح کرد: رزمندگان در این نقطه با اطاعت از امر فرماندهی عمل کردند. اگرچه شناسایی‌هایمان زیاد نبود اما به سرعت عمل کردیم و متاسفانه در رابطه با این عملیات در کتاب‌ها یادی نشده است.

وی ادامه داد: این راه را باید ادامه بدهیم و باید امانت‌دار پرچم شهدا باشیم. کار ما هنوز تمام نشده است و توپخانه‌هایمان باید آماده باشد. هنوز بسیاری از شهدایمان شناسایی نشده‌‌اند و باید شهدا را به جامعه معرفی کنیم.

دیواری از دست‌هایی که هم قسم شدند تا آخرین قطره‌ خونشان می‌جنگند

سردار سیدیوسف مولایی فرمانده لشکر عملیاتی سیدالشهدا(ع) نیز در این مراسم اظهار داشت: این عملیات 5-4 ویژگی داشت. هرکسی در گوشه‌ای از این منطقه‌ی فکه خاطره دارد. اولین شاخصه‌ی این عملیات رفتن بدون برگشت بود. رزمندگان در این عملیات ولایت پذیری را به منصه‌ی ظهور رساندند.

وی ادامه داد: بسیاری رزمنده‌ها می‌خواستند به مرخصی بروند اما وقتی دستور بر اجرای عملیات داده شد، برگشتند. به دلیل اینکه عملیات باید به سرعت انجام می‌شد تا جلوی تک احتمالی دشمن گرفته می‌شد، گرچه شناسایی زیادی در این منطقه صورت نگرفت.

مولایی تاکید کرد: سردار فضلی قبل از اجرای عملیات، شب هنگام، چراغ‌ها را خاموش کرد و گفت هرکس می‌خواهد برود. اما دیواری از دست‌هایی دیده شد که بیعت کردند.

تک نامنظم عراقی‌ها

سردار حمید تقی‌زاده فرمانده گردان حضرت علی اکبر(ع) نیز در این مراسم بیان داشت: عراق تک کرده بود و در حال تک مجدد بود و در حال پیشروی نامنظم در خاک ما بود. ارتش نیز خطش به هم ریخته بود. به ما ماموریت داده شد تا عملیات کنیم.

وی ادامه داد: وقتی به شناسایی رفتیم، ما به دنبال عراقی‌ها می‌گشتیم. شب عملیات نیز آن‌ها مواضعشان را تغییر داده بودند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: گردان ما سه گروهان داشت. بنده فرمانده گردان بودم و عباس رنجی معاون گردان بود. قرار شد من به همراه دو گروهان از سمت راست بروم و الحاق را انجام بدهم و رنجی به همراه یک گروهان سمت چپ را حفظ کند. از سمت راست الحاق به سختی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: سمت چپ نیز سه دسته وارد عمل و درگیری شدند که طی این درگیری 11 تانک و نفربر منهدم شد. آن شب از نیروهای گردان 3 نفر اسیر، 2 نفر مفقود و حدود 15 نفر شهید شدند.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس