نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه " متن - حاشیه " شبکه سه سیما گفت: بعید است کسی در این کشور با توافق مخالف باشد و نقدها برای این است که توافق خوب انجام شود زیرا ملت ما تجارب تلخی از توافقات بد دارد .

به گزارش مشرق، در برنامه «متن حاشیه» با حضور مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان دو تن از نمایندگان فعل‌ و سابق مجلس شورای اسلامی، نگارش برنامه جامع اقدام مشترک در دور جدید مذاکرات هسته ای بررسی شد.
 
 
بذرپاش : نقدها برای این است که توافق خوب شود  
 
نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه " متن - حاشیه " شبکه سه سیما  گفت: بعید است کسی در این کشور با توافق مخالف باشد و نقدها برای این است که توافق خوب انجام شود زیرا ملت ما تجارب تلخی از توافقات بد دارد .
 
مهرداد بذرپاش افزود : کشور اگر مخالف مذاکرات بود  12 سال مذاکره نمی کرد ؛ همه ارکان کشور موافق توافق و علاقه مند به توافقی در شان ملت ایران هستند .
 
 ملت ما باید بداند که بالاخره چه کسی این تحریم ها را لغو می کند  
 
وی با بیان اینکه ما همواره باید به یک توافق خوب دست یابیم که حقوق هسته ای ملت ما را تامین کند ادامه داد: باید محدودیت هایی که به شکل یکجانبه و ناجوانمردانه تحمیل شده است برطرف شود .
 
بذرپاش تصریح کرد:تحریم های ظالمانه علیه کشورمان از ابتدای انقلاب وجود داشته است و هم اکنون در نسل سوم تحریم ها به سر می بریم .
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه بحث تحریم ها اهمیت فراوانی دارد گفت: در مذاکرات ژنو که سند ما در مذاکرات لوزان است آمده که همه تحریم ها باید حذف شود اما در مذاکرات لوزان فقط بخشی از تحریم ها قرار است کاسته شود .
 
وی افزود : تحریم های اروپایی محدود خواهد شد و برای آمریکا؛ تحریم های ثانویه و فرامرزی  باقی می ماند .
 
بذرپاش گفت: تحریم های شورای امنیت که مسیرهای قانونی را طی نکرده است همواره از جانب ملت ایران غیرقانونی تلقی می شود زیرا ابتدا باید در شورای حکام تصویب می شد سپس به شورای امنیت ارجاع و به قطعنامه تبدیل می شد که این تحریم ها هیچوقت این مسیر را طی نکرد .
 
بالاخره فک شیت منتشر شده یا می شود ؟
 
وی افزود : طرف های مذاکره کننده لغو تحریم ها را منوط به تایید آژانس کردند اما ملت ما باید بداند که بالاخره چه کسی این تحریم ها را لغو می کند ؛ مسئولان  می گویند فکت شیتی که آنها اعلام کردند دروغ است اما چرا تکذیب رسمی نمی شود و در جای دیگر می گویند منتقدان حافظه ندارند ، فکت شیت ما قبل از آمریکایی ها منتشر شده است؛ این در حالیست که آقایان صالحی و ظریف هر دو با حضور در مجلس گفتند که فکت شیت منتشر خواهد شد ؛  چرا نگفتند که قبلا منتشر کردیم بعد هم گفتند فکت شیتی نیاز نیست،  همین صحبت ها فکت شیت ماست .
 
وی با بیان اینکه در گذاره برگ منتشر شده، مطالبی آمده که شبیه فاجعه است گفت : در بخشی از این گذاره برگ داریم  که  در صورت راستی آزمایی اقدامات ایران و پایبندی اش به تعهدات ایران  ، تخفیف تحریمی دریافت  می کند حتی آنها  تعلیق هم نمی گویند .
 
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بازگشت غنی سازی حداقل سه سال زمان می برد اما بازگشت تحریم ها  کسری از یک ماه زمان نیاز دارد .
 
بذرپاش گفت: طرف های مذاکره کننده به این قائل هستند که بخشی از تحریم ها را به شکل موقت در اجرا متوقف می کنیم اما قانون پابرجاست.
 
کواکبیان : امیدواریم در فرصت نگارش متن نهایی ابهامات برطرف شود  
 
در ادامه این برنامه کواکبیان فعال سیاسی هم در سخنانی گفت: ما در زمینه مذاکرات خیلی دلواپس نبودیم پس از بیانیه مشترک هم تبریک گفتیم و اقدام تیم مذاکره کننده را تحسین کردیم اما نکات ابهام آلودی در بیانیه است و مفهوم  تبریک ما این نبوده که کار تمام شده است و امیدواریم در فرصت نگارش متن نهایی ابهامات برطرف شود .
 
کواکبیان با بیان اینکه نقد بیانیه لوزان اشکالی ندارد ، از مقام معظم رهبری به خاطر بیاناتشان در زمینه بحث با منتقدان تشکر کرد و گفت : زمانی در مجلس هشتم به ما می گفتند بحث درباره مسائل هسته ای جزو خطوط قرمز است .
 
فکت شیت ایرانی در همان  زمان مذاکرات منتشر شد
 
وی با اشاره به  موضوع فکت شیت های منتشر شده افزود: فکت شیت ایرانی در همان  زمان مذاکرات  منتشر شد و با متن بیانیه  مشترک تفاوتی ندارد، اصرار بر انتشار فکت شیت ایرانی بی اعتمادی به تیم مذاکره کننده است .
 
این فعال سیاسی اضافه کرد: طرف های مقابل ایران بحث های خودشان را مطرح می کنند و آقای بذرپاش فکت شیت  آمریکایی ها را می خواند در صورتی که ما باید به تیم خودمان اعتماد کنیم .
 
کواکبیان افزود: آقای صالحی اظهار کرد که طرف های غربی پذیرفته اند همه تحریم ها  پس از اجرای اقدام جامع مشترک  لغو خواهد شد و تحریم های اروپا و آمریکا درحوزه های مالی ، بیمه ، بانکی واشخاص حذف می شود .
 
نظارت بر سیستم دفاعی و نظامی را نمی پذیریم  
 
این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به نظارت ها و بازرسی های نامتعارف غربی ها گفت: اگر قرار باشد آنها به سیستم دفاعی و نظامی ما وارد شوند قطعا ما نخواهیم پذیرفت .
 
بذرپاش در ادامه این بحث گفت: توافق لوزان در نه مورد با مذاکرات ژنو که سند ما در این توافق است مغایرت دارد و ما باید صراحتاً به مردم بگوییم که تحریم ها چگونه و در چه زمانی و آیا یکباره و یا به شکل تدریجی لغو خواهد شد یا نه .

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    شما اصول گرایان دنبال فکت شیت بلکه دنبال حمله به دولت هستید - دولت روحانی اشتباه می کند که به شما ها بها می دهد و خود را خسته می کند
  • حسین ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    آقای بذرپاش نفرمودند اوج تحریم ها در زمان درایت چه کسانی بر ملت بزرگ ایران تحمیل شد؟؟؟
  • از مهران ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    نظارت برسیستم دفاعی را هم می پذیریم بعداببینید
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    در زمان درایت وطن فروش های فتنه گر اسرائیلی که 8 ماه کشور را به بزرگترین بحران بعد از انقلاب دچار کردند و بعد از 9 دی تحریم های شدید وضع شد. افتاد یا نمی خواهی از خواب ابلهانه بیدار شوید؟
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    پذیرفتن رفته! آقا رو باش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس