کد خبر 411456
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

تلاش آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای ایران با وجود مخالفت اعراب و خروج تدریجی ایالات متحده از خاورمیانه فرصتی مناسب برای فرانسه به وجود آورده تا جای خالی آمریکا را در این منطقه پر کند.

به گزارش مشرق، سرسختی فرانسه در مذاکرات هسته ای ایران و همراهی آن با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مورد بحران های منطقه ای موجب به وجود آمدن راه های استراتژیک جدیدی در خاورمیانه شده است؛ راه هایی که با سفر «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه، به منطقه در هفته جاری قدرتمندتر شده و فضایی مناسبی را برای پاریس ایجاد می کند.

در واقع از سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی زمان به قدرت رسیدن اولاند، فرانسه رویکرد جدیدی را در خاورمیانه آغاز کرد و وقتی خبر توافق قطر و فرانسه برای خرید جنگنده های رافائل به ارزش هفت میلیارد دلار منتشر شد این رویکرد قدرت خود را نشان داد.

رویترز در خبری در این رابطه می نویسد: اولاند در تاریخ چهارم می (دوشنبه ۱۴ اردیبهشت) به دوحه سفر کرده و پس از آن برای دیدار با «ملک سلمان» پادشاه عربستان، به ریاض می رود. اولاند در سفر به قطر قرارداد فروش جنگنده به این کشور را نهایی می کند.

سفر به ریاض بنا به دعوت ملک سلمان انجام می شود و اولاند قرار است در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. در حقیقت اولاند اولین رهبر غربی است که در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کند.

این سفر در حالی انجام می شود که قرار است دو هفته دیگر رهبران کشورهای عربی به آمریکا سفر کرده و در نشستی با «باراک اوباما» رئیس جمور آمریکا شرکت کنند.

تلاش فرانسه برای افزایش روابط خود با کشورهای عرب خلیج فارس در حالی انجام می شود که عربستان به عنوان سردمدار این کشورها از مدت ها قبل یعنی زمان وقوع بیداری اسلامی و سرنگون شدن «حسنی مبارک» در مصر، با آمریکا وارد نوعی تنش پنهان شده و اکنون نیز تلاش واشنگتن برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای با ایران موجب شده تا اختلافات ریاض با آمریکا بیشتر شود.

علاوه بر این موارد آمریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی استراتژی نظامی خود را بر پایه تمرکز بر آسیا پایه ریزی کرده از همین رو طبیعی است که دیگر آن تمرکز گذشته را بر خاورمیانه نداشته باشد از همین رو فرانسه فرصتی مناسب پیدا کرده تا جای خالی آمریکا را در این منطقه پر کند از همین رو به نظر می رسد که مخالفت ها و سنگ اندازی های پاریس در مذاکرات هسته ای نیز در همین راستا و برای پیدا کردن مشتریان بیشتر برای تولیدات نظامی فرانسه انجام می شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    فرانسه برا پول اعراب کيسه دوخته برای همين تو کار ايران سوسه مياد ودرمقايسه با انگليس و آمريکا توسياست نمره صفر ميگيره
  • پسر ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    و ایران خودرو در حال منت کشیدن به پژو فرانسه تا کی!!!!!!!!!!!!!! نمیدونم کی میخوان بفهمن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    یادتان نرود که فرانسه را میلیاردرهای یهودی ماکیاولیست میچررخانند که با امدن جمعیت کلانی از محاجران عرب به فرانسه شناخت و نیروی بالقوه ایی جهت بهره گیری با هدف توسعه سیاست خارجی و تثبیت پایگاه اسرائیلی را بدست اوردند. سئوال اینجاست که ایا صهیونیستهای امریکا عقب نشینی تاکتیکی کرده اند یا هنوز پشت فرانسویان هستند؟  

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس