کد خبر 410708
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸

طی سال های گذشته چین تلاش هایی را با هدف افزایش نفوذ یوآن و مقابله با دلار در بازارهای بین المللی آغاز کرده است که به نظر می رسد اقدامات ضد دلاری صورت گرفته کشورها تا حدودی موفق بوده است.

به گزارش مشرق، طی سال های گذشته با افزایش سهم چین از اقتصاد بین الملل، این کشور درصدد افزایش نفوذ خود و کاهش سلطه دلار بر اقتصاد جهانی برآمده است.

به گزارش بیفور ایتزنیوز، این کشور در حال حاضر 11 درصد کل تولید ناخالص جهانی، 10 درصد از مبادلات تجاری در بازارهای بین المللی و 9 درصد از کل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی جهان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر این انتظار وجود دارد که در 20 اکتبر سال جاری صندوق بین المللی پول ارز جدیدی را برای جایگزینی دلار به عنوان ارز مرجع ذخایر خود به جهان معرفی شده است.

چین در حال ایجاد زمینه های افزایش نفوذ یوآن در بازار بین المللی و مقابله با دلار است، بنا به گفته یکی از مقامات چینی به نقل از شینهوا،  به نظر می رسد شرایط کنونی زمان مناسبی برای جهان است که در راستای کاهش نفوذ آمریکا اقدام کند.

از سال 1944 و زمان توافق کنفرانس برتون وودز، دلار سلطه خود را بر بازار تجارت و مبادلات اقتصاد بین الملل آغاز کرده است.

دیگر کشورهای جهان نظیر ایران و روسیه نیز گام های بسیار مثبتی را در راستای کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها بر داشته اند به گونه ای که این کشورها حجم قابل توجهی از مبادلات دو یا چند جانبه خود با ده ها کشور دیگر را با ارزهای بین المللی غیر از دلار انجام می دهند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    چندین ساله این حرف رو میشنویم..اما جایگاه دلار تنزل پیدا نکرد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس