از ویژگی‌های خاص این کتاب، حفظ فضای پرسش‌وپاسخ و گفت‌وگو در ارائه‌ی همه‌ی مطالب است. حتی در قسمت‌هایی می‌بینیم که برخی از نکات و معارف و احادیث به‌صورت سؤال از امیرمؤمنان بازنویسی شده است. همین نکته به کتاب جذابیتی خاص می‌بخشد، چراکه ارائه‌ی مطالب به صورت سؤالی، ذهن مخاطب را بیش‌تر مشغول خود می‌کند.

گروه فرهنگی مشرق - از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناسبت‌های ماه مبارک رجب، میلاد امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) است. دریای بیکران فیض و کرم و علمِ این پیشوای متقیان آنچنان وسیع و عمیق است که بعد از گذشت سال‌ها هنوز نه کسی به ساحل این دریا رسیده و نه کسی مدعی فهم عمق آن است. هر انسانی به اندازه‌ی ظرفیت وجودی‌اش و جهدی که می‌کند می‌تواند از این نور بهره گیرد.
بی‌شک همه‌ی ما ماجراهایی از زندگانی امیر مؤمنان (علیه‌السلام) شنیده‌ایم. قطعاً لحظه‌لحظه‌ی زندگانی بابرکت آن امام همام و کلمه‌کلمه‌ی سخنان گهربارش، مملو از فیض بوده است، اما به‌دلیل عدم ثبت تمامی این لحظات و از بین رفتن برخی از منابع تاریخی و روایی، تنها بخش کوچکی از این دریای بیکران به ما رسیده است. اما ما تاکنون از همین معارف موجود تا چه اندازه بهره گرفته‌ایم؟

تا صـورت پیــوند جهـان بود علی بــود               تا نقش زمیـن بود و زمان بود علی بود
آن قلــعه‌گشایی کـه در قلــعه‌ی خیـبر                بـرکند به یک حمله و بگشود علی بود
آن گـرد سـرافراز که انــدر ره اســلام                 تـا کار نشد راســت نیاسود، علی بـود
شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود                 سلـطان سخا و کـرم و جـود علی بود

برای همه‌ی ما ممکن است سؤالات و شبهات فراوانی در موضوعات مختلف به وجود بیاید، برای پاسخ به این سؤالات بهتر است به کدام منبع رجوع کنیم؟ امام علی(علیه‌السلام) می‌فرماید که: «سلونی قبل ان تفقدونی فانّی بطرق السّماء اعلم منّی بطرق الأرض/ اى مردم پيش از آنكه مرا نيابيد، آنچه مى‌خواهيد از من بپرسيد، كه من راه‌هاى آسمان را بهتر از راه‌هاى زمين مى‏‌شناسم.» (نهج‌البلاغه، خطبه 189)

آقای محمدرضا اوحدی رمزی، با تلاش فراوان و با بررسی منابع مختلف شیعه و سنی، سؤالات فراوانی که از پیشوای متقیان پرسیده شده و همچنین سؤالاتی که ایشان از دیگران پرسیده‌اند را در کتاب «1001 پرسش از امیرالمؤمنین علیه‌السلام» گرد آورده است. البته این مجموعه شامل تمامی آنچه مؤلف یافته است، نمی‌شود چراکه وی در مقدمه‌ی کتاب گفته است که اگر قرار بود «همه‌ی آنچه در بررسی‌ها به دستمان رسیده بود را بیاوریم قطعاً حدود 1200 صفحه را به خود اختصاص می‌داد.» لازم به ذکر است که در پاورقی‌های هر صفحه، سندهای مربوط به هر بحث آمده است.

از نکات جالب کتاب، ارائه‌ی پاسخ‌هایی است که از امام علی علیه‌السلام در توضیح برخی آیات قرآن پرسیده شده است؛ به عنوان مثال در صفحه‌ی 239 این کتاب می‌خوانیم:
«از حضرت علی علیه‌السلام راجع به "سُحت" که در آیه‌ی 41 سوره‌ی مائده آمده است، سؤال شد، حضرت فرمودند: آن رشوه است. عرض شد: منظور رشوه در قضاوت است؟ فرمود: رشوه گرفتن در کار قضاوت، کفر است.»

از ویژگی‌های خاص این کتاب، حفظ فضای پرسش‌وپاسخ و گفت‌وگو در ارائه‌ی همه‌ی مطالب است. حتی در قسمت‌هایی می‌بینیم که برخی از نکات و معارف و احادیث به‌صورت سؤال از امیرمؤمنان بازنویسی شده است. همین نکته به کتاب جذابیتی خاص می‌بخشد، چراکه ارائه‌ی مطالب به صورت سؤالی، ذهن مخاطب را بیش‌تر مشغول خود می‌کند. نگاهی به صفحه‌ی 627 این کتاب می‌اندازیم:


کتاب «1001 پرسش از امیرالمؤمنین علیه‌السلام» + خرید پیامکی


«یا ابالحسن، در محاورات روزانه با خبرهای متعددی مواجه می‌شویم، آیا پسندیده است هر خبری را به صرف شنیدن نقل کنیم؟... امام تأکید فرمودند: خیر، هر خبری را که می‌شنوی نقل مکن مگر اینکه از شخصی موثق و معتمد شنیده باشی وگرنه دروغگو محسوب خواهی شد و دروغگویی موجب ذلت است. بعد فرمودند: خاموشی مرغزار اندیشه است. آنگاه امام انگشتان خود را در بین گوش و چشم خود قرار داد و فرمود: فاصله‌ی حق و باطل چهار انگشت است. باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم.»

هرچند با خواندن هر پرسش‌وپاسخ، مطالب آن به جان می‌نشیند، اما جلد زیبا و صفحه‌آرایی بسیار خوب این کتاب، به دست گرفتن و تورق آن را دلنشین‌تر می‌کند. مطالعه‌ی این کتاب را به‌ویژه در ایام ماه رجب به خوانندگان عزیز توصیه می‌کنیم.

می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با محورهای مختلف این کتاب 650 صفحه‌ای و موضوعاتی که در آن طرح شده است، نگاهی به فهرست کتاب بیندازید.
 
اگر شما هم مایل به خرید این کتاب هستید، کافیست عدد 110 را به شماره ۱۰۰۰۶۸۷۱ ارسال کنید تا این کتاب 2۰هزار تومانی را با فقط ۴۰۰۰ تومان هزینه ارسال (مجموعا 2۴هزار تومان) در سرتاسر کشور دریافت نمایید. برای خریدهای بیشتر از 3 عدد، هزینه ارسال رایگان می‌باشد. البته یادتان باشد که رسیدن این کتاب به دست شما حدود یک هفته زمان می برد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    عالی بود آقا... عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس