کد خبر 409836
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۱

تب تند مذاکرات لوزان زود به عرق نشست. هیجان القایی به بهانه صدور بیانیه حتی به اندازه چند روز هم پایدار نماند. واقعیت‌ها معلوم کرد جشن و تبریک‌های کذایی هیچ پایه‌ای نداشته است.

به گزارش مشرق، یادداشت امروز روزنامه کیهان با عنوان «توافق لوزان چرا فرو ریخت؟» به قلم محمد ایمانی به شرح ذیل است:

تب تند مذاکرات لوزان زود به عرق نشست. هیجان القایی به بهانه صدور بیانیه حتی به اندازه چند روز هم پایدار نماند. واقعیت‌ها معلوم کرد جشن و تبریک‌های کذایی هیچ پایه‌ای نداشته است. واکنش مردم و بازار با وجود اهمیتی که توافق در ذات خود می‌تواند داشته باشد، توأم با خونسردی و به دور از هیجان‌زدگی برخی محافل خاص بود. مذاکرات در وین ادامه یافت و فردا در نیویورک- در حاشیه نشست بازنگری معاهده NPT - از سر گرفته می‌شود. در حالی که با اظهارات مقامات آمریکایی ابهامات و پرسش‌ها درباره بیانیه لوزان رو به فزونی گذاشته برخی طرف‌ها از آغاز نگارش توافق نهایی خبر می‌دهند! دغدغه‌ها و پرسش‌ها اما جای خود باقی است. توافقی با اهمیت توافق جامع نهایی، چیزی نیست که بتوان با شتابزدگی و اصرار بر محرمانه نگاه داشتن مذاکرات تا پس از اعلام توافق نهایی یا عنوان کردن اینکه مذاکرات تحت نظر رهبری است و هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد، راه انداخت و جا انداخت و مردم و نخبگان را در برابر عمل انجام شده قرار داد.

رهبر معظم انقلاب در ماه‌های اخیر چندین بار به صراحت فرموده‌اند که ضمن اعتماد و حمایت از تیم مذاکره کننده، نسبت به خدعه و فریبکاری و تقلب و بدعهدی دشمن  دغدغه و نگرانی دارند؛ همچنان که با هوشمندی فرمودند در جزئیات موضوع دخالت نمی‌کنند؛ ایشان مطالبات روشنی را به ویژه در حرم مطهر رضوی و دیدار با مداحان (20 فروردین) مطرح کردند که خطوط قرمز و حداقل‌های توافق خوب در مقابل توافق بد است. در عین حال این طراحی را که مذاکرات تا پس از توافق نهایی محرمانه بماند و این پنهانکاری را نیز با عبارت «رهبری درجریان جزئیات ماجرا هستند» پای رهبری بنویسند، به هم زدند.

ایشان نقطه اتکای همدلی به عنوان شعار راهبردی سال را نیز در مطلع کردن نخبگان از جزئیات و واقعیات مذاکرات دانستند و فرمودند «ما چیز محرمانه و مخفی نداریم. این مصداق همدلی است؛ همدلی که گفتیم یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست» و سپس مسئولان را به گزارش و نشست با منتقدان حتی به قیمت عبور از موعد 3 ماهه کذایی (تیر ماه) امر فرمودند. رهبر انقلاب همچنین با بیان اینکه من هیچ وقت به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبوده‌ام، از رسیدن به توافق خوب دفاع کردند و در عین حال فرمودند توافق نکردن بهتر از توافق بد است. سپس برخی مطالبات از جمله «1- با ارزش تلقی کردن دستاوردهای هسته‌ای 2- عدم اعتماد به آمریکایی‌ها که بی‌صداقتی خود را در فکت‌شیت نشان دادند 3- لغو کامل و یکجای تحریم‌ها در همان روز توافق 4- ممنوعیت ورود به حریم امنیتی و دفاعی به بهانه نظارت و بازرسی 5- ممنوعیت هر شیوه نظارتی که ایران را به یک استثناء در نظارت تبدیل کند 6- عدم توقف توسعه علمی و فنی هسته‌ای در هیچ شرایطی» را برجسته کردند.

بنابراین باید با حساسیت و دغدغه تمام مذاکرات را در هفته‌های پیش‌رو رصد کرد. نه اینکه با برخی مطالب القایی یا برخی بدفهمی‌ها بالش نرم زیر سر افکار عمومی یا نخبگان گذاشت. اتفاقاً اکنون وقت به رخ کشیدن بی‌صداقتی‌های 2 سال گذشته به ویژه 2-3 هفته اخیر آمریکایی‌هاست. هم اکنون -و نه دو سه ماه دیگر- زمان مقتضی رفع برخی ابهامات و اشکالات مهم است. در اینجا برای رفع یک مغالطه بزرگ باید پرسید مگر ماجرای حکمیت صفین را در غیاب امیر مؤمنان(ع) به وجود آوردند؟ مگر ناکامی‌های فتنه‌آمیز جنگ احد را در غیاب رسول خدا(ص) رقم زدند؟ مگر حلول نهضت آزادی - سلسله جنبان پیچیده‌ترین نفاق پس از انقلاب- در دولت موقت را دشمنان و بدخواهان پیشنهاد کردند و مگر توافق سعدآباد و پاریس را جز دوستان بستند که رهبر معظم انقلاب پس از 2 سال کژتابی و بدعهدی طرف غربی دستور برچیدن تعلیق‌ها را صادر فرمودند؟ آیا پس از انبوه تجربه‌های عبرت‌آموز هنوز هم مجازیم بی‌عملی، کم‌کاری، به میدان نیامدن و امر به معروف و نهی از منکر به هنگام (تواصی به حق و صبر) نکردن و کم گذاشتن خود یا برخی متولیان را با این بیان مغلوط بپوشانیم که وقتی ما خوابیم بزرگواری هست که جای ما بیدار و هوشیار و صاحب دغدغه است؟! البته به تصریح رهبر انقلاب وضعیت امروز ما وضعیت بدر و خیبر است اما باید توجه داشت که بد عملی می‌تواند نبرد پیروز احد را مغلوب کند. از سوی دیگر قبیل همین منطق‌های آمیخته با غلط، خون به دل اولیای الهی در طول تاریخ کرد. یک مسئولیت بزرگ متوجه ولی امر است که هدایت و فرماندهی و بسیج‌گری است و یک مسئولیت، متوجه مسئولان میانی و فرماندهان و نخبگان ماست. باید مالک باشد و تا کنار خیمه معاویه رفته باشد و رعب به جان دشمن بیاندازد وگرنه از صلح‌طلبی مغشوش ابوموسی اشعری، جز گستاخی و دل و جرأت گرفتن دشمن باز تولید نمی‌شود.

هر توافقی باید آن قدر قُرص و استوار باشد که بتواند سرپای خود بایستد. آمریکا و برخی کشورهای غربی، طرف اختلاف و دعوای ما در چالش هسته‌ای هستند؛ ضمن اینکه در نشان دادن خباثت و عداوت -به ویژه در یک سال و نیم پس از توافق ژنو- از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند. اولین سؤال مهم درباره قبیل توافق ژنو و بیانیه لوزان این است که چگونه طرف دعوا و اختلاف ما (حتی با اغماض از دشمنی‌های آشکار او) همزمان می‌تواند داور و قاضی در موارد اختلاف هم باشد؟! کارنامه آژانس نیز که اکثریت اعضای آن را آمریکا و کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند، روشن است. اگر ما 10 یا 15 یا 25 سال طبق توافق، همه فعالیت‌های هسته‌ای خود را فریز کردیم، 19 هزار سانتریفیوژ را به 5060 دستگاه رساندیم، غنی‌سازی 20 درصد در فردو را تعطیل کردیم، بازطراحی در قلب رآکتور اراک را پذیرفتیم، تعهد کردیم ذخایر اورانیوم غنی شده را از 10 هزار کیلوگرم به 300 کیلو برسانیم و در عین حال دل خوش باشیم که غنی‌سازی تعطیل نشده و با 5060 دستگاه ادامه می‌یابد!، و اگر به فرض محال بازرسی‌های کذایی را نیز پذیرفتیم، و تحقیق و توسعه ماشین‌های پیشرفته IR8 را متوقف کردیم و دلمان خوش بود که برخی فعالیت‌های محدود مطالعات فیزیک را مجازیم در فردو انجام دهیم و... پس از همه این اعتمادسازی‌ها و راستی آزمایی، حکم و قاضی و داور پرونده (دشمن ما) گفت من هنوز اعتماد ندارم و نمی‌توانم سلامت فعالیت‌های ایران را تأیید و تضمین کنم، آنگاه در آن 10 یا 15 یا 25 سال بعد دست ما به کجا بند است؟! یا اگر مثلاً زیر تعهدات خود درباره برداشتن تحریم‌های هسته‌ای- که در صورت لغو کامل، 17 درصد کل تحریم‌هاست- زدند، تکلیف چیست؟ توافقی چنین که بنیان آن کج است و طرف بدعهد متقلب هر زمان آماده است پس از اخذ امتیازات لازم زیر تعهدات خود بزند، چگونه می‌تواند سرپا بماند و آیا اگر به اعتبار این اعوجاج فرو ریخت، آنگاه باید چون خوارج مطالبه توبه عمومی کنیم؟! اصلاً چرا باید در دام خطای محاسباتی که دشمن می‌چیند بیفتیم و اقتدار وسعت یافته خود در چهارگوشه منطقه را به اعتبار فریب دشمن، ضعف بپنداریم؟!

اگر به تأکید دوستان تیم مذاکره کننده نظیر آقای دکتر ظریف آمریکا قابل اعتماد نیست- که این غیر قابل اعتماد بودن را از جمله اوباما در همراهی با مصوبه سنا و عدم وتوی طرح سنا با وجود وعده قبلی نشان داد- چرا و با چه مکانیزمی باید به او اعتماد کنیم؟! و چرا باید تصور کنیم آنها بعد از 10-15 سال از ما راضی می‌شوند؟ «لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم» (آیه 120 سوره بقره). اما اگر راضی نمی‌شوند، پس چگونه خوش گمانیم در وسط یک کارزار بزرگ که نقطه عطف و پیچ بزرگ تاریخ است، دشمن حربه اقتصادی خود را کنار بگذارد؟! شاید برخی دوستان با حسن نیت تصور کنند، توافق مد نظر فرصتی جهت پایان دادن به یک چالش دارای هزینه برای کشور است اما برعکس، توافق بد- که تفاهم و توافق مبهم نظیر بیانیه لوزان می‌تواند مقدمه آن باشد- شروع یک سری چالش‌ها و مزاحمت و طلبکاری‌ها و گستاخی‌های بیشتر است چنان که نشریه دی سایت پس از انتشار بیانیه لوزان به نقل از وزیر خارجه آلمان تصریح کرد که پشت پرده مذاکرات لوزان، تلاش غرب برای احیای گفت‌وگوهای انتقادی دو دهه پیش (دوره سازندگی) با ایران نهفته است. یک ایراد بزرگ روند فعلی مذاکرات که بیانیه لوزان و توافق ژنو نیز این ایراد را به رخ می‌کشد پذیرش ضمنی متهم بودن ما در قبال مدعی‌العمومی دارندگان و کاربران تسلیحات اتمی و کشتار جمعی است! و این مدل نامتوازن منطقا می‌تواند به سایر حوزه‌های غیرهسته‌ای نیز سرایت داده شود چرا که عقب‌‌نشینی در یک خط، مایه تشجیع دشمن به عبور از خطوط و محورهای بعدی است. آمریکا و غرب با صراحت می‌گویند ما به ایران اعتماد نمی‌کنیم بلکه ایران باید - به عنوان یک متهم- مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد اما برخی از دوستان در این سو جز خوش‌گمانی فاقد مبنا به آمریکا و غرب هیچ سند و گرو و ضمانتی دستشان نیست.

آیا این سوءظن بازجویانه غرب و خوش‌گمانی برخی از ماها که مدام مسکّن به عوام و خواص می‌خورانیم تا در بحبوحه کمین دشمن راحت‌تر به خواب بروند و نگرانی نداشته باشند یا او را منجی اقتصاد ما بپندارند، عجیب و تلخ نیست؟! آیا شگفت‌آور نیست طبق بیانیه لوزان و اظهارات مقامات آمریکایی که 90 درصد آن از سوی برخی مذاکره‌کنندگان تأیید شده، فهرست مطالبات طرف مقابل روشن است اما تنها تعهد آنها در حوزه تحریم‌ها در محاق ابهام کامل قرار دارد؟

آیا عجیب خواهد بود که ریچارد هاس بگوید «امتیازات مهمی را گرفتیم اما لغو تحریم‌ها همچنان بلاتکلیف و نامعلوم است»؟ لوزان اگر یک دستاورد داشته باشد، اثبات همین خباثت و بی‌صداقتی آمریکاست. آیا ما در لوزان تعهدات خود را قطعی کردیم تا تازه در وین و نیویورک و مذاکرات بعدی درباره چند و چون لغو یا تعلیق 17 درصد تحریم‌ها مذاکره کنیم؟! یعنی برادران خوب ما در تیم مذاکره‌کننده و در جبهه دیپلماسی مسئولیت‌شان این بود که بروند و ابعاد چند لایه محدودیت‌ها و تعلیق‌های هسته‌ای را بپذیرند؟ آیا مأموریت این بود یا اینکه با خدعه‌ و شعبده دشمن در حاشیه و ابهام ماند؟ البته به تعبیر هوشمندانه و ظریف رهبر حکیم انقلاب «هنوز هیچ کاری انجام نگرفته و هیچ‌چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته اما ممکن است طرف مقابل که یک طرف لجوج، بدعهد، بد معامله، اهل دبّه در‌آوردن، اهل از پشت خنجر زدن و اهل این جور سیاه‌کاری‌هاست سر جزئیات بخواهد کشور ما را، ملت ما را، مذاکره‌کنند‌گان ما را در یک دایره‌ای محصور کند».

بنابراین طبق همان نقشه راه‌ کلی که رهبر معظم انقلاب ترسیم فرموده‌اند همین هفته‌ها وقت چشم و گوش تیز کردن نسبت به  خدعه‌های دشمن و پاک کردن اشکالات مهم از چرک‌نویس لوزان و رفع ابهام‌های مهم موجود در آن است. این منطق، منطق غریبی است که دوستان خوش‌بین به بستن با کدخدا و اوبامای مودب، وقتی پای اعتراض به فکت‌شیت آمریکایی‌ها به میان می‌آید، می‌گویند آمریکا دشمن است چرا به حرف او اعتماد می‌کنید؟! انگار آمریکا طرف مذاکره و توافق نیست و سوم شخص بی‌ارتباط به این مذاکرات می‌باشد؟ آیا می‌توان پذیرفت آمریکا خلاف تصورات تیم ما از مذاکرات و تفاهم حرف بزند و ما امیدوار باشیم به یک توافق خوب  می‌رسیم و او اجرا می‌کند؟! آیا در چنین وضعیت نقیض‌گویی حق نداریم بگوییم بیانیه لوزان مرده متولد شد و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب حق داشتند ضمن تحقیر- نشان دادن حقارت آمریکا- با بی‌اعتنایی از این مرده عبور کنند؟!

این نوشتار را باید در مجال دیگری شرح و بسط داد. اما اجمالا باید نوشت هدف اصلی آمریکا از روند فعلی، مشغول‌سازی و انجام عملیات فریب برای عملیات در محورهای دیگر یا دست کم کاستن از سرعت پیشروی و پیشرفت ایران است. مکمل این ایده‌آل دشمن می‌تواند وضعیتی از تعلیق و انتظار و بی‌عملی و بی‌تدبیری در رفتار مسئولان یا احاله همه گشایش‌ها به توافق کذایی باشد؛ این دغدغه مهم را حتی برخی حامیان دولت نظیر کرباسچی نیز اخیرا هشدار داده‌اند که دو سال از عمر فرصت دولت با همین انتظار محض گذشت. از سوی دیگر باید گوشه ذهن‌مان باشد که یک علت مهم عدم توافق و طلبکارتر شدن حریف، همین حالت تعلیق و انتظار و امید به خارج به جای اجرای نقشه بدیل (طرح B که همان ساماندهی اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی است) می‌باشد. حتی اگر  چالش فعلی را  معامله فرض کنیم، منطقا داشتن گزینه‌های بدیل به ما فرصت مانور و چانه‌زنی بیشتر و خروج از جبریت القایی برخی شبه‌روشنفکران مدعی آزادی و اختیار را می‌دهد. به قول معروف همه تخم‌مرغ‌های آرزوی خود را در سبد مذاکره و توافق با آمریکا نگذاریم که با تلنگری از واقعیات درهم بشکند.


منبع: روزنامه کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ایرانی با غیرت ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    یه بار هم مثبت حرف نزدی کیهان حال آدمو بهم میزنی اصلا ما نفهمیدیم هدفت چیه
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    ما به آمریکا خوش بین نیستیم و از تیم مذاکره کننده میخواهیم دستورات رهبری را مو به مو اجرا کنند . ما توافق بد ررا نمیخوهایم اگر توافق خوب شد که میکنیم اگر نشد به جهنم مگر داریم میمیریم که تن به ذلت استکبار دهیم . درست است بعضی مشکلات را برای ما درست کرده اند اما بهتر است مقاومت مردم تبریز را در زمان مشروطیت را که شجاع الدوله 11 ماه اهل تبریز را محاصره و تحریم صد در صد کرد مردم از شدت گرسنگی به علف و ینجه روی آوردند و... اما بعد از 11 ماه ارتش شجاع الدوله با شرمندگی تمام محاصره را تمام و به مقر خود برگشت . این یکی از سند های پر افتخار ملت عزتمند مردم ایران است که این همه سختی کشد ولی دین و ایمان خود را به دنیا نفروخت . استقامت پیروز است دیر و زود دارد اما سوخت ندارد. توکل بر خداوند انرژی در ملت ایجاد میکند و حماسه ها می آفریند و به صراحت میگویم اگر ملت ما ایستادگی کنند بینی این استکبار به زمین مالیده میشود و نام ملت ایران و مقاومت تا ابد در دلها و زبان ها ماندگار می ماند.ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    خون شهدا گلوی خائنین را خواهد فشرد.
  • حسن ازساوجبلاغ ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    اگرمذاکره کنندگان هسته ای فک شیت منتشرنکنند، ریگی درکفش دارند.همه دوستداران نظام معتقدند که دولتمردان وهیئت مذاکره کننده باید دراجرای فرامین رهبری،فک شیت(گزارش برگ) از بیانیه کامل لوزان(پشت و روی پرده) را منتشرکنند تا مردم درجریان همه جزئیات قراربگیرند.دراینصورت است که اعتماد،همدلی وهمزبانی بین ملت ودولت به مفهوم واقعی برقرارخواهدشد.
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    عوامل روزنامه کیهان خیلی دوست دارند که لوزان نتیجه ای نداشته باشد. چرا ؟
  • ایرانی ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    دقیقا خلاصه ی کلام را گفتید......!!!!
  • رضا ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    ازقدیم گفتن عنان مال خودرابه دست غیرمده که مال خودطلبیدن کمترازگدائی نیست
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    چرا نوشتید توافق؟ در لوزان صرفا یک بیانیه صادر شد . بد نیست مراجعه کنید به فرمایشات امام خامنه ای درباره تبریک گفتن به ایشون در مورد بیانیه لوزان که ایشون فرمودن توافقی صورت نگرفته که تبریک میگن.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    بیچاره کیهان و سایت مشرق در آخرت و دنیا
  • هادي هفتكلي ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    كو گوش شنوا برادر من؟كو چشم بصير؟كو قلب مطيع؟ غربت ولي حكايتي دارد از صفين تا كنون و پاي ما گويا لنگ است در پيمودن راه علي و زبانمان لال از تبيين امر مولا. شرمنده ايم آقا جان.فقط همين....
  • مالك ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    پذيرفتني نيست كه اسراييل سلاح هسته اي داشته باشد و ما حق غني سازي جهت سوخت نيروگاه وتحت كنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي را نداشته باشيم.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    یادمه یه بنده خدایی خونشو فروخت به یه نفر و تو محضر ازش به جای پول نقد چک برای روز بعدش گرفت. وقتی خونه رو به نام طرف زد فرداش رفت چک رو نقد کنه دید پول تو حساب نیست و حالا بدو دنبال نقد کردن پول در حالیکه هیچ راهی برای پس گرفتن خونش نداشت چون به نام یارو شده بود. حکایت تاسیسات ما نباید اینجوری بشه.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    خداییش امش منطقیه این سوالات باید همش جواب داده بشه آآی مردم ما باید رو پای خودمون وایستیم دلخوش به کمک دشمن بودن فایده نداره اگه ما متحد باشیم هیچ دشمنی هیچ کاری نمیتونه بکنه فقط همدلی لازمه و اینکه پشت رهبری و مسولین باشیم همین.
  • سارا ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    کاش لااقل رسانه ها یه کم بی طرفانه می نوشتند....چقد ما ازادی بیان داریم...خوش به حالمون.... افسوس از این روزنامه ها....
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    توافق لوزان فرو نریخته بلکه این کیهان است که فرو ریخته و آسمان ریسمان می کند.
  • هادي هفتكلي ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    كو گوش شنوا برادر من؟كو چشم بصير؟كو قلب مطيع؟
  • ناشناس ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    چون عملا"نتیجه ای بجز ضرر نخواهد داشت .
  • كيهان لطفا سكوت ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    كيهان لطفا سكوت
  • مرتضیsk ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    تا حالا که همش نتیجه واسه اجنبیا بوده ، چرا ؟
  • مرتضیsk ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    بیچاره ساده دلان
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    نقدی بود بر دلهای ظریف و ضعیف. ممنون
  • ناشناس ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    سکوت هر مسلمان / خیانت است به ایران
  • ناصر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    دوستان زیادی تند میرید اگر خوب مطلبو خونده باشید به خیلی از نکات خوب اشاره شده که واقعا جای تامل داره. حالا اگه واقعا یه سری محکم کاری ها نشه یا اعتماد زیادی به این غربیا کنیم و نا دبه کنن .که میکنن. به عواقبش هم فک کردید. هزینه هاش. به نظر منم باید با دیدی باز و پذیرفتن انتقادات واصلاحشون ادام کنیم. ازبین همین انتقادات یه نکته یه تذکر مفیم دربیاد خودشخیلی میتونه مفید باشه
  • سید ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    مشرق برای من عجیب است، اگر آقای ایمانی از حکمیت و ابوموسی اشعری بگوید با کمال میل منتشر می کنید، اما یک شخص عادی مثل بنده که مدتهاست نسبت به حکمیت هشدار دادم و حتی دیشب هم در پای خبر مربوط به هاشمی که گفته بود تفاهم هسته ای امکان پذیر است باز نظری در این مورد ارسال کردم، اگر این مطالب را بگویم یا منتشر نمی کنید یا با کلی سانسور منتشر می کنید. البته بدانید متأسفانه بعد از جمل ۸۸، صفین هم اتفاق افتاد و امروز هم بدبختانه حکمیت در حال وقوع است. اگر باور ندارید بروید ببینید چرا سال ۸۹ در سایت حضرت آقا چند مستند صوتی در مورد فتنه صفین و لزوم داشتن تحلیل سیاسی منتشر شد. افسوس و هزار افسوس که ما خوابیم و متوجه نیستیم جنس فتنه های الان از جنس نرم است. خود فتنه ۸۸ رو ببینید کشته هایش انگشت شمار است اما حقیقت این است که فتنه ۸۸ کشته های نرم بسیار زیادی داشت، همان چیزی که از آن تعبیر به ریزشها می شود.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    والا دولت بیشتر از مردم ذوق زده شد . مردم نشون دادن بهتر از دولت ، آمریکا و اروپا رو می شناسند . چرا ما نباید از متن کامل توافق اطلاع داشته باشیم اما کشورهای کثیف عربی بند بند توافق را می دانند ؟ مگر این سرنوشت کشور ما نیست ؟ پس چرا اعراب بیشتر از ما می دانند ؟
  • رحمن ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    شاید اینطور باشد و گفتگوی لوزان فروریخته باشد چون در هر دو طرف علاقه ای به پایان این قضیه هسته ای وجود ندارد آمریکا که با زحمت یک حریف توهمی برای ملت خودش ساخته که همیشه ترس را از آینده آمریکا در دل ملت خودش بروز نگه دارد تا سرمایه داران به چپاول دست رنج امریکایی ها و دنیا ادامه دهند و کسانی هم در ایران تحریمها بهتری راه پولدارشدن بی زحمت و بادآورده را بدنبال دارد و عده ای هم می ترسند نتیجه گفتگوها می تواند خطوط دفاعی ایران را به مرز های ایران محدود کند و این یعنی آغاز اساسی تهدید انقلاب . فقط خداوند منان می داند و نقشه خداوند اصل است که کسی کپیی از آن ندارد
  • علوی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    هیچ کس دوست نداره نتیجه نده ولی مطمئن باشید که نفعش برای دشمن بیشتر ازماست چون ما چیزی جز دارایی خودمان را طلب نمی کنیم ولی در قبال حق مشروع خود حق مشروع دیگری را از دست می دهیم و خسارت سنگینی را نیز متحمل می شویم.
  • ابوالفضل ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    راست گفتی عزیز ازقدیم گفتن عنان مال خودرابه دست غیرمده که مال خودطلبیدن کمترازگدائی نیست
  • ناشناس ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    شما اسمتتو اشتباهی نوشتی.حرف نویسنده کاملا منطقیه و واقعا یه رونوشنت از این مطلبو باید به مسئولین هسته ای داد.لطفا با رو کن بی.تو هدفت ولی پیداست چیه!
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    پیداست شما از اون کسایی هستین زمان جنگ میگفتین فعلا زمین کشورو وخوزستانو بدید تا عراق دست از سرمون برداره بعدشم خدا کریمه...
  • علی رضا ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    الان اینایی که منفی دادن موافق سلاح هسته ای اسراییل هستند؟ چرا علایق و منافع جناحی را بر مصالح ملی ترجیح می دهید؟!!
  • صبا ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    آقاجان اعراب ودیگر ان چه چیزی بیشتر مدانند که بنده وشما نمیدانیم ؟خوب اگر قرار باشد آقای ظریف و همکارانشان هرچه ببینند وبشنوند بیان تو بوق کرنا بندازن که اسم این را سیاست نمیشه گذاشت.بهتر است کمی واقع بینانه تر به مسائل نگاه کنیم و فرصت کافی را دراختیار دولتمردان گذاشت. بنده در جایی دیگر هم گفته ام که هنوز نه به باره نه به داره.
  • ناشناس ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    واقعا برا حرف منطقیرو گوش ندادن جز ساکت کردن طرف راهی نیست..ولی کور خوندن .دولت بخواد توافق بد امضا کنه مجلس ششم نیست همراهی کنه با دولت و نهایتن سلب صلاحیت میشه از دولت برا مسئله هسته ای و شاید حتی برا اداره کردن کشور چون توی اداره کشور هم فعلا دستاوردی نداشته دولت بخواد این اشتباه اخرو کنه مطمئنا به سد محکم مجلس و مردم میخوره.ما دوست داریم اقای روحانی تو اداره کشور و موضوع هسته ای ابروی خودشو حفظ کنه..
  • مردم ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    چراجرائت انتشار مطالب توافق نامه را ندارند
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    دقیقا بد نیست مراجعه کنید به فرمایشات امام خامنه ای مراجعه کنید که فرمودند ماچیز محرمانه ای ندارم پس چرا متن به مردم ارائه نمی دن
  • سرباز وطن ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    ???????
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    من نمیدونم چرا یکی که میاد با ادله در این مملکت از چیزی انتقاد می کنه شفاف سازی می کنه همه به طرف هجوم میارن کی گفته کیهان نمی خواد مذاکره و توفقی به سرانجام برسه کی گقته همش داره انتقاد می کنه بابا داریم میگیم حواست جمع باشه ببین طرف داره چیکار می کنه شش دنگ باش این مسائل موجود در توافق اینقدر واضح است که نیازی نیست شما کارشنا باشی مثلا بی زمانی توافق شما خداییش خودت همچین چیزی به دهنت نرسید؟؟؟ آن کس کزو گشت سر دار بلند/ جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    اگر ترکیه را پس از سالها حرف شنوی و اطاعت محش در اتحادیه اروپا پذیرفته شد ؛ ایران هم با توافق به خواسته اش می رسد .
  • مسعود کامنت ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    وقت خوبی داشتند برا اینکه خوب به تمام جوانب کار فکر کنند و توافق مبهم با تعابیر مختلف نداشته باشند . همه چی باید روشن باشه. چون درصد و مقدار غنی سازی که برا فعالیت های صلح آمیز نیازه مشخصه و مدت زمانی که برای غنی سازی با توجه به امکانت موجود لازمه مشخصه . نه لزومی به افزایشش هست و نه دلیلی برا تخفیف این مقدار هست.ضمن اینکه این مقادیر با توجه به تعداد نیروگاه های مورد نیازمان که هنوز تعداد زیادیش ساخته نشده تغییر می کنه و مسلما نباید میزانش کمتر از حد باشه که تداخلی برای اهداف صلح آمیز کشور ایجاد کنه.امیدوارم نتیجه کار به نفع ملت ایران باشه.
  • سعید ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    برادر من درسال1329 نفت ملی شد چه سودی برای مردم داشت ؟ انرز ی هسته ای هم همینه! هزینه درمان کدوم مریض میشه.کدوم جاده ساخته میشه و.......برو کشکت رو بساب
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    تو اگر فهمیده بودی که این چرت و پرتها را نمینوشتی
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    گربه کور همین یارانه ها که داری میلونبونی از پول نفته
  • حمید ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    آقا مسعود لطفا بفرمایید سوخت زیردریایی اتمی باید چند درصد باشد.
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    ای خدا یه سنگ از اسمون بیوفته رو سر من یکی بمیرم راحت شم.والا.
  • کارگرگرسنه ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    چی میگن اینا بزاریدبخوابیم دارم میمیرم ازخوشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس