کد خبر 409195
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

شبکه «شما» به مناسبت روز ملی خلیج فارس مستندهای متنوعی را در جدول پخش خود قرار داده است.

به گزارش مشرق، ۱۰ اردیبهشت روز ملی‌ خلیج‌ فارس نام دارد و این روز،‌ با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ به‌ تقویم‌ ایران‌ اضافه‌ شده است. در واقع تیر سال ۱۳۸۴ بود که شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها در ۱۰ اردیبهشت - از تنگه‌ هرمز را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌ نامگذاری‌ کرد.

شبکه شما به همین مناسبت هر روز در هفته پیش رو ساعت ۱۲:۳۰ مستندهای محیط زیستی مربوط به این خطه از سرزمین ایران را روانه آنتن می‌کند.

مستند «رویای زیر آب» برای روز شنبه ۵ اردیبهشت در نظر گرفته شده و اکوسیستم خلیج فارس و موجودات آبزی آن را به تصویر می‌کشد.

مستند «نیش پیلی» یکشنبه ۶ اردیبهشت، «کولاف تنها در جزیره» دوشنبه ۷ اردیبهشت، «خلیج فارس بوم رنگی» سه‌شنبه ۸ اردیبهشت، «صید مروارید» چهارشنبه ۹ اردیبهشت و «مرجان‌ها» در روز ۱۰ اردیبهشت هر روز ساعت ۱۲:۳۰ روی آنتن شبکه شما می‌رود.

«نیش پیلی» یک نوع روش صید است که با قلاب انجام می‌شود و عنوانی است کلی برای مجموع هشت نوع از انواع روش صید که در سواحل تنگه هرمز و خلیج فارس به وسیله صیادان سخت کوش استفاده می‌شود. در این مجموعه انواع صید آبزیان در استان هرمزگان بوسیله صیادان سختکوش و ساعی به نمایش گذاشته می‌شود.

صید تن، حلوا سفید، صید با قلاب، کلگر، خوربنی در جنگل و فصل صید میگو از جمله موضوعاتی هستند که دست مایه اصلی تلاش و همت صیادان جنوبی در این مستند قرار گرفته است.

این آثار با استفاده از گویش و موسیقی بومی‌ منطقه، ضمن معرفی جغرافیای انسانی، برای برقراری ارتباط بیشتر و شناخت بهتر مخاطبان در نظر گرفته شده است.

مستند فرهنگی اجتماعی «تاریخ مرجانی زاگرس» نیز به تهیه کنندگی علی کلانتری یکشنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۵ در قاب شبکه شما جای می‌گیرد. این مستند با نگاهی تاریخی به جزیره زیبای کیش، تاریخچه و چگونگی پیدایش آن را بررسی و تبیین می‌کند.

«تاریخ مرجانی زاگرس» به سیر تاریخی و وجود آثار باستانی از قرون مختلف و حکومت‌های ایرانی می‌پردازد و نقش جزیره کیش در تجارت را بررسی خواهد کرد.

برنامه «طبیعت گردی در هرمزگان» نیز روز سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۵ به معرفی مکان‌های تاریخی و طبیعی هرمزگان می‌پردازد.

مستند «خلیج فارس مهد تمدن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یعقوب راستی در صداوسیمای خلیج فارس تولید شده است و ساعت ۱۵ روز چهارشنبه از شبکه شما پخش می‌شود.

یک هفته با خلیج فارس در شبکه «شما»

این مستند با استفاده از منابع آرشیوی و تولیدی به اجمال به سیر تطور تاریخی خلیج فارس از زمان تمدن بین النهرین تا عصر حاضر می‌پردازد و اسناد و مدارک مربوط به خلیج فارس را براساس نوشته‌های دانشمندان عصر باستان به کمک نقشه‌ها، تصاویر و ... بررسی می‌کند.

مستند برگزیده «ناخدا بابو» با رویكرد مردم شناسی و با هدف معرفی فرهنگ، تاریخ، معماری، گویش و مراسم آیینی دریانوردان و لنج سازان بندر كنگ در سواحل شمالی خلیج فارس تولید می‌شود. این مستند روایت‌گر تاریخ گذشته بندر كنگ و مردمان دریانورد آن است.

شخصیت اصلی این فیلم ناخدایی است به نام بابو كه از ۱۱ سالگی با كشتی همراه پدر دریاها و اقیانوس را طی كرده و خود نیز بیش از ۴۰ سال در مقام ناخدا صد جاشو و ملوان را همراه با هزاران محموله و كالا در دریاها و اقیانوس‌ها جابجا كرده است.

این مستند چهارشنبه ۹ اردیبهشت ساعت ۱۵ در شبکه شما به نمایش درمی‌آید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس