"علامه" برای کسانی است که 50 سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظرند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آن‌قدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از 10 نفر را ذکر کرد.

مقایسه ای بین آثارگروه سیاسی مشرق - چند روز پیش، در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره)، که با حضور اعضای بیت امام و برخی از مسئولین تشکیل شد، آقای هاشمی رفسنجانی نیز یکی از سخنرانان مراسم بودند و در اوایل سخنرانی خود از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این‌گونه تقدیر کرد: «علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه‌ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سید یاسر و سید علی که تفاوت بین آنها نمی‌بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.»[1] اولین کلمه این عبارت باعث شد که بحث‌های زیادی شکل بگیرد و افراد زیادی نسبت به عنوانی که آقای هاشمی به کار بردند، اظهار تعجب کردند. در ادامه به نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد:

تعریف برخی از عناوین حوزوی

در عرف حوزوی عناوین زیادی وجود دارد که بر اساس آنها طلاب را مخاطب قرار می‌دهند؛ مثلا طلبه‌ای که چند سال از درس حوزه را خوانده باشد، حجت الاسلام و طلبه‌ای که استاد درس خارج فقه یا اصول است و اجازه اجتهاد نیز دارد، اغلب حجت الاسلام و المسلمین و يا آیت الله می‌خوانند و تنها کسانی را آیت الله العظمی می‌گویند که جز مراجع معروف یا مراجع دارای رساله باشند.

این عناوین هرچند متر و معیار مشخص و دقیقی ندارد،‌ اما آنقدرها هم بی‌پایه و اساس نیست، مثلا هیچ‌کس در حوزه، طلبه سطح یک را آیت الله و یا استادی را که 30 سال درس خارج داده است، حجت الاسلام نمی‌خواند. برخی از عناوین نیز هستند که برای افراد خاصی استفاده می‌شود. مثلا، لفظ علامه برای کسانی است که سال‌ها، حداقل 40 یا 50 سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظر هستند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آنقدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از 10 نفر را ذکر کرد که با عنوان علامه مشهور شده‌اند، دقت علما روی استفاده از الفاظ حوزوی به قدری است که شهید مطهری با آن همه آثار و مقالات و سخنرانی‌ها در موضوعات مختلف، در میان حوزویان به عنوان علامه خطاب نشده است.

آثار علامه‌های معروف در چند دهه اخیر

از بین علمایی که طی چند دهة گذشته به عنوان علامه شناخته شده‌اند، افرادی به چشم می‌خورند که عمر خود را در راه تدریس و تحقیق علمی گذرانده‌اند و بیش از 60 یا 70 سال سابقه علمی دارند. برخی از این افراد عبارتند از: علامه طباطبایی، علامه جعفری، علامه امینی، علامه حسن زاده آملی. برای اینکه شأن و جایگاه علمی این افراد معلوم شود، برخی از آثار ایشان را نقل می‌کنیم که هر کدام از این علما با یکی از آثارشان انقلابی در عرصه حوزه و علوم انسانی و دفاع از اسلام و تشیع به راه انداختند.

این آثار و سوابق چند ده سالة هر یک از علما در تدریس و تحقیق در حوزه علمیه نشان می‌دهد که عنوان «علامه» به راحتی قابل دستیابی نیست و باید زحمات و تلاش‌های زیادی در حوزه علمیه کشید تا دیگران شما را به عنوان «علامه» بشناسند.
آیا سیدحسن خمینی علامه است؟

آیا سیدحسن خمینی علامه است؟

آیا سیدحسن خمینی علامه است؟

آیا سیدحسن خمینی علامه است؟

سید حسن خمینی چه آثاری در فضای علمی دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی سال‌هاست که در قم مشغول تحصیل و تحقیق و تدریس دروس حوزی است. سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) سوابق تدریس وی در حوزه را اینگونه نقل کرده است:

مقایسه ای بین آثار«سید حسن خمینی دو سال بعد از ورود به حوزه علمیه قم (سال 1370) در مدرسه کرمانی ها فعالیت در زمینه تدریس مقدمات را شروع و در مدت 8 سال کتابهایی نظیر: جامع‌المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب و مختصرالمعانی، معالم، شرح لمعه، منطق مظفر را تدرس کرده از سال 1379 به مدت 10 سال به تدریس سطوح عالی پرداخته و در این مدت کتابهایی نظیر: رسائل، مکاسب محرمه، بیع، خیارات و کفایه را در کارنامه فعالیتهای تدریسی خود دارد و بعضی از این کتب را حتی 2 یا 3 بار به تدریس نشسته است.

درس فلسفه سید حسن آقا که با تدریس کتاب منظومه مرحوم ملاهادی سبزواری از سال 1385 شروع شده است، در آبان سال 1391 به پایان رسید.

تدریس خارج اصول حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی از سال تحصیلی 90-1389 شروع شده و هم اکنون در محل مدرسه دارالشفای قم ادامه دارد و کلاس درس وی از کلاس های پررونق حوزه قم است.»[2]

این سوابق نشان می‌دهد که سیدحسن آقا در 20 سال گذشته بیشتر مشغول به مطالعه دروس حوزوی بوده و به قول طلبه‌ها ممحض در علوم حوزوی شده است.

به گفته سایت مذکور، آثار ایشان عبارتند از:

آیا سیدحسن خمینی علامه است؟

این آثار و سوابق تدریس نشان می‌دهد که ایشان سال‌ها در حوزه به تدریس و تحقیق اشغال داشته است، اما نشان می‌دهد که ایشان تا متخصص در همه یا اغلب دروس حوزوی فاصله زیادی دارند اگرچه دارای استعداد قابل توجهی هستند ولی در ابتدای راه هستند و باید تلاش زیادی در فضای حوزوی داشته باشند تا بتوانند به مدارج بالای علمی دست یابند،

آقای هاشمی، سخنان امام به فخرالدین حجازی را به یاد بیاورید

آقای هاشمی با به کاربردن عنوان «علامه» در همایشی رسمی و در مقام یک سخنران، نشان دادند که دقیقا معنای این لفظ را مدنظر دارند و می‌خواهند سید حسن خمینی را به عنوان یک علامه معرفی کنند. در صورتی که همان‌گونه که بیان شد، این لقب را بیشتر برای علمای متبحر در چندین علم و علمای باسابقه به کار می‌برند و سیدحسن آقا هرچند بیش از 20 سال است که در فضای حوزه تدریس و تحقیق دارند، اما برای عنوان «علامه» هنوز جوان به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد که به کار بردن این‌گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می‌شود.

نکته دیگری که باید به آقای هاشمی تذکر داد، تملقی است که ایشان نسبت به سیدحسن آقا دارند و باعث تعجب است که آقای هاشمی حساسیت‌های زیاد حضرت امام (ره) نسبت به تملق را از یاد برده‌اند و این رفتار ناپسند را درباره سیدحسن آقا تکرار می‌کنند.

یکی از اتفاقات تاریخی مهم درباره تملق از حضرت امام در دیدار با نمایندگان اولین دوره مجلس رخ داد. در آن جلسه، مرحوم فخرالدین حجازی که نفر اول منتخب مردم شهر تهران بود، به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنانی را ایراد کرد و در بخشی از آن با بیانی بسار شیوا به تجلیل از امام پرداخت. وی سخنرانى خود را با جمله‌ی «بأبى أَنْتَ وَ امّى» آغاز کرد و بقیة سخنرانى را نیز به تعریف و تمجید از مقام والاى حضرت امام اختصاص داد. این سخنان مرحوم حجازی با واکنش حضرت امام مواجه شد. ایشان افراد را از بیان چنین تعاریف و تمجیدهایی برحذر داشتند و تذکر دادند که انحطاط و سقوط اخلاقی افراد از همین‌گونه رفتارها و تمجیدها آغاز می شود. حضرت امام در آغاز سخنان آن روز خود تأکید کردند: «من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مى‌برم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسان‌ها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى. من در عین حال که از آقاى حجازى تقدیر مى‌کنم که ناطق برومندى است و متعهد، لکن گله مى‌کنم که در حضور من مسائلى که ممکن است من باورم بیاید فرمودند. پیروزى ما مرهون اسلام است. نه مرهون من است و نه مرهون شما و نه مرهون هیچ قوه‌اى، مرهون اسلام است.»[3]

این مطالب در سال 1359 از سوی حضرت امام و در دیدار با اولین دوره نمایندگان مجلس ایراد شده است و آقای هاشمی یکی از حاضران در آن جلسه بوده و بعید است که این سخنان حضرت امام را از یاد برده باشند.



[1]- http://www.entekhab.ir/fa/news/198728

[2]- http://www.imam-khomeini.ir/fa/c2733/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B3%D8%A8%DB%8C%D9%86/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86/

[3]- http://www.entekhab.ir/fa/news/78030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 150
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 23
  • علی جون ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    وقتی هاشمی میشه آیت الله اونم میشه علامه لابد منم دکترم... والا....!!!
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 0
    چجوریه این آقا مخالف گفتن امام خامنه ای بود اما الان ازین افاضات تراوش میکنه
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    علامه مصباح رو چرا نیاوردید؟ برو تنوع آثار حکمی و فلسفی و کلامی ایشان رو ببینید همچنین عرفانی
  • مهدی فراهانی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    علیرغم اختلاف فکری و سلیقه ای و سیاسی که با دست اندرکاران سایت محترم مشرق نیوز دارم کلیت مطالب ارائه شده را تائید می کنم همیشه غلو و اغراق گویی دارای مذمت است. مراتب علمی و تخصص هر شخص جدای از مراتب فضیلت و شانیت اوست.همینطور این مطلب در خصوص آقای مصباح یزدی هم صادق است که عده ای ایشان را مطهری زمان می دانند.آقای مصباح عالمی بزگوار وقابل احترام است اما قیاس ایشان با علامه شهید مرتضی مطهری قیاسی مع الفارق است
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    به کار بردن این‌گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می‌شود.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    مردم باهوشتر از آن هستند که گرفتار سیاسی بازی های یک معلوم الحال شوند
  • سید ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    شما همون ماستت رو بخور علی جون!
  • مسافر ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    هاشمی با این اقدامش باعث شده هم وجهه سید حس تخریب کرد و هم با اون خاطره ... از همسر امام، به ایشان و بیت امام توهین کردند
  • محمد ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ولاتقف مالیس لک به علم ان السمع والبصر والفواد کل اولءک کان عنه مسوءلا
  • msx ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    مردم باهوش هستند اما خیلی از مسائلو نمیدونند ،نمونش انتخابات 92 بود که در واقع به همین معلوم الحال که میفرمایید رای دادن!
  • جوادی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    من از کلیه عزیرزان دلسوز انقلاب اسلامی وحضرت امام « رضوان الله تعالی علیه » عاجزانه درخواست میکنم که یک کسی وصیتنامه مرحوم حاج احمد آقا (پدر آقا سید حسن ) را برای ایشان پیدا کنند ویک بار دیگر بخواند که ، ایشان برای فرزندان خود بویژه سید حسن مینویسد (مضمون به این ) که اگر شما انتساب به امام نداشتید یک طلبه ، ویا یک آدم معمولی بودید و.... حداقل این موضوع باید باورتان باشد . حالا بدنبال چه هستید خدا وکیلی یعنی تو این حوزه علمیه به این عظمت قط درس خارج این آقای محترم برجسته شده است ؟ واقعاً این سیاسی نیست ؟ بابا در این دریای عظیم حوزه علمیه قم ، اساتید بزرگی هستند که فقط اهل علم وتقوی آنها را میشناسند وآنها نیز مانند حضرت امام از تمجید وتعریف (حتی حقیقی ) خوششان نمی آید حالا یک آقائی که عنوان آیت اللهی خودش هم زیر سئوال بزرگان علم است وی را علامه خطاب کند ؟ ترا بخدا مقداری هم بر روی تزکیه کار کنید .
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    لقب علامه برای کسانی بکار میرود که 50 سال یعنی بیشتر از عمر حسن آقا سابقه تدریس و مطالعه داشته و در علوم مختلف حوزوی هم صاحب نظر هستند .
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    الکی هندوانه زیر بغل سید حسن میگذارند تا خاطراتی را که هیچ سندی ندارد تایید کند .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    کلمه امام در نزد شیعه فقط به دوازده نفر که معصومند گفته می شود وهرجا امام بدون پسوند بیاید مقصود معصوم است. اگر برای غیر معصوم بخواهیم استفاده کنیم باید با پسوند بیاوریم مثل امام جماعت.
  • محمد ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اولا ایشون آثار متنوعی ندارن. بلکه تعدادی سخنرانی از ایشون جمع کرده اند. ثانیا ایشون که اصلا عرفان را قبول ندارن چه برسد به اینکه آثاری دراین زمینه داشته باشند.
  • مهدی س ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    در یکی از سخنرانیهای امام خمینی آیت الله اردبیلی امام را مثل پیامبر اسلام (ص) تمجید کردند که با تذکر امام مواجه شدند
  • هوالبصیر ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 1
    در گروه سیاسی مشرق رو گل بگیرن که هنوز آدماش نمی دونن علامه به کی می گن
  • sina ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    در «سیاست» معیار، منافع جریان یا جناح است و بر همین اساس، گاهی فرد «آیت الله» میشود و طلبه ای «هم ارز» علامه ای می گردد و بوقها هم چنان می زنند که کم کم جامعه باورش می شود و بعد مدتی کسی جرأت نمی کند که کمتر از این، خطاب کند!!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    شما دردتون چیز دیگه ای هست . نون تون از بدعت و خشک مقدس بازی در میاد ، انشالله رو حساب اون دنیا
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ خودت رو گول نزن چرا به امام خمینی میگفتیم امام ؟ چون امام امت بود به همون دلیل هم باید میگفتیم امام خامنه ای ولی بعضی ها روی حسادت و کینه نسبت به ایشون از این کار خودداری کردند
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 1
    چرا نامی از علامه مصباح نیاوردید؟ لفظ علامه درباره ایشان را که دیگه حضرت آقا به کار برده اند! فکر کنم نسبت به ایشان هم شماها در باطن کینه دارید! البته ایام انتخابات مجلس و ریاست جمهوری خوب شناختیمتون.خوب فهمیدیم که نسبت به ایشان چه کینه‌ای دارید!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 1
    پس زین پس به جای امام خمینی میگوییم آقای خمینی! منظورت همینه؟!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    چطوری محمد جان؟! تو مطمئنی آقای مصباح فقط چند تا سخنرانی دارند؟! ایشان از بزرگترین شاگردان علامه طباطبایی بودند! کمی سابقه علمی ایشون رو بررسی کنید
  • اوس اکبر ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 1
    ای بابا ! مشرق بی خیال دیگه . هر روز میگردی یه چیزی واسه ضربه زدن به هاشمی پیدا میکنی .
  • امیر تبریز اوغلی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    من خودم پرفوسرم. الکی مثلا پرفسورم یا پرفسور....؟علامه.... ایت الله هاشمی....خخخخخخخخخخ
  • عین سین ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    من هم طلبه هستم و هم فوق لیسانس حقوق اسلامی دارم، توی حوزه دوستانی دارم که، بکار بردن کلمه آیه الله را برای آقای هاشمی، کم لطفی به علمایی می دانند که سالهاست درس خارج دارند و اهل فضل در محضرشان درس می خوانند، گاهی می گویند: ایشان می تواند تجزیه، ترکیب یک عبارت عربی را بیان کند؟ چرا همین طوری عنوان می دهید؟ حالا ما عنوان آیه الله را له کردیم، نوبت علامه رسیده،متأسفانه این نوعی پس رفت و ابتذال اخلاقی است...والبته اهداف سیاسی آن به اندازه ای پیداست که...
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آن چیزی که شما قبول نداری تأئید شد ها! حالا کی توهین کرده؟
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    کار درستی می کنه.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    خود آقای هاشمی رفسنجانی چه چیزی در ایت اللهی دارند
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    هاشمی به خیال خودش با این حرفها می خواهد مسیر را برای کاندید شدن حسن اقا برای مجلس خبرگان هموار کند ولی ....
  • علي ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ببين مشرق كارت به جايي رسيده كه دنبال كوچك كردن و تحقير خانواده امام راحل هستيد حالا اگر خودشون مثلا" كاري يا اشتباهي كرده بودند باز هم يه چيزي ولي به واسطه حرف ديگران خانواده امام را زير سوال بردن و .. .. واي به حال ما
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آیت الله!! علامه!! با این حساب من عمرا به کمتر از فوق پروفسور رضایت نمی دهم!!
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    موافقم
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    باقلوا تو كه علامه رو ميشانسي تعريف كن
  • بهروز ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    رهبر انقلاب آیت الله مصباح رو با شهید مطهری قیاس فرمودند که خییلی هم درست بود هر چند اقای مصباح در برخی از مسائل سیاسی اشتباهاتی دارند اما فارغ از بحث سیاسی از منظر علوم دینی و... به مثابه همان شهید مطهری هستن.
  • سارا قدیری ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اشکال نداره بگذارید علامه خطابش کند ، خودمان که میدانیم غیر از هاشمی کس دیگری به او این لقب را نمی دهد. من موندم به پسرش چه لقبی می خواد بده!!!!!!!
  • شایان آذرخش ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    دوستان عیب نظربازی حافظ مکنید که من او را زمحبان خدا می بینم صرف نظر از اینکه عنوان علامه بر سیدحسن خمینی محل اشکال است یا نیست باید به یک سوتفاهم بزرگ اشاره کنم و آن این است که به دلیل بعضی مواضع سیدحسن خمینی امر بر بچه حزب اللهی ها مشتبه شده و پنداشته اند سیدحسن قدم در بیراهه گذاشته و حتی نخبگان و الیت سیاسی هم که بصیرت کافی و وافی ندارند گرفتار این شبهه شده اند در حالی که کسی چشم باطنش کور نباشد زیبایی معقول و معنوی را به وضوح در سیمای سیدحسن خمینی میبیند و تردید نیست که این زیبایی محصول نبوغ و اخلاص و تقوای سیاسی و شخصی و علمی اوست لذا هیچ استبعادی نیست اگر بگویم سیدحسن مرد بزرگ و مهذب و نابغه و علامه است البته سیدحسن آقا هیچ سنخیت فکری و تجانس روحی با اصلاح طلبان رادیکال و برانداز و حاجی خاطره و سیدمحمدخاتمی ملعون ندارد و خاستگاه خط مشی سیاسی او تقیه است و تقیه یکی از تاکتیک هایی است که در بعضی مقاطع لازم و واجب است خداوند به آحاد ملت بصیرت سیاسی و شم دینی مرحمت بفرماید از مشرق خواهشمندم دیدگاه من در این خصوص را منتشر نمایدحسبنالله و نعم الوکیل
  • بی سواد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    هر دم از این باغ،بری میرسد...
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    دوست عزیز تا جایی که بنده میدونم خود آقا شخصاً ایشون رو مطهری زمان خطاب کردن. حرف بقال سر کوچه شون نیست
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ای خدا ببین کیا از بدعت حرف میزنن
  • علی ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    کار درستی می کنه واقعاً
  • شایان آذرخش ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سرکار علیا مخدره اگر کامنت مشعشع و پرفیض و نورانی من را منتشرنکنی یا درش دخل و تصرف کنی آتیشت میزنم
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    علامه نباید سخنان نسنجیده بر زبان بیاورد. اینکه گفته می شود اصلح زمین و آسمان لنکرانی است و اصلح زمین و آسمان به نظر شورای نگهبان صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد یکی از آن مواضع است.
  • عرشیاعرش نشین ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سیدحسن خمینی روحی له افدا یکی از اعاظم علما و افاخم فضلا و زبده محققین و قدوه مدققین و واساتیذ علم و ایقان و اساطین فلسفه و عرفان اندو و ارادت زیادی به او دارم و خداوند سبحان و منان را به کبریایش و الوهیتش و ربوبیتش و رحمانیت اش و اسم اعظمش قسم میدهم که او را در کنف حمایت خویش قرار دهد و لطفش و رحمتش و عنایتش را هماره و پیوسته شامل حالش کند و از خداوندم میخواهم و مجدانه و مصرانهاز او تمنا میکنم که مرا با او روز رستاخیز محشور بفرماید
  • سام اقامحمدی خرم اباد ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 2
    بفرض به سید حسن عزیز جانم بفدایش گفتن علامه مگر جرم هست الامه از کجا میاد ا ز وحی که نمیاد بس کنید پس به احمدی نژاد بگن علامه سید حسن پیش ما همان سید حسن هست الفاظ نمیخواد ما دوسش داریم
  • محمد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مجیدجان.....علامه..نه الامه..
  • شایان آذرخش ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق عزیزم از اسائه ادبی که به ساحت شما کردم عذر میخواهم ببخشید
  • مهدی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    چرا از نام بردن علامه ی مصباح ترسیدید ؟
  • سعید ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    از نظر بهرمانی هر کس موافق با اوست حتما" می تواند بدون سواد کافی علامه هم باشد و مخالفین حتما" بیسواد هستند. ظاهرا" امت خیلی بیشتر از اینها باید تاوان مبارزات سیاسی (..) ایشان را تادیه کند.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    زیبایی معنوی سیدحسن همواره اعجاب مرا برمی انگیزد
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    منم ( معجزه هزاره سومم)) مثلا
  • علی حقجو ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    فقط سخنان مکتوب و مضبوط امام سندیت دارد ولاغیر . این رو خود امام هم در صحیفه نور آورده اند
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مگه ما به امام خميني ميگفتيم امام : مگر ما بيشتر از 12 امام داريم ولي به امام هم ميگفتيم امام خميني اين رفتار شما نشانه بغض و كينه شمارو نشون ميده اين رفتارها باعث زمين خوردن شما شده نه ايت الله هاشمي اين سوء استفاده از موقعيت و امكانات مثل رانتبورسيه و اينها
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    احمدي نزاد كه لقب معجزه هزاره سوم داشتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نوروزی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    متآسفانه امروز در این کشـــــــــور هر کس از راه می رسد مفّسر قرآن کریم می شود چه مرد وچه زن . اینقدر بعضی پررو وجسور شده که به راحتی پا درون نعلین امام زمان (ع) می کنند و هر حرفی را می زنند وحرمتها را نگه نمی دارند 0به آیت الله ومجتهد حوزه اشکال وایراد می گیرند ، به رهبر انقلاب اشکال وایزاد می گیرند ، به روحانیت اشکال وایراد دارند ، به مسئولین کشور دهن کجی ویا فوحش می دهند ، خودشان را با فلان شخصیت علمی در فلان کشور می سنجند ومقایسه می کنند . گاهی اوقات می گویند که فلان فرد خارجی به کل ملت ایران می ارزد وارزشمند است ، چقدر باید این انسان پست وفرومایه بوده باشد،هستند کسانی که هویت ایرانی بودنشان را به جامعه ی غرب فروختند والان هم در دامان آنها زندگی ننگین دارند 0آشغالهایی که ثزوت کشور را یه یغما بردند واز ایران فرار کردند تا بدست انقلابیون نیفتند . حیوانهایی که بوی آدمیت نداشته واز آنان استشمام نمی گردد 0یقیناً اها جهنم خـــداوندی هستند و آیات قرآن در موردشان صدق می کند0
  • علی حقجو ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    دوست ناشناس هدفم مخالفت با شما در اینکه فرمودید امام در شیعه به چه کسی میگویند نیست . بلکه صرفا خواستم اشتباه حضرتعالی را اصلاح نمایم .اگر امام به صورت مطلق آورده شود شامل هر لیدر و سرگروهی میشود .ممیّز این امام ها هم با کلمه ی بعدی آن است که بعنوان تمییز میاورند و از آنجایی که امام معصوم در همان دوازده نفر ممحض شده است و نام و نسب آنها هم در روایات آورده شده از این رو به خودی خود مشخص میشود که وقتی ما میگوییم امام موسی صدر یا امام خمینی و یا امام خامنه ای منظور امام معصوم نیست چون ائمه معصوم فقط 12 نفرند و لازم به ذکر است در قرآن هم لفظ امام برای غیر معصوم البته با قید (تمییز)آورده شده .که گفته : امام هدایت و امام ضلالت . این مباحث لفظی هم ربطی به روایات و مذهب شیعه و غیر آن نداره بلکه مباحث الفاظ مربوط به کلام در بین عامه ی عرب زبانهاست که وقتی لفظ امام در نزد عرب زبانها به کار میرود چه معنایی به ذهنشان متبادر میشود برای همین است که آنها بدون ایجاد شبهه از لفظ امام خمینی یا امام خامنئی استفاده میکنند چون امام یعنی رهبر -پیش رو و معادلش در انگلیسی لیدر میباشد . مشرق جان اگر منتشر کنی منت بر سر ما گذاشتی .ممنون
  • علی حقجو ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    چه جک بی مزه ای!!!!!!!!
  • علی حقجو ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    با معیار شما نعوذ بالله جناب بلال حبشی که دارای حسن صورت نبوده اند بی نبوغ و بی اخلاص و بی تقوابوده اند و در زمان معاصر هم چه بسیار مراجعی که حقیقتا خوش صورت نیستند که در معیار توحید خوش صورتی پشیزی ارزش ندارد بلکه مناط اسلام خوش صیرتی است. فتامّل ای ظاهر بین
  • علی حقجو ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ببخشید اشتباهی مثبت دادم
  • نيما ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    يك سريالي مي داد چند سال پيش به نام بزنگاه، پدر خانواده مرده بود، پسر بزرگش براي اين كه به اموال پدر دست پيدا كنه، شب مي خوابيد و صبح بلند مي شد مي گفت، شب اقا جون رو تو خواب ديدم گفتم اجازه بده دستت رو ببوسم مي گفت نه برو فردا خونه مال تو، امروز خاطره گويي و عنوان دادن جناب هاشمي مانند ان سريال هست
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    علامه سیدحسن خیلی هم خوبه ومبارک باشد انشاا...رهرو جدش امام خمینی در این زمانه باشدوهمچون امام خوش فکر وخوش نظر باشد.موقعی که امام میگو وبازی شطرنج و......راحلال اعلام کرد خیلی از تندروها.........
  • سعید کریمی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ناشناس 14:47 قیاس مع الفارق میکنی.ما به امام خمینی میگفتیم امام چون ایشان به عنوان پیشوا و راهنما و جلودار یک جریان بودند.کسی نگفت ایشان امام معصوم هستند که شما اینطوری مقایسه میکنید
  • مهدی از قم ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ناشناس 14:47 امام و امت مدل حکومت اسلامی است.و واژه امام هم فقط مربوط به امام معصوم نیست و این واژه را که نشان مدل اسلامی است قرار بود در مورد امام خامنه ای هم به کار رود که به همت امثال اقای هاشمی عملی نشد.ولی علامه گفتن به شخصی مبانی خودش را دارد
  • مهدی از قم ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اقای محمد جدا از کجا به این مطالب مهم رسیدید؟؟؟پیداست که خیلی اهل تحقیق و مطالعه هستید؟؟؟اقای مصباح عرفان را قبول ندارد؟؟؟؟واقعا که بغض و کینه تا چه حد
  • شاهد ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    از تراوشات وخروخی دانشگاه ازاد یکی ایت الله شده ودیگری علامه
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    علامه امینی ... اسمش میاد تنه آدم میلرزه ..بعد به کیا میگن علامه !!!!
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آقای مصباح اجازه اجتهاد از چه کسی داره ؟
  • محمد ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    بجز حضرت امام ما به خیلیهای دیگر امام میگفتیم.مثل امام محمد غزالی،امام موسی صدر و......حتی به پیش نماز مسجدمان میگوییم امام. این امام گفتن اولا برای احترام وثانیا بمعنی رهبر و پیشواست.منظور از 12 امام، امام معصوم هست که ذریه رسول اعظم میباشند.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    کتاب تفسیر قرآن آقای هاشمی موجود است ، رهبری هم درمورد ایشان فرموده اند مجتهد . پس دروغ دیگر بس است .
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    دقیقا ولی این تو بمیری از آن تو بمیریا نیست! هرگز زیر بار نمی رویم والسلام
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    احسنت
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    جدی این سوال واسم مطرحه که شما آقای مصباح رو که هیچ از آثار شهید مطهری چقدر مطالعه کردین؟
  • محسن ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    ثقه اسلام حجت اسلام آیت الله آیت الله العظمی عزیزان من تورو بخدا بجز مقام معظم رهبری و بعضی از اعاظم حوزه کدام یک از آقایان ملبس به لباس پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم مستحق القاب " وزنه ی اسلام " "حجت و نشان اسلام" " نشانه اسلام " را دارا هستند؟؟؟؟؟؟؟؟ امام زمان حجت اسلام است امام زمان نشانه اسلام است امام زمان وزنه اسلام است نه هر شخصی که لباسی بر تن دارد .... میدانم مشرق بخاطر اینکه روزیش قطع نشود حاضر هر هتاکی به اشخاص حقیقی و حقوقی را منعکس کند الا حرف حق مرا. آیا در سالی که آقا بنام همدلی و هم زبانی دولت و ملت نامیدند درست است که یک پای ثابت مقالات شما توهین و ایراد گیری و ایجاد تفرقه باشد؟؟ برادری که مسئول این ستون هستی و داری متن مرا میخوانی اگر جای تو بودم و اینهمه نامردی را میدیدم سکوت نمیکردم ، چرا توهین به مخالفین عقاید خودتان را در سطحی وسیع پوشش میدهید و حرف حق را خفه میکنید؟؟؟ به آیه قرآن عمل کنید که میفرماید : "بشارت باد بر کسانی که همه حرفها را میشنوند و بهترین را انتخاب میکنند "
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    شعبون خان
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    یه چیزیت میشه ها
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    این خزعبلات فقط از قهقرا نشینان بر می آید
  • صادقی ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    وقتی هاشمی میشه آیت الله سید حسن میشه علامه
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    قابل توجه تشنگان قدرت و محبوبیت نزد ملت؛ تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی ........ آن نونهالی که خود به گل بنشیند عطرش شور و شوق دلدادگی بر جانها بنشاند
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    من یک طلبه هستم وسر درس ایشون رفتم صادقانه وبدون اغراق بگویم بارعلمی اش آنقدرنیست که حتی بتواند درس خارج بدهد یعنی ایشان درحد تدریس لمعتین مناسب است واگر نوه امام نبودندو....نمی دادندسردرس ایشان پنج نفرهم نمی نشستندوالله اعلم
  • ابراهيم ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آقاياني كه در همه مراسم يا مداح هاني كه اين همه قلو ميكنند چرا بعضي از آقايان تذكر نمي دهند يا شما ها انتقاد نمي كنيد
  • مجید ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ناشناس 16:01 لازم نیست علامه مرجع تقلید باشه، مگه علامه جعفری و علامه طباطبایی و ... مرجع تقلید بودن؟؟؟
  • مجید ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    کار درستی میکنه اما کارش ضربه زدن نیست بلکه روشن کردنه
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    جونیوره دیگه
  • حسن ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    من وتودرحدی نیستیم که بتوانیم تشخیص دهیم که آیت الله ویاعلامه هستندیانه؟
  • حسن ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    چه تعبیربدی!
  • حسن ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آیت الله نیست،کجاش کم لطفییه؟
  • امیر ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اقا علامه طهرانی رو چرا یادتون رفت عجیبه
  • ناشناس ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    از کی تا حالا حرمت شکنان عاشورا به روز حساب و اون دنیا اعتقاد پیدا کردند !
  • ناشناس ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    الکی مثلا منم ملکه انگلیسم !!!
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    کتاب تفسیر قرآن را محققین دفتر تبلیغات نوشتند .....
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مقام معظم رهبری:امروز رئیس جمهور ما(هاشمی)، از نظر من که سالیان متمادی است ایشان را میشناسم، یک مجتهد قطعی است. این هم از برکات خدا بر ماست. ما رئیس جمهوری داریم که از لحاظ درسهای حوزه‌یی، یک مجتهد و از لحاظ تفکرات اسلامی، یک متفکر سطح بالا با سوابق فراوان است. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2363
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    وقتی 3000 نفر بدون شرایط میشن دکتر این بنده خدا هم بشه علامه کی به کیه والا تو این مملکت
  • محمد ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    بابا چی کار دارین؟ بذارین علامه بگه .. کی به کیه؟؟!!
  • مجید ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آفرین
  • مهدی ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    بابا تو مندسی ، دوهتوری ، خالیفسوری اینقده خودت دست کم نگیره آآآآآآآآآآآآآ اینا همش واس توس نه واس ماس
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ایشان همسر حضرت امام را نیز کالسکه سوار قجری خواند - آیا رفسنجانی قصد ندارند نهضت مطهر حضرت امام را انتقام قجرها از پهلوی نمایش بدهند این پیر مرد واقعا شده است - .... ایشان نیزیش از آن که بانیان نهضت را رجال فجر بخوانند اکابر اطراف ایشان برای حفظ نهضت حضرت امام مانع اظهارات آب رو بر باد دهنده ایشان شوند.
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    پسرشان را در کودکی ابن سینا خوانده اند البته مهدیجونشون را
  • محمد ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    دایی منم تا بهم میرسید میگفت چطوری ملا محمد حالا یه چیزی گفته. خواسته بگه مثلا شما خیلی عاقلی. درجه رسمی ارتش کمه نزاشته روی شونهاش. یعنی هر چی هاشمی دست زد باید همشو نابود کرد؟
  • اهوازی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اين بابا ميخواد سيد حسن رو بچپونه تو مجلس خبرگان بعد سوء استفاده هاي بعديش رو انجام بده زهي خيال باطل
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سید حسن خمینی در بین مردم محبوب است چون در کنار مردم است و شما از اینکه ایشان محبوب است نگران هستید. عناوین هم برای شما سیاسی است اگر سید حسن با شماها همراه بود میشد "آیت الله العظمی"
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    علامه گفتن به سید حسن خمینی مثل گفتن دکتر به دانش آموز ابتداییه... ظاهرا جناب هاشمی بدجوری آب و روغن قاطی کرده این آخر عمری
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    علامه حسن زاده آملی؟!؟!
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    نوبت تخریب جدیده
  • محمد ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    این علامه در اصطلاح مردم هند وپاکستان است که به هر طلبه فاضل علامه می گ ویند. به دل نگیرید
  • میثم ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    شیرین عقل جان ..!! فکت نیافته یه وقت .
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    شماره حساب بده صله چاپلوسی ات رو خودم واریز میکنم
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    ساکت شو فعلا فیلم اعترافات یزدانپناه رو ببین که به قول فردوسی پور چه میکنه این پسر ریس جمهور ایران
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    ذوق زدگی سایت انتخاب از بازگشت هاشمی به تلوزیون ! البته صدا و سیما سخنان علامه و خاطره سازی رو پخش نکرد
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای رفسنجانی در تعریف از خانم ثقفی ایشان را از خانواده قاجارها معرفی کردند منظور و هدف ایشان از این کار چیه
  • رضا ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    متاسفم که این یکبارهم که حرف درستی زده ای نمیتوانم به نیتت شک نکنم مشرق!!!!کلمه الحق ویراد بها الباطل..
  • محسن صادقی ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    عزیزان مؤمن و انقلابی ؛ لطفا بدور از تعصب به گوشه ای از صحبت های مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی وحید خراسانی راجع به آقای هاشمی توجه فرمایید: نکته جالب لحظاتی بعد اتفاق افتاد. آن هم تعبیر خاص و تاریخی مرجع عالی‌قدر شیعه درباره آقای هاشمی بود. ماجرا این‌گونه اتفاق افتاد که آقای هاشمی گزارشی از وضعیت انتخابات اخیر ارائه کرد و حضرت آیت‌الله العظمی وحید با نگاهی معنادار در پاسخ فرمودند: همم الرجال تسقط‌‌ الجبال و جملاتي معنادار ايراد كردند و گفتند: ويژگي كم‌نظير شما اين است كه: هم درد داريد و هم درك، خيلي‌ها فقط يكي از اين دو را دارند و ميهمان جواب داد، اين از حسن ظن شماست. به راستی ما چه داریم درد یا درک ؟ یا هیچ کدام؟ الان این مقاله مشرق که همه خواندیم از سر درد بود یا نه و این همه کامنت و غیره و غیره .... خدا می داند و بس!
  • ناصر ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    برادر گرامی ام!حسن نظر شما پسندیده است اما برای امور شخصی وفردی، نه مسائل سیاسی- اجتماعی.عقل بنده اجازه نمی دهد اعمال سیاسی و به دور ار راه ومرام امام(رحمت الله علیه)را ببینم و چشم امید به زیبایی معنوی!!بدوزم.
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    هههههههههههههههههه علامه
  • حسن ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    میدونی ازعلامه مهمترکیه کسی که جلوشمابایستدوکم نیاورد.
  • مخاطب خاص ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    آب رو بریزین اونجایی که میسوزه!
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    ذوق زدگی سایت انتخاب از بازگشت هاشمی به تلوزیون ! البته صدا و سیما سخنان علامه و خاطره سازی رو پخش نکرد
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    برای منم هم عجیب بود که چرا قصد داشته ایشون رو شاهزاده معرفی کنه شاید میخواست داستان شاهزداه وگدا رو تعریف کنه که این هم بی احترامی به رهبر انقلاب بود
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    اکبر هاشمی پاکستانی
  • م ث ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    از این حرف هاشمی صحت و درستی خاطرات و خوابهای هاشمی را خوب میتوان سنجید.
  • م ث ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    از این حرف هاشمی صحت و درستی خاطرات و خوابهای هاشمی را خوب میتوان سنجید.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    مگر خود آقای مطهری در نظرات خود هیچ اشتباه و غلطی ندارند؟ یعنی باید نظرات ایشان را دربست قبول داشت!؟ مگر ایشان جزء معصومین هستند که ملاک و متر ما برای مقایسه افراد باشند.
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    علامه ! خخخخخ .
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    دردش وکه خوب اومدی بنده خدا از بس به خودش و خانوادش سخت می گيره وتهذيب نفس داره شده پوست واستخوان برو بنده خدا خدا روزيت جای ديگه بده کمتر پاچه خواری کن
  • علی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    با ارزش ترین نعمت خداوند عقل است ما علامه و ایت الله و دکتر و مهندس هایی داریم که علم زیادی دارند اما چون عقلشان کم است گمراه میشوند و گفتار و اعمالشان خطاست و اگر برفرض سید حسن علامه هم باشد فایده ای ندارد چون راهش خطاست
  • مهسا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    ایشان به پسرشان مهدی هم لقب ابن سینا دادند تو یکی ازهمین کتاب های خاطره شون حالا خدا به داد این تازه علامه برسه
  • انا النذیر! ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    شما که می دونی یادشون بده گناه دارنا!!!
  • مرجان ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    همه ی این لغات را خودت نوشتی یازروی دائره المعارف کپی زدی ناقلا
  • میلاد ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    پس در همین حالات تعجبت بمان که مرا به خیرتونیازی نیست شر مرسان.
  • مهدوی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    من هم از کلاس ایشان خیری ندیدم.
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    هههههههههههههههههههه
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    دقیقا برای شماست که عناوین سیاسی ست
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کی رهبری فرمودند مجتهد؟ما فقط کتاب خاطراتشو میشناسیم که پر از راست و دروغه
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    تهوع آور بود خزعبلاتت عرشیای مرداب نشین
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    اعجاب مرا هم بر می انگیزد این زیبایی معنوی خخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    جالب بود
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ما که نفهمیدیم چی گفتی
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    محبوب کدوم مردم ؟ و در کنار کدوم مردم ؟
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    نوبت روشتگری جدیده ....متعصبانه با مسئله برخورد نکن
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    هیچی میخواست شاهزاده بازی را دوباره زنده کنه
  • سروش ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    والا آقاي هاشمي ما رو ياد خدا نميندازه كه آيت الله بگيم...
  • سید جواد رضوی ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    حضرت امام خمینى: آقاى مصباح ذوشهادتین است. حضرت امام خامنه ای: این سه جهت در ایشان جمع است . هم علم ، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا/ اگر خداي متعال به نسل كنوني ما اين توفيق را نداد كه از شخصيت هايي مانند علامه طباطبايي و شهيد مطهري استفاده كند، اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيم القدر خلا آن عزيزان را در زمان ما پر كرده است/ آیت الله مصباح ، شهید مطهری و علامه طباطبائی زمان هستند/ مجموعه آقاي مصباح، مجموعه بسيارخوبي از فصلاي جوان، فاضل، كارآمد و زمان شناس است كه اميدوارم منشا خيرات و بركات فراوان تري باشند/ چرا از آيت الله مصباح كه از ايدئولوگ هاي اصلي انقلاب هستند در رسانه ملي استفاده نمي شود/ بنده نزدیك به چهل سال است كه جناب آقای مصباح را می شناسم و به ایشان به عنوان یك فقیه، فیلسوف، متفكر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم/ من خدا را شكر و حمد مي كنم كه نسل جوان ما در سراسر كشور به ايشان شديدا علاقه مند و قدردان هستند/ به نظر من مبانی فکر اسلامی در دست آقای مصباح و دیگر بزرگان است که باید از آن ها استفاده کنند/ اين هجوم هاي تبليغاتي كه به شخصيت هاي برجسته و انسان هاي والا و با اخلاق برجسته وارد مي كنند، اينها همش نشان دهنده اهداف و نيات دشمن است. يك نفر مثل جناب آقاي مصباح كه حقيقتا اين شخصيت عزيز جزو شخصيت هايي است كه همه دلسوزان اسلام و معارف اسلامي از اعماق دل باسيتي قدردان و سپاس گذار اين مرد عزيز باشند، مورد هجوم تبليغاتي قرار مي گيرند! حرف رسا و نافذ، منطق قوي و مستحكم هر جايي كه باشد آنجا را دشمن زود تشخيص مي دهد، چون حسابگر است. دشمن آنجا را مي شناسد و به مقابله اش مي آيد. با مرحوم شهيد مطهري هم همينجور برخورد كردند. حضرت علامه طباطبایى: مصباح در ميان شاگردان من، مانند انجير در ميان ساير ميوه هاست ، چرا كه او هيچ چيز زائد و دور ريختني ندارد حضرت علامه جوادی آملی:حضرت آيت الله مصباح يزدي روحي له الفداء بدون شك يك الگوي بسيار موفق هستند. حضرت علامه حسن زاده آملی: آقای مصباح انسان زحمت كشیده ای است. من با ایشان همدرس و همبحث بوده ام، خدا را شاهد می گیرم كه پشت سر ایشان نماز می خوانم. از دیشب كه این مطلب (اهانت کاریکاتوریست روزنامه آزاد) را شنیدم حالم دگرگون است حضرت آیت الله مشکینی: حوزه ها باید دهها سال سهم امام بخورند، هزاران نفر در اینجا تحصیل کنند تا در هر عصری یک یا چند نفری نظیر آیت الله مصباح به دست آید. اگر ده نفر عالم بزرگ در حوزه پیدا كنید، یقیناً یكی از آنها آیت الله مصباح است. ما به عظمت او معتقدیم، ما او را دوست داریم، او یكی از خزانه های وجودی ماست، یكی از بزرگان حوزه ماست، بنده خودم علاقه به این آقا دارم، برای اینكه شمشیر برنده اسلام در مقابل كفر است، لذا خیلی با او دشمن هستند. علامت اینکه این شخص همراه با اسلام است و فداکار اسلام است همین فراوانی حمله ها علیه ایشان است/جناب مستطاب آيت الله مصباح از آن وجودات پربركت است. اگر ده نفر عالم بزرگ در حوزه پيدا كنيد، يقينا يكي از آنها آيت الله مصباح است ... ما به عظمت او معتقديم، ما او را دوست داريم، او يكي از خزينه هاي وجودي ما است. يكي از بزرگان حوزه ما است. من خودم علاقه به اين آقا دارم، براي اينكه شمشير برنده اسلام در مقابل كفر است حضرت آیت الله مظاهری: حمایت از آیت الله مصباح ، حمایت از امام زمان است حضرت آیت الله استادی: اين استاد فرزانه و حكيم اللهي با خدمات پنجاه ساله، شخصيتي است كه در حوزه هاي علميه امثال او با اين جامعيت شايد به عدد انگشتان دست ها هم نباشد.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    باید با بعضی از این بزرگان بنشینید وزندگی کنید وپی به خصوصیات اخلاقی و قضایل آنان ببرید همینطور نمی شود به کسی خرده گرفت وخدای ناخواسته جسارت نمود ، باید در کلام خود تجدید نظر کنیم باید تحقیقاً در مورد کسی حرف بزنیم نه بی محابا نه اینکه از روی احساس بوده باشد . دقت کنید دقت 0
  • اصلاح طلب امت جدش ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    وقتی هوگو چاوز که سرچ عکس هاش فیوز از مغزت می پرونه قراره با حضرت مسیح و در رکاب امام زمان رجعت کنه !! وقتی طرف رئیس جمهور امام زمان می شه آیت الله سید حسن خمینی والله بالله کمتر از علامه نمی تونه باشه...موقع اون بدعت ها لال بودید؟حالا بکشید
  • پیروز ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کینه اینها از هاشمی انشاالله تا گور شون ادامه داره ...ولی خیالت تخت ایران پشت هاشمی است حتی به قیمت کشتار
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    اگر حسن آقا علامه باشند که بنده اَبَر علامه ام!!!
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    عزیزان دعوا نکنید آیت الله مصباح آثار خوبی دارند و در حکمت و فلسفه کم نظیرند ولی علامه نیستند. علامه باید ذو الفنون باشد ایشان مگر هم سطح علامه حسن زاده و طباطبائی و ... اند؟
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    اگه به سید حسن بگن علامه به علامه های واقعی بی حرمتی کرده اند
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    واقعا که

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس