ابوتراب خسروی که رمان او در هفتمین دوره جایزه جلال موفق شد عنوان برترین را در حوزه ادبیات داستانی به دست آورد ضمن انتقاد شدید به بعضی ناشران منتسب به تفکرات شبه روشنفکری گفت : برخی ناشران از حسن نیت و کم اطلاعی ما نویسندگان سو استفاده می‌کنند و چه بسا زیرجلکی و بدون قانون کتاب‌های نویسندگان را تجدید چاپ می‌کنند .

گروه فرهنگی مشرق - ابوتراب خسروی که رمان "ملکان عذاب" او در هفتمین  دوره جایزه جلال موفق شد جایزه اول را در حوزه ادبیات داستانی به دست آورد ضمن انتقاد شدید به رفتارهای غیر متعارف و نادرست بعضی ناشران منتسب به تفکرات شبه روشنفکری دریاره رفتار ناشر کتاب هایش به ایبنا گفت :

رفتارهای غیرحرفه‌ای یک انتشارات شبه روشنفکری

«اسفار کاتبان» پس از ۱۵ سال به چاپ پنجم خواهد رسید. من قراردادم را با نشر ثالث فسخ کردم و البته مشکلاتی نیز برای فسخ قرارداد داشتم اما در نهایت با جیب خالی حاضر شدم همه نسخه‌های کتابم را از ناشر بخرم چون ناشرم می‌گفت که کتاب‌هایت فروش نرفته و در انبار باقی مانده است.»

این داستان‌نویس که به زودی چاپ جدید آثارش از سوی انتشارات " گمان " روانه بازار خواهد شد ادامه داد:
« وقتی ناشر( ثالث ) دید که من برای خرید کتاب مصمم هستم ناچار شد قرارداد فسخ کتاب را بنویسد. ما که در زمینه نشر و چاپ کتاب‌هایمان این‌قدر تجربه داریم چنین بلاهایی سر کتابمان می‌آید پس خدا به داد جوان‌های کم سن و سال برسد. برخی ناشران از حسن نیت و کم اطلاعی ما نویسندگان سو استفاده می‌کنند و چه بسا زیرجلکی و بدون قانون کتاب‌های نویسندگان را تجدید چاپ می‌کنند و پولی به مؤلفانش نمی‌پردازند.  قبل از عید ناشر ارقامی نجومی به من می‌داد و می‌گفت کتابم فروش نرفته در حالی که یک نسخه از همان چاپ باقی نمانده بود از این‌رو شک کردم که ناشر کتابم را به شکل غیرقانونی چاپ می‌کند. »

خسروی درباره یکی دیگر از کتابهایش هم که توسط همین ناشر ثالث منتشر شده است گفت:

کتاب «ملکان عذاب» نیز که بارها چاپ شده امسال چاپ دومش راهی نمایشگاه کتاب می‌شود. این کتاب هم حتی وقتی برنده شد از سوی ناشر بدون اطلاع من به چاپ‌های دوم و سوم رسید.

رفتارهای غیرحرفه‌ای یک انتشارات شبه روشنفکری

هفت راه هم در این باره نوشته است : موضوع پایمال شدن حقوق نویسندگان توسط انتشاراتی‌ها اولین بار نیست که مطرح می‌شود. حتی یک از معروف‌ترین انتشاراتی جبهه روشنفکری که مدتی نیز مجوزش تعلیق شده بود به این دست کارها معروف است و نویسندگان نامدار جناح شبه روشنفکری هرازگاهی از حق‌خوری‌های این انتشارات گله کرده‌اند.
لازم به ذکر است اغلب کتاب های ابوتراب خسروی که ناشرش مدعی شده است " فروش نمی روند " به استناد نشریات همان جماعت شبه روشنفکر و اطلاع رسانی آنها، از جمله پرمخاطب ترین آثار ادبیات داستانی سال های اخیر بوده اند.
 حالا با این توضیحات برای اینکه عمق فاجعه بیشتر مشخص شود یک بار دیگر این ماجرا را با هم مرور می کنیم :
1- تعداد زیادی از مخاطبین کتابی را خریداری می کنند و این کتاب کلی جایزه می برند و در ردیف کتاب های پرفروش قرار می گیرند
2 - رنگ و لعاب جلد و صفحه ها و ... هم اینطور نشان می دهند که انگار تازه از زیر دستگاه چاپ در آمده اند
3- این کتاب ها همچنان از چاپ اول به دوم یا دوم به سوم و ... نمی رسد و ناشرانشان مدعی هستند که : نمی فروشد
احتمالا شما هم اذعان دارید که این معادله از آن معادلات چند مجهولی غریبی است که تا پرتغال فروش پیدا نشود بی جواب خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس