کد خبر 406743
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴

وزیر نفت در اولین نشست خبری خود در سال جدید ادعاهای قبلی درباره ضربه‌ای که یارانه‌ها به وزارت نفت می‌زند را تکرار کرد و گفت: سال گذشته روزانه 125 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کردیم و این در حالی است که به خاطر مشکلات حقوق در بعضی موارد با اعتصاب کارگران مواجه بودیم.

به گزارش مشرق، وزیر نفت در اولین نشست خبری خود در سال جدید ادعاهای قبلی درباره ضربه‌ای که یارانه‌ها به وزارت نفت می‌زند را تکرار کرد و گفت: سال گذشته روزانه 125 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کردیم و این در حالی است که به خاطر مشکلات حقوق در بعضی موارد با اعتصاب کارگران مواجه بودیم. بیژن نامدارزنگنه از همان روزهای اول که بر صندلی وزارت نفت دولت یازدهم نشست درباره یارانه و بودجه نفت همین‌طور سخن گفته و موضعی تند علیه حق قانونی مردم داشته است. ذکر چند نکته درباره لحن طلبکارانه‌ زنگنه و آمار عجیب و غریب وی درباره درآمد نفتی و یارانه ضروری است:
1ـ آقای وزیر نفت با لحنی غیرطبیعی می‌گوید روزانه 125 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کردیم... این گفته با این ترتیب کلمات گویی به معنای این است که شخص وزیر یا وزارتخانه از جیب خود چنین پولی را پرداخت می‌کند و منت سر یارانه‌بگیران و مردم می‌گذارد. طبق قانون اساسی و قانون بودجه سنوات قبل درآمد وزارت نفت از محل فروش نفت و مشتقات آن برای خزانه و دولت و به عبارت بهتر برای ملت است. وزیر محترم 20 ماه است با لحن طلبکارانه سخن می‌گوید و به خاطر یارانه منت بر سر ملت می‌گذارد در حالی که همین وظایف را قبل از وی نیز وزارت نفت انجام می‌داد.
2ـ زنگنه از همان بدو ورود مجدد به وزارت نفت فقط از مشکلات گفت و تهمت‌های رنگارنگ به دیگران زد و تازیانه گفته‌های وی همواره صورت یارانه‌ها را نوازش داد. زنگنه به این خاطر آمده بود که نفت را نجات دهد و پروژه‌های بزرگ نفتی را به سرانجام برساند و راه‌های دورزدن تحریم را به بهترین نحو اجرایی کند اما او به جای ساماندهی گردان نفتی خود فقط از این و آن ایراد گرفته و می‌گیرد. زنگنه مانند ژنرالی می‌ماند که فقط کمبودها را فریاد می‌زند و به جای روحیه دادن به نیروهای خود و کشور، سیاست تضعیف روحیه را در پیش گرفته و تازه منت هم سر دیگران می‌گذارد!
کمبودهای وزارت نفت قبل از هر چیز عملکرد 20 ماهه زنگنه را زیر سوال می‌برد، اگرنه روحانی گزینه‌های بسیاری برای وزارت نفت داشت که کار خاصی نکنند و همواره از شرایط موجود نالان باشند و سلف خود را مقصر ایجاد چنین شرایطی جلوه دهند و طلبکار شوند.
3ـ زنگنه درباره پرداخت‌ها سخن می‌گوید اما حرفی از دریافت‌ها نمی‌زند! طبق قانون بودجه، دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل مبلغ قابل توجهی به دست می‌آورد که از محل آن، یارانه را پرداخت می‌کند و حتی در محل‌های دیگر مانند سلامت و صنعت برق نیز هزینه می‌کند. به عبارت بهتر زنگنه درباره پرداخت مبلغی تحت عنوان یارانه سخن می‌گوید اما اصلا اشاره‌ای به پولی که از مردم گرفته می‌شود - آن هم حدود 2برابر مبلغی که وزارت نفت می‌دهد - نمی‌کند. جهت اطلاع آقای وزیر باید بگوییم یارانه نقدی - آن هم با مبلغی که بیش از  4 سال است تغییر نکرده و افزایش نیافته -  در ازای اصلاح قیمت‌ها پرداخت می‌شود و ابتدایی‌ترین تحلیل آن این است که از مردم بابت افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی مبلغ قابل توجهی دریافت و کمتر از آن به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود. جالب اینکه در بهار 1393 دولت یازدهم باز هم قیمت‌ها را اصلاح کرد اما مبلغ یارانه نقدی را افزایش نداد و حالا یکی از وزرا با حالتی طلبکارانه از پرداخت پولی که برای خود مردم است اظهار ناراحتی می‌کند و بر سر ملت منت می‌گذارد. مردم حدود 2 برابر مبلغی که وزارت نفت بابت یارانه می‌دهد، از محل اصلاح حامل‌ها پرداخت می‌کنند و علاوه بر آن باید اظهارات وزیر را هم بشنوند و برای آن دلسوزی هم کنند.
4- اصلا آمار وزیر را درست هم بدانیم باید از ایشان بپرسیم چه راهکارهایی برای برداشته شدن مشکلات ناشی از پرداخت مبلغ یارانه اندیشیده‌اید؟ دولت هم‌اکنون 4 برابر مبلغ مورد اشاره وزیر را به طرق مختلف به ثروتمندان یارانه می‌دهد، چرا این رویه غلط را اصلاح نمی‌کند؟ وزیر دولت از یک طرف از پرداخت مبلغ یارانه از سوی وزارت متبوع خود نالان است و از سوی دیگر دولت چند برابر آن را به خاطر سیستم معیوب اقتصادی به ثروتمندان می‌دهد به‌طوری که یک چهارم منابع یارانه‌ای را 10 درصد مردم استفاده می‌کنند. این وضعیت یک معادله چند مجهولی را ایجاد کرده که دولتی‌ها نشان داده‌اند از حل آن عاجز هستند اما این موجب نمی‌شود وزیر دولت طلبکار باشد و بابت وظیفه‌ای که انجام می‌دهد سر دیگران منت بگذارد.


منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    اقای زنگنه بدان واگاه باش پرداخت یارانه حالا قانون شده مجلس به ان رای موافق داده بیخودی خودتو ناراحت نکن برای پرداخت یارانه نکنه خدای ناکرده دچار عوارض قلبی بشی وانوقت نتوانند برایت کار کنند پس بهتره همرنگ جماعت شوی
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    آقای وزیر حقوق پرداختی کارگران - واقعا شما نگران حقوق پرداختی هستی - در دولت رفستجانی بچه های شیر خوار کار کنان دو لت از بی شیر خشکی دچار سوء تغذیه شدند -
  • محمد ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    چقدر زيبا بود اگر در هر پست و مقامي هستيم از برنامه هاي قبلي ايرادات لاينحل نگيريم.....اينكه در هر مقامي خواه يك مدير يا يك رييس يا يك حتي يك معلم و...فرد يا افراد قبلي خودمان را مقصر و بي فكر و....جلوه بديم نشون ميده ما چقدر ضعيفيم.....كاش صدا وسيما و رسانه هاي جمعي كه بزرگترين مسيولان فرهنگي هستند با پخش كليپ ها و مطالب آموزنده اين فرهنگ رو جا بيندازيم كه هر كسي در حد توان خودش قدرت بهتر كردن شرايط رو داره ،البته با توكل و مديريت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس