به گزارش مشرق، شبکه ايران نوشت: سيروس کهورينژاد که متولد 1342 تهران ميباشد پس از فارغالتحصيلي از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، فعاليت حرفهاي خود در دنياي سينما را از اوايل دهه هفتاد آغاز کرده و طي سالهاي بعد نيز با در پيش گرفتن رويه گزيدهکاري کوشيد صرفا در آثاري ظاهر شود که حداقلي از استانداردهاي سينمايي داخلي را دارا باشند. کهورينژاد از جمله بازيگراني است که از همان قسمت اول سري «اخراجيها» در کنار مسعود دهنمکي قرار گرفت و با ايفاي نقش در قالب کاراکتري با نام «کريم سوسکه» کوشيد بخشي از واقعيات موجود در هشت سال دفاع مقدس را به نمايش بگذارد. بخشهايي از گفتههاي کهورينژاد در گفتگو با شبکه ايران را در ادامه ميخوانيد:
قسمتهاي دوم و سوم، دشوارتر از بقيه
در ميان سه قسمت «اخراجيها» بيش از همه کار در قسمت دوم و قسمت سوم آن بود که دشوار بود به خصوص قسمت دوم که لوکيشن اصلي آن اردوگاهي بود در حاشيه تهران و به لحاظ فيزيکي فشار زيادي را به گروه درگير کار وارد ميآورد. قسمت سوم هم به دليل حضور هنروران بسيار و البته وجود لوکيشنهاي بيروني و سرماي هوا، فشار زيادي را به گروه توليد وارد آورد.
آدمهاي جنگ، سه گروه هستند
دهنمکي بنا داشت در قسمت سوم به سراغ بررسي سرنوشت آدمهاي جنگ در دوران پس از جنگ رفته و تمرکزي کند بر اين مساله که آدمهاي جنگ در دوران پس از جنگ چه سرنوشتي را خواهند داشت. به طور کلي آنها که به هنگام هشت سال دفاع مقدس در جبههها حضور يافتند، خارج از سه گروه نيستند؛ يا آنها که به شهادت رسيدند و جاودانه شدند، يا آنها که به خانهها بازگشتند و سهم حضور در جبههها را فروختند و يا آنها که بر سر اصول قبلي خود باقي مانده و حتي احساسي که به واسطه حضور در جبههها کسب کرده بودند را هم معامله نکردند.
تصوير دو گروه در «اخراجيها3»
قسمت سوم «اخراجيها» تصويري از دو گروهي که به جبههها رفته و سهم خود را فروختند و آنها که راضي به معامله نشدند را به نمايش ميگذارد.
حاجکريم چيزهايي را ميبيند که براي نديدن آنها به جبهه رفته بود
گروه سوم که اتفاقا «کريم سوسکه» هم يکي از آنهاست از جمله گروههايي هستند که طي سالهاي اخير چنان که بايد مورد توجه قرار نگرفتهاند. «کريم سوسکه» يا همان «حاج کريم» جزو آنهاست که براي برقراري اصول اخلاقي در جامعه به جبهه رفته، اين شخص وقتي از جبهه به خانه بازميگردد چيزهايي را به چشم ميبيند که براي نديدن آنها به جبهه رفته بود و همين مساله است که به شدت او را عذاب ميدهد!
ايده قسمت سوم خوب پرداخت نشده
متاسفانه يکي از مشکلات «اخراجيها3» آن بود که پيش از خواندن فيلمنامه، قرارداد بازي در اين فيلم را امضا کردم. شايد اگر فيلمنامه را ميخواندم در اين قسمت حاضر نميشدم چراکه فکر ميکنم به لحاظ کيفي ايدهاي که دستمايه ساخت قسمت سوم قرار گرفته چنان که بايد پرداخت نشده است.
حذف بخشي از بازي من
خيليها ميگويند چرا نقش «حاج کريم» در قسمت سوم اين قدر کوتاه است، در پاسخ به اين گروه بايد بگويم به جز اين مساله که از ابتدا بنا بود اين کاراکتر، کاراکتري فرعي باشد، به دليل طولاني بودن مدت زمان فيلم، بخشي از فيلم حذف شد که اتفاقا بخشي از بازي من در فيلم هم شامل اين حذفيات بود.
دليل فروش بالاي فيلم
خوشبختانه استقبال مخاطبان از قسمت سوم «اخراجيها» نسبتا خوب بوده است که اصليترين دليل اين مساله خاطرات خوبي است که مخاطبان از قسمتهاي قبلي اين فيلم دارند. اين مساله را هم درنظر بگيريد که مضمون تابوشکنانه اين سري که در آن به بسياري از مفاهيمي که زماني خط قرمز محسوب ميشدند پرداخته شده از جمله عوامل فروش بالاي فيلم است.
ترديدهاي پيرامون قسمت چهارم
فکر ميکنم اگر قسمت چهارم «اخراجيها» هم ساخته شود باز هم تکيه اصلي بر مضمون کميک داستان است و بر اين اساس جايي براي تمرکز بيشتر بر شخصيتهايي مانند «حاج کريم» باقي نخواهد ماند. در صورت وجود داشتن قسمت چهارم حتما ابتدا فيلمنامه را ميخوانم و سپس براي بستن قرارداد تصميمگيري ميکنم.
کليشهاي شدن فيلمنامههاي پيشنهادي
طي سالهاي اخير ترجيح دادهام کمکار باشم و امسال هم به غير از «اخراجيها3» فيلم ديگري را آماده اکران ندارم. دليل اصلي اين امر هم کليشهاي شدن بيش از حد فيلمنامههاي پيشنهادي است. نميدانم با وجود ايدههاي درجه يک اجتماعي چرا کارگردانان ما همچنان ايدههاي مثلا طنازانه درجه چندم را دستمايه ساخت فيلم قرار ميدهند.