به گزارش مشرق، سعيد توکل در گفتوگو با ايسنا، بيان کرد: فضا و چهارچوبي که راديو در سالهاي دههي 60 داشت بايد در ذهن مديران و برنامهسازان ما تغيير کند و ساختار جديدي به وجود آيد.
وي ادامه داد: رسانههاي تصويري و شنيداري بيگانگان به راحتي در کشور ما قابل دريافت هستند و ما هيچ ابزاري نداريم که با اين تهاجمات مقابله کنيم، جز اينکه بتوانيم از طريق رسانههاي ملي خودمان مخاطبانمان را از اين آفات دور کنيم؛ راديو بايد بازتعريف شود تا بتوانيم هرچه بيشتر مخاطبانمان را به سمت فضاي سالم موجود که ميتواند براي خانوادهها وجود داشته باشد ببريم.
اين تهيهکنندهي راديو خاطرنشان کرد: در برنامههاي راديويي مشابهسازي وجود دارد و برنامهها رنگ و بوي نوگرايي و تازه بودن ندارند؛ با اينکه در برنامههاي راديو فضاي مشابهي وجود دارد اما راديو بدون شنونده باقي نميماند.
وي افزود: تحليل رفتن و کم شدن آمار مخاطبان راديو زنگ خطر را به صدا در ميآورد.
توکل به خبرنگار ايسنا گفت: انتخاب مديراني که دغدغهشان جذب مخاطب است موضوع مهمي است و اگر راديو به اين سمت پيش برود ميتوان اميد داشت که بتوانيم بهتر از گذشته برنامهسازي کنيم.
سردبير «جمعه ايراني» بيان کرد: ما به عنوان يکي از پرمخاطبترين برنامههاي راديويي حداقل ميتوانيم ادعا کنيم که مخاطبان خود را بشناسيم و نيازهايشان را درک کنيم. ما به تقويت روحي نياز داريم که بتوانيم بهتر فعاليت کنيم و نيروهاي جوانتر را جذب کنيم.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينکه راديو را در دههي 80 چگونه ارزيابي ميکند؟ اظهار کرد: دههي 80 را بايد به چند برهه تقسيم کرد. مخاطبگرايي و راهاندازي راديو سلامت، تجارت، ورزش و جوان و ... از مهمترين اتفاقات دههي 80 بود و ميتوان اميدوار بود که حرکت و آغاز خوبي باشد؛ اما در اواخر دههي 80 دچار وقفه شد و اين امر به دليل تغييرات سطح مديريتي بود که اين سطح به سياستهاي سازمان برميگردد.
سعيد توکل دربارهي برنامه «جمعه ايراني» نيز عنوان کرد: حدود 25 سال است که در اين برنامه فعاليت ميکنم اما هميشه با فراز و فرودهايي همراه بوده است.
وي ادامه داد: اوج گرفتن اين برنامه در آن سالها به دليل حمايت مستقيم مديران رسانه است و اگر اين همراهيها و مساعدتها کمرنگ شود، در ساخت ادامهي برنامه دلسردي ايجاد ميشود.
توکل خاطرنشان کرد: شرايط فعلي راديو مانند گذشته نيست و ما اکنون در وضعيت مساعدي نيستيم؛ شرايط قبلي راديو بهتر بود چون مديران راديو به شاد بودن مردم و وجود برنامههاي طنز و انتقادي در راديو علاقه داشتند به همين دليل سعي ميکردند مشکلات را حل کنند.
اين سردبير راديو افزود: کماکان به ساخت اين برنامه مشغول هستيم در حالي که بيشتر بر سر بقاء يا عدم بقاي يک برنامه بحث ميشود تا اينکه کم و کاستيها و ضعفهاي يک برنامه توسط مديران رسانه بررسي و براي بهبود آن با سازندگان همکاري شود.
سعيد توکل در پايان گفت: اميدوارم روحيه و نشاطي که در مردم وجود دارد، در مسؤولان زير حلول کند و آنها بيش از پيش به خواستههاي مردم اهميت دهند.