کد خبر 40590
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶

عروس‌هاي دريايي عظيم الجثه، نهنگ‌ها و سخت پوستان غول پيکر، بزرگترين موجودات روي زمين هستند.

اعماق اقيانوس مناسب ترين محل براي زندگي بزرگترين مخلوقات زمين است که در اين مناطق دورافتاده عروسهاي دريايي، نهنگها، ستاره‌هاي دريايي عظيم و ساير جانوران غول پيکر خود را از چشم انسان پنهان مي‌کنند.

به گزارش خبرگزاري مهر، عروس‌هاي دريايي عظيم الجثه، نهنگ‌ها و سخت پوستان غول پيکر، بزرگترين موجودات روي زمين هستند.

بهترين زيستگاه اين حيوانات عظيم الجثه اعماق اقيانوس‌هاست. هرچند در برخي موارد اين حيوانات به آبهاي سطح مي‌آيند و در قاب دوربين عکاسان طبيعت جاوادانه مي‌شوند.

مجله «نشنال جئوگرافي» در گزارشي، گزيده از زيباترين تصاوير اين غول‌هاي دريايي را منتشر کرده است.

 

عروس دريايي يال شيري

اين جانور با نام علمي Cyanea capillata بزرگترين گونه عروس دريايي است که قطر بدن آن مي‌تواند به دو متر و طول پاهايش به 15 متر برسد.

 

کوسه نهنگي

کوسه نهنگي يا Rhincodon typus بزرگترين گونه در ميان ماهيها و کوسه‌ها است که طول آن مي‌تواند به 12 متر برسد. اما اين غول مهربان برخلاف داستانهايي که درباره اش گفته مي‌شود تنها از پلانکتونها و ماهيهاي کوچک تغذيه مي‌کند. بي شک با اين ماهي عظيم در داستان پينوکيو آشنا شده ايد.

 

ستاره دريايي غول آسا

قطر گونه ستاره دريايي Pisaster giganteus مي‌تواند به نيم متر برسد. قلمر اين جانور عظيم در آبهاي آمريکاي شمالي از جنوب کاليفرنيا تا بريتيش کلمبيا در کانادا است.

 

خرچنگ غول پيکر ژاپني

Macrocheira kaempferi که در اين تصوير با نور پروژکتورهاي زيردريايي روشن شده است به عنوان بزرگترين جانور مفصل دار زنده شناخته مي‌شود. اين خرچنگ يک گونه بسيار بسيار قديمي و در واقع نوعي فسيل زنده است. طول اين حيوان مي‌تواند به 3 متر برسد.

 

نهنگ آبي (blue whale)

اين نهنگ يا Balaenoptera musculus بزرگترين حيواني است که تاکنون بر روي زمين زيسته است. اين حيوان در زمان تولد حدود 7.6 متر طول دارد و در بزرگسالي به 33 متر طول و بيش از 180 تن وزن مي‌رسد.

 

جنگجوي پرتغالي

Physalia physalis که همچنين با عنوان «جنجگوي پرتغالي» نيز شناخته مي‌شود اغلب با عروس دريايي اشتباه گرفته مي‌شود. اما درحقيقت اين جانور که از رده آب سانان است از يک کلوني از ارگانيسمها ساخته شده است. بازوهاي اين جانور غول پيکر در زير آب به 50 متر نيز مي‌رسد. اما به طور متوسط طول آن 10 متر است.

 

نهنگ تيغ باله

Balaenoptera physalus دومين جانور بزرگ زمين است. طول اين نهنگ مي‌تواند به 25 متر در نرها و 27 متر در ماده‌ها برسد.

 

جورپاي غول پيکر

درحالي که طول خويشاوندان ساحل نشين اين جورپا به زور به چند سانتيمتر مي‌رسد، Bathynomus giganteus يک سخت پوست بزرگ است که طول آن مي‌تواند به نيم متر و وزن آن به 2 کيلوگرم برسد.

 

کوسه سفيد

با بيش از 4 متر و نيم طول، Carcharodon carcharias بزرگترين ماهي شکارچي زنده است.

 

حلزون غول پيکر

اين حلزون، بزرگترين نرم تن زمين است. Tridacna gigas مي‌تواند به 120 سانتيمتر طول و بيش از 220 کيلوگرم وزن برسد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس