کد خبر 405795
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران در کمیته روابط خارجی سنا موضع رئیس جمهور آمریکا را در مذاکرات تضعیف و بدگمانی ایرانی ها به آمریکا را تقویت کرد.

به گزارش مشرق، روز گذشته (سه‌شنبه) کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک رأی‌گیری مخفیانه با آراء‌ مثبت تمام 19 سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات، طرح موسوم به "قانون  بازبینی متمم هسته‌ای" را تصویب کرد که بر اساس آن سنا لغو تحریم‌های ایران در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را تا 52 روز به منظور بررسی و رأی‌گیری به تعویق می‌اندازد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کنگره، و سناتور بنجامین ال. کاردین، عضو برجسته اقلیت دموکرات سنا، درباره مصالحه‌ای برای تغییر برخی قیودی که کاخ سفید به شدت با آنها مخالفت کرده بود، به توافق رسیدند.

پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت دولت آمریکا برای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا روشن کرده‌ است که رئیس جمهور مایل به امضای طرح پیشنهادی خواهد بود.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه مجالس دیگر کشورهای 1+5 چنین درخواستی نداشته اند نوشت موافقت اوباما شاید حرکتی تاکتیکی باشد اما اقدام کمیته سنا وی را در موضعی صعیف قرار داد و به عنوان تنها رهبری در مذاکرات معرفی شد که شاید اجازه نداشته باشد به همه تعهداتش وفادار بماند.

حتی اگر کنگره  برای رفع تحریمهای آمریکا مانع اوباما شود،‌اتحادیه اروپا و شورای امنیت می توانند تحریم های اعمالی خود را رفع کنند و تصمیم آمریکا را تضعیف و بی اثر کنند.

آمریکا و ایران از ابتدای انقلاب اسلامی دشمن یکدیگر هستند و رای کمیته سنا بدگمانی های ایرانی را تشدید می کند و تلاشهای نهایی مذاکرات سختی که از هفته آینده از سر گرفته می شود را پیچیده‌تر می کند.

توافق نهایی، توافقی سیاسی است که مقامات دولت اوباما گفته‌اند نیازمند تصویب کنگره نیست. این توافق یک معاهده رسمی که به تصویب سنا باید برسد نیز نیست.

هر رئیس جمهوری توافقاتی این چنینی را در چارچوب قدرت اجرایی خود انجام داده است. کمیته روابط خارجی سنا به اشتباه و نابجا قدرت رئیس جمهور را در پیشبرد سیاست خارجی ملت-که به این منظور انتخاب شده است-  کاهش داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    "حتی اگر کنگره برای رفع تحریمهای آمریکا مانع اوباما شود،‌اتحادیه اروپا و شورای امنیت می توانند تحریم های اعمالی خود را رفع کنند و تصمیم آمریکا را تضعیف و بی اثر کنند." توهمي بسيار ساده لوحانه است. توجيح تا كي؟ محداقل توجيح نكنيد، صادق باشيد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس