به اتفاق شیعه و سنی، تمام مفسرین بدون شک و شبهه میگویند "وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" علی بن ابیطالب علیه السلام است. برای گواهی دادن دو شاهد می خواهند، خدا می گوید یک شاهد بر رسالت من هستم و یک شاهد بر رسالت علی است.

 به گزارش مشرق, جلسه سوم سخنرانی به مناسبت ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد در مسجد امام سجاد علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام هاشمی نژاد را می خوانید:

بحث در خصوص آیات الولایة است. آیاتی که در شأن سید المظلومین امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام نازل شده است. فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام قابل شمارش نیست.

حدیثی است که مشهور است و بسیار شنیده اید اما دقت در این حدیث کم شده است. این حدیث را سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی در  ینابیع المودة خود نقل می کند، حضرت محمد صلوات الله علیه فرمودند: اگر تمام درختان عالم قلم شود، تمام دریاها جوهر شود، زمین های عالم بشود صفحات کاغذ، جن و انس نویسنده بشوند و بنویسند فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام تمام نمی شود.

حضرت محمد صلوات الله علیه می فرمایند: در شب معراج دیدم کاروانی از شتران در حرکتند سوال کردم؛ ای جبرئیل این قافله از چه زمانی در حرکت است؟ گفت: از وقتی یادم می آید این قافله در حرکت است و تا قیامت هم در حرکت خواهد بود. دیدم کتب فراوانی بر روی این شتران است، پرسیدم این چه کتبی است که بار این قافله است؟ گفت: یا رسول الله، کتبی است که در آن کتب فضائل و مناقب علی بن ابیطالب علیه السلام نوشته شده است.

حال از خود علی علیه السلام پرسیده می شود: در بین همه این فضائلی که شما دارید و قابل شمارش نیست، بالاترین فضیلت شما چیست؟ حضرت علیه السلام این آیه را تلاوت کردند " وَ يَقُولُ الَّذينَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفي‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" (آیه 43 سوره رعد) می گویند: یا رسول الله تو فرستاده خدا نیستی. چه بگویم؟ بگو شهادت تو کفایت می کند که من فرستاده خدا هستم. خدا می گوید یک شاهد بر رسالت رسول الله من خدا هستم و یک شاهد کسی است که نزد او علم الکتاب است.

به اتفاق شیعه و سنی، تمام مفسرین بدون شک و شبهه میگویند "وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" علی بن ابیطالب علیه السلام است. برای گواهی دادن دو شاهد می خواهند، خدا می گوید یک شاهد بر رسالت من هستم و یک شاهد بر رسالت علی است.

می پرسند "عِلْمُ الْکِتابِ" چیست؟ می گویند: علم اسم اعظم حق است.

در سوره نمل می خوانیم جناب سلیمان نبی وقتی اراده میکند تخت بلقیس را نزد خود حاضر کند، عده ای از اجنه به او می گویند تخت بلقیس را نزد تو حاضر میکنیم قبل از آنکه از جای خود برخیزی. (قرآن در اینجا می گوید: گفت کسی که علم بعضی از کتاب را داشت.) سلیمان می گوید: نه، من تخت بلقیس را نزد تو حاضر می کنم قبل از آنکه تو مژه بر هم بزنی. روایات می گوید 3000 کیلومتر راه بوده است!

سلیمان نبی گفت: بیا! و تخت بلقیس قبل از اینکه مژه ای بر هم بزند در آنجا حاضر شد.

سلیمان نبی از 73 اسم اعظم، 1 اسم را بلد بود. علی بن ابیطالب علیه السلام صاحب 72 اسم اعظم حق است.

امام صادق علیه السلام در یک تمثیل بسیار زیبا می فرمایند: اگر یک پشه از دریا عبور کند و نمی از دریا به بال آن پشه بنشیند، نسبت هندسی بین آن نم و آن دریا چقد کوچک است؟ هیچ است.  آن نمی که به بال پشه نشسته است، علم آصف بن برخیا است نسبت به دریا که علم امیر المومنین علی علیه السلام است. لذا ما امیرالمومنین علیه السلام را نشناخته ایم و نمی توانیم بشناسیم. حضرت محمد صلوات الله علیه فرمودند: علی جان نشناخت تو را کسی جز من و خدا.

اسم اعظم چیست که علی علیه السلام 72 تا دارد؟ یکی اش مخصوص خداوند است از 73 اسم اعظم که به آن می گویند "اسم متأثر" اسم اثرگذار. خدا هر می خواسته موجودی را خلق کند آن اسم را به کار می برده است. لذا در اول جلد 26 بحارالانوار علامه مجلسی حدیثی با عنوان حدیث معرفت و نورانیت وجود دارد که در آن حدیث حضرت امیر المومنین علی علیه السلام قدری خودش را معرفی کرده است برای سلمان و ابوذر. در  اواخر حدیث حضرت علیه السلام می فرماید: من صاحب اسم اعظمی هستم که اگر بخواهم در یک لحظه آسمانها و زمین را پاره پاره می کنم. در خطبه البیان، حضرت علی علیه السلام می فرماید: چشمه ها را من جاری می کنم. نهرها را من جاری می کنم. آسمان ها و زمین را خداوند به اسم من خلق کرده است. منم آن علی که یونس را از شکم ماهی خارج کردم. من آن علی که ابراهیم را از آتش خارج کرد. موسی را از دریا من رد کردم. کشتی نوح را من به ساحل رساندم. یوسف را از چاه من حفظش کردم. یوسف را از زندان من آزادش کردم. با 124 هزار پیامبر در خفا و پنهان بود و با پیغمبر اکرم صلوات الله علیه ظاهر شدم.

در حدیث شریف آمده است: خداوند آسمان ها و زمین را خلق کرد و آسمان می لرزید. بر روی آسمان نوشت " لا اله الا الله محمد رسول الله " آسمان می لرزید. نوشت " علی ولی الله " آسمان آرام گرفت. هر کجای عالم از روز ازل کلمه توحید و کلمه نبوت نوشته شد، کنارش اسم مبارک امیر المومنین علی علیه السلام نوشته شده است.

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: ولایت ما سخت است، سنگین است سه گروه می توانند تحمل کنند. 1) نبی مرسل 2)ملک مقرب(جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل) 3)بنده ای که خدا قلب او را به ایمان امتحان کرده باشد.

بعد حضرت علیه السلام برای اثبات سنگینی ولایتشان، استشهاد به این آیه می کند: " وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ " قرآن می گوید از دو چیز کمک بگیرید: صبر و نماز. اما امیرالمومنین علیه السلام آیه را اینگونه تفسیر کردند، فرمودند: صبر، حضرت محمد صلوات الله علیه است و مراد از نماز، اقامه ولایت من است.

می فرمایند: سلمان و ابوذر! هر که فضائل علی را بشنود و شک کند، تأکیدا مشرک به خداوند شده است.

حضرت محمد صلوات الله علیه می فرمایند: علی خیر البشر من شک فیه فقد کفر " علی بهترین انسان است هر که در بهتر بودن علی شک کند تأکیدا کافر است.

شاگرد شیخ انصاری دچار شک به این روایت شده بودند که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند "ما در لحظه مرگ دوستانمان بالا سرشان می رویم" برایش سوال شده بود که چگونه حضرت علیه السلام بالا سر همه می روند؟ شاگرد شیخ سب امیرالمومنین علیه السلام را خواب دید. حضرت علی علیه السلام تشریف آورده بودند منزلشان. به هر طرف که نگاه می کرد چهره امیر المومنین علی علیه السلام را می دید. حضرت علیه السلام به او فرمودند: شیخ آنچه ر فضائل ما می گویند شما بپذیرید و شک نکنید من بالای سر همه دوستانم در لحظه مرگ می آیم ولو اینکه همشان در یک لحظه در حال جان دادن باشند.

اگر می خواهی به حضرت علی علیه السلام نزدیک بشوی، گناه نکن. حقایق قرآن را کسی درک نمی کند جز مطهرون و اهل تقوا. هرچه تقوا بیشتر شود به حضرت علی علیه السلام و اهل بیت علیه السلام نزدیک تر می شوی.

حضرت محمد صلوات الله علیه به عمار فرمود: عمار اگر روزی تمام مردم کره زمین از یک طرف می رفت و علی تک و تنها و غریب از یک طرف می رود تو دنبال علی برو. بدان حق در جهتی است که علی حرکت می کند. " علی مع الحق والحق مع علی " حق با او است.

در عالم ذر ولایت مولا را تقسیم کرده اند و در آنجا شما قبول کردید ولایت را.

منبع: وارث

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس