کد خبر 405208
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

معاون اول رئیس جمهوری، ایران را رنگین‌کمانی از قومیت‌های مختلف توصیف کرد و گفت: زبان فارسی نقطه اتصال و پیوند دهنده اقوام مختلف در کشور است و همه آنها زبان فارسی را بخشی از هویت خود می‌دانند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری در جلسه هماهنگی دستگاه‌های مسئول در جهت پاسداری از خط و زبان فارسی با تأکید بر ضرورت حراست از زبان رسمی کشور گفت: مراقبت از زبان فارسی و جلوگیری از ورود واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه به این زبان باید تبدیل به یک وظیفه ملی شود.
وی افزود: همه کسانی که در قلمرو ایران زندگی می‌کنند زبان فارسی را بخشی از هویت خود می‌دانند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: تاریخ و گذشته تمدنی ایران زمین، پیوندی ناگسستنی با زبان فارسی دارد و بزرگان، شعرا و مفاخر این کشور به زبان فارسی سخن می‌گفتند.
جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از مردم کشورهای منطقه نیز به زبان فارسی سخن می‌گویند، گفت: زبان فارسی وجه مشترک و زمینه‌ساز پیوند فرهنگی ما با برخی کشورهای همسایه و شبه قاره هند است.
معاون اول رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه در نسل امروز استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه رواج یافته، این موضوع را تهدیدی برای زبان فارسی برشمرد. جهانگیری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده‌اند و لازم است با جدیت بیشتر نسبت به این مهم تلاش کنیم.

انتقاد جنتی از رشد بی‌رویه استفاده از واژه‌های بیگانه

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گزارشی از سابقه قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و نیز آیین نامه اجرایی آن ارائه کرد و گفت: در این قانون وظایف متعددی برای دستگاه‌ها و شخصیت‌های اجرایی و قضایی کشور در جهت حراست از زبان فارسی تعیین شده است.
وی اظهار داشت: امروز شاهد رشد بی‌رویه و استفاده روزافزون از واژه‌های خارجی و بیگانه در تابلو مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در سطح کشور هستیم و لازم است دستگاه‌های مرتبط با این موضوع به نحو مقتضی از ادامه این روند جلوگیری کنند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در این جلسه با اشاره به تشکیل دو جلسه در یک هفته با موضوع رسیدگی به امور فرهنگستان‌ها و زبان فارسی در دفتر معاون اول رئیس جمهوری، از نگاه ویژه و توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت و پاسداری از خط و زبان فارسی قدردانی کرد.
در ادامه این نشست شهردار تهران نیز در سخنانی با تأکید براینکه برای حراست از زبان فارسی باید اراده‌ای جدی در میان همه مسئولان وجود داشته باشد، گفت: باید برای این منظور از کلی گویی پرهیز کرده و تصمیمات جدی اتخاذ کنیم و با اصلاح نوشته تابلوها در خیابان‌های اصلی پایتخت، الگوی مناسبی برای استفاده سایر شهرهای کشور ارائه دهیم.
اعضای حاضر در این جلسه در خصوص راهکارهای حراست از زبان فارسی و ممانعت از ورود لغات و اصطلاحات خارجی به زبان فارسی بحث و تبادل نظر کردند و پس از ارائه دیدگاه‌های مختلف، مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی را مبنی بر تشکیل یک شورا برای رصد و پیگیری این موضوع به هیأت دولت ارائه دهد.
گفتنی است در این جلسه وزیران کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز حضور داشتند.
منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس