کد خبر 404494
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

مستحب است انسان هميشه با وضو باشد؛ بلكه مستحب است كسى كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد، و اگر براى يكى از جهاتى که واجب است وضو بگيرد، هر كارى را كه بايد با وضو انجام داد، مى تواند به جا آورد مثلاً مى تواند با آن وضو نماز بخواند.

 به گزارش مشرق, مستحب است انسان هميشه با وضو باشد؛ بلكه مستحب است كسى كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد، و اگر براى يكى از جهاتى واجبی كه گفته می شود وضو بگيرد، هر كارى را كه بايد با وضو انجام داد، مى تواند به جا آورد مثلاً مى تواند با آن وضو نماز بخواند.

براى شش چيز بايد وضو گرفت:

 اوّل: براى نمازهاى واجب غير از نماز ميت.

 دوّم: براى سجده و تشهّد فراموش شده، اگر بين آن‌ها و نماز حدثى از او سر زده مثلاً بول كرده باشد.

 سوّم: براى طواف واجب كعبه.

 چهارم: اگر نذر يا عهد كرده يا قسم خورده باشد كه وضو بگيرد.

 پنجم: اگر نذر كرده باشد كه جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند.

 ششم: براى آب كشيدن قرآنى كه نجس شده يا بيرون آوردن آن از مستراح و مانند آن، در صورتى كه مجبور باشد دست يا جاى ديگر بدن خود را به خط قرآن برساند، ولى چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بى احترامى به قرآن باشد بايد بدون اينكه وضو بگيرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و تا ممكن است از دست گذاشتن به خط قرآن خوددارى كند.

مس نمودن خط قرآن، يعنى رساندن جايى از بدن به خط قرآن براى كسى كه وضو ندارد حرام است، ولى اگر قرآن را به زبان فارسى يا به زبان ديگر ترجمه كنند مسّ آن اشكال ندارد.

جلوگيرى بچّه و ديوانه از مسّ خط قرآن واجب نيست، ولى اگر مس نمودن آنان بى احترامى به قرآن باشد، بايد از آنان جلوگيرى كنند.

كسى كه وضو ندارد، حرام است اسم خداوند متعال و اسم مبارك پيامبراكرم صلى الله عليه وآله وسلم و ائمّه طاهرين عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام را به هر زبانى كه نوشته شده باشد اگر هتك و بى احترامى باشد مس نمايد.

وضو گرفتن مانند غسل خود به خود مستحب است و لازم نيست براى كارى باشد. پس اگر پيش از وقت نماز وضو بگيرد يا غسل كند صحيح است.

مستحب است انسان براى اين امور وضو بگيرد:

 1 - نماز ميّت.
 2 - زيارت اهل قبور.
 3 - رفتن به مسجد.
 4 - رفتن به حرم امامان عليهم السلام .
 5 - همراه داشتن قرآن.
 6 - خواندن و نوشتن قرآن.
 7 - مسّ حاشيه قرآن.
 8 - خوابيدن.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    چرا وجوب وضو برای مس قران کریم رو ننوشتین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس