کد خبر 403469
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲

از آغاز تجاوز نظامی ریاض به یمن، تهران با محکوم کردن این اقدام و تأکید بر توقف فوری کلیه عملیات نظامی به خاک این کشور، از همه امکانات خود برای حل مسالمت‌آمیز این بحران استفاده کرد و بحران یمن امروز در دستورکار سفر ظریف به مسقط و اسلام‌آباد قرار داشت.

به گزارش مشرق، امروز (چهارشنبه) در چهاردهمین روز تجاوز نظامی سعودی به یمن، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران راهی مسقط شد تا با مقامات عمان درباره تحولات منطقه و به ویژه اوضاع یمن به گفت‌وگو بپردازد و پس از آن راهی اسلام‌آباد می‌شود.

وی پس از دیدار با یوسف بن علوی همتای عمانی خود در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از نقش عمان در موضوع هسته‌ای ایران، گفت: مایل بودم از فرصت موجود برای پیگیری روابط دوجانبه و آخرین تحولات هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و به خصوص موضوع یمن استفاده کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای عمانی خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در یمن و ضرورت رسیدگی به آن به منظور جلوگیری از تشدید این وضعیت و همچنین ضرورت کمک رسانی به آوارگان و مجروحان یمن، ضرورت شکل گیری گفت‌وگوهای یمنی- یمنی و مسئولیت کلیه کشورها جهت تلاش برای بازگشت ثبات و آرامش به آن کشور را یادآور شد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه دیروز با اعلام سفر ظریف به عمان گفت: باتوجه به حساسیت و اهمیت تحولات جاری در منطقه، وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه عازم مسقط می‌شود و اوضاع منطقه و از جمله تحولات یمن را با مقامات کشور عمان مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد داد.

از دیگر سو مرتضی سرمدی قائم مقام ظریف و فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در سفری منطقه‌ای در خصوص بحران یمن، امروز وارد بیروت می‌شود. او که دیروز در الجزیره بود، با عبدالمالک سلال نخست‌وزیر الجزایر دیدار و پیام روحانی را ابلاغ کرد.

نخست‌وزیر الجزایر نیز در این دیدار تصریح کرد که الجزایر راه‌حل بحران یمن را رجوع به راهکارهای مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی براساس حکمت و درایت می‌داند و همانطور که در اجلاس سران عرب در شرم الشیخ مصر اعلام کردیم، مخالف به کارگیری نیروی نظامی و جنگ علیه هر کشور عربی و اسلامی هستیم و در آن مشارکت نخواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این تحولات، تجاوز نظامی ائتلاف چند کشور عربی به خاک یمن را محکوم کرده و خواستار توقف فوری کلیه عملیات نظامی نیروهای مداخله گر به خاک یمن شد و ظریف نیز همزمان با تجاوز نظامی عربستان به یمن در روز پنجشنبه 6 فروردین ماه و در حالی که در راستای گفت‌وگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس به سر می‌برد، این اقدام را محکوم کرد.

بامداد پنج‌شنبه (6 فروردین) ماه بود که سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به یمن خبر داد و گفت که این عملیات با دستور ملک سلمان آغاز شده است.

براساس آخرین آمارها تاکنون 857 نفر در این حملات کشته شده‌اند و نزدیک به یک هزار منزل مسکونی در یمن تخریب شده است. 10 کشور در این تجاوز نظامی شرکت دارند از جمله ترکیه، اردن، مصر و سودان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ به غیر از عمان.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران بارها و بارها مخالفت خود را با حمله نظامی به یمن اعلام کرد و در این راستا رایزنی‌هایی را برای مقابله با این اقدام و دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز صورت داد.

سفر منطقه‌ای سرمدی قائم مقام ظریف به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به سلطان نشین عمان، عراق و تونس و الجزایر و همچنین سفر امروزش به بیروت در همین راستا صورت گرفت.

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان شامگاه چهارشنبه 12 فروردین ماه در بغداد طی دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر عراق،  پیام روحانی رئیس جمهور کشورمان را در خصوص تحولات یمن به وی ابلاغ کرد. در این پیام بر ضرورت توقف فوری عملیات نظامی علیه یمن و از سرگیری گفت‌وگو بین گروه‌های سیاسی آن کشور تأکید و از عراق و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شد مساعی خود را جهت پایان دادن به این تهاجم و ارسال فوری کمک‌های انسان دوستانه به یمن مبذول دارند.

از دیگر سو موضوع یمن از دیگر مباحثی بود که در دیدار مقامات ایرانی با مقامات دیگر کشورها مورد گفت‌وگو قرار گرفت از جمله در سفر یک روزه‌ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران.

مقام معظم رهبری دیروز (سه‌شنبه) در دیدار اردوغان تأکید کردند: موضع جمهوری اسلامی در خصوص تمام کشورها از جمله یمن، مخالفت با دخالت خارجی است، بنابراین، از نظر ما راه‌حل بحران یمن نیز توقف حملات و دخالت خارجی علیه مردم این کشور است، و این، یمنی‌ها هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز پس از سفر اردوغان به تهران با بیان اینکه در این دیدار طرفین بر آتش بس و توقف سریع حملات و جنگ،مذاکرات یمنی-یمنی، و آغاز گفتگوها در کشور ثالث بی طرف توافق کردند به سفر اردوغان به تهران اشاره کرده و می نویسد: نقش تعیین کننده ایران درثبات وامنیت منطقه وکارکرد دیپلماتیک ونفوذکشورمان درموضوعات منطقه ای موردتاکیدطرف ترک بود. به نظرمی رسدازاین گفتگوها،همکاری های سه جانبه ایرانی-ترکی-عربی شکل گرفته وتامین کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت وثبات یمن باشد.

در همین راستا معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران هم در تهران با فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه دیدار و درباره اوضاع منطقه از جمله یمن به گفت‌وگو پرداخت و در تماس تلفنی با نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه در این زمینه بحث و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در دیدار با طرف چینی با تأکید بر توقف فوری حمله نظامی عربستان به یمن، حل این بحران را از طریق گفت‌وگوهای ملی با حضور همه طرف‌های موضوع در کشوری بی‌طرف امکانپذیر دانست.

وی همچنین دیروز با میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور این کشور در امور خاورمیانه در تماس تلفنی تحولات یمن و سوریه را مورد رایزنی و گفتگو قرار داد.

طرفین ضمن ابراز نگرانی از تداوم حملات نظامی گسترده علیه مردم یمن نسبت به پیامدهای نامطلوب گسترش جنگ بر امنیت و ثبات منطقه هشدار داده و بر ضرورت توقف فوری و بدون شرط حملات و آغاز هر چه سریعتر گفت‌‌وگوهای یمنی – یمنی در مکانی بی طرف تاکید کردند.

در این تماس دو طرف با توجه به محاصره هوایی و دریایی یمن و عدم امکان ارسال کمک های بین المللی انساندوستانه، وقوع فاجعه انسانی در شهرهای یمن را اجتناب ناپذیر دانسته و تاکید کردند مردم یمن بیش از هر زمان دیگری به ارسال مواد غذایی اولیه، دارو و اقلام پزشکی و درمانی نیاز دارند و ضروری است تا این کمک‌ها هر چه سریعتر به این کشور ارسال شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابوالحسن ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    خدا رحم کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس