کد خبر 403036
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰

در حالی که گزارش‌های میدانی از سطح پایتخت و برخی اخبار غیررسمی از افزایش تعداد نانوایی‌های آزاد پز حکایت دارد، اما معاون وزیر صنعت می‌گوید، هنوز 20درصد نانوایی‌های کشور آزاد پز نشده‌اند.

به گزارش مشرق، آذر ماه سال گذشته پس از دوسال و اندی دولت با افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت نان موافقت کرد و در کنار این مصوبه بندی وجود دارد که به تدریج نانوایی‌های کشور به سمت آزادپزی بروند که در فاز اول 20 درصد از مجموع 72 هزار نانوایی سراسر کشور مشمول این طرح می شوند.

اما دوم اسفند ماه سال 93 بود که ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در چهل و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از افزایش قیمت نان در سال 94 خبر داد و گفت: علاوه‌بر نرخ حامل‌های انرژی، اصلاح قیمت آرد و نان توسط مجلس در دستور کار قرار گرفته است، چرا که در بسیاری از استان‌ها آرد دو قیمتی است و این امر به بروز فساد منجر شده است.

وی دلیل اصلی این کار را جلوگیری از قاچاق آرد عنوان کرد و گفت: در این راستا جلساتی را با دولت برگزار کرده‌ایم.

اما از ۲۸ اسفند ۹۳ و در سکوت رسانه‌‌ای قیمت‌ها در تعداد نانوایی‌های آزادپز به یمن سال جدید افزایش یافته و نان خود را به قیمت آزاد و  خارج از نرخ مصوب فروختند.

اگر چه زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایان و نظرنژاد رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این موضوع را رد کرده و همچنان تاکید دارند که فقط 20 درصد نانوایی‌ها آزاد پز شده‌اند و دستورالعمل جدید ابلاغ نشده است.

اما گزارش‌های میدانی از مناطق 19، منطقه 8،‌5،‌6 و یک تهران نشان می‌دهد، تعداد نانوایی‌های آزاد پز بیشتر از 20 درصد است و تقریبا اغلب نانوایی‌های سنگکی به نرخ آزاد یعنی هر قرص نان را  1300 تومان به مردم می‌دهند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه خبر از مصوبه جدید مجلس برای برداشتن یارانه آرد بیش از 80 درصد نانوایی‌های کشور از ابتدای خرداد خبر داد که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است.

خبرگزاری فارس برای اطلاع از دستورالعمل جدید موضوع افزایش قیمت مجدد نان و آزادپز شدن همه نانوایی‌ها از مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت پیگیر شد و او باز هم بر این نکته تاکید کرد که تا پایان سال اگرچه مصوبه دولت اجازه آزاد پز شدن 20درصد نانوایی های سراسر کشور را داده بود، اما 9 درصد این رقم محقق شد و تنها در استان تهران 20 درصد آزادپز شده‌اند.

وی از مصوبه مجلس در مورد آزادپز شدن بیش از 80 درصد نانوایی ها که قرار است از ابتدای خرداد آغاز شود، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: چیزی به ما ابلاغ نشده و از چنین موضوعی اطلاعی ندارم.

اما این نکته جای تامل دارد که چرا تصمیمات مهمی مانند تغییر قیمت نان در سکوت رسانه‌ای انجام می‌شود و بهتر نیست، قبل از هر تغییر جدید در قیمت مردم در جریان قرار گیرند، نه‌ آنکه از زبان نانوا تغییر قیمت نان را متوجه شوند.

حال باید منتظر ماند و دید تمام این تکذیب‌ها و انکارها تا ابتدای خرداد ماه تایید می شود و باز مردم از زبان نانوایان متوجه تغییر قیمت نان می شون،د یا دولت نسخه دیگری برای تعیین قیمت نان، قوت غالب مردم دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجيد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام معمولا همينطوره هر وقت يه چيزي رو دولت ميخواد گرون کنه اول در رسانه ها شايع ميشه بعد مسئولين مربوطه تکذيب ميکنن بعدش گرون ميشه تازه آخرشم رئيس جمهور مياد ميگه تورم صفر درصده بايد گفت درصد تورم رو ننه جان جناب کروبي هم ميفهمه پس جناب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس