کد خبر 402428
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

اشتباه در زندگي مشترک اجتناب ناپذير است. گاهي يکي از زوجين به خاطر ناآگاهي يا نداشتن تجربه کافي مرتکب اشتباهي مي شود. در اين ميان اگر طرف مقابل، در صدد انتقام برآيد يا بخواهد با مقابله به مثل يا لجبازي رفتار همسرش را تلافي کند، بي ترديد سنگ روي سنگ بند نمي شود.

 به گزارش مشرق، در همين ابتداي مطلب از شما مي خواهیم که جمله هاي کليشه اي مانند: «ديگر از ما گذشته است» را فراموش کنيد چراکه حتي اگر سال هاي سال از شروع زندگي مشترک تان گذشته باشد بازهم از همين حالا مي توانيد رنگ و روي عاشقانه تري به زندگي مشترک تان بدهيد. همان طور که مي دانيد عشق و محبت از رکن هاي اصلي خانواده اي شاد و موفق است که در برخي خانواده ها پس از گذشت اندک زماني از ازدواج، سست مي شود و مسائل و مشکلاتي بروز مي کند که اگر در اسرع وقت به اين مهم توجه اساسي نشود ممکن است به مرور باعث از هم پاشيدگي زندگي مشترک زوج شود و آن را در معرض آسيب هايي چون جدايي عاطفي، خيانت و طلاق قرار دهد.

توجه داشته باشيد که براي ايجاد و تقويت رابطه بهتر و موثر با همسر، افزايش سلامت روحي و رواني و تداوم زندگي، فراگرفتن مهارت هاي اساسي زندگي مشترک لازم و ضروري است به طوري که زن و شوهر مي  توانند با کسب آگاهي و شناخت اين مهارت ها، زندگي مشترک مثبت و رضايت بخشي را به وجود آورند. فراگيري مهارت هايي که در ادامه مطرح مي شود براي تداوم عشق و علاقه و ابراز محبت بين زوجين الزامي است.

مانند سنگ خشک و بدون انعطاف نباشيد

بسياري از ما بر حسب عادت، تربيت نادرست، شيوه زندگي پدر و مادر يا اطرافيان ياد گرفته ايم که از ابراز احساسات و انديشه هاي مان پرهيز کنيم اما توصيه مي شود به جاي تکيه بر اين افکار واهي، احساسات و عاطفه مثبت خود را به همسرتان ابراز کنيد. فراموش نکنيد همسرتان همان فردي است که او را دوست داريد و او هم شما را دوست دارد بنابراين اگر به همسرتان ابراز عاطفه نکنيد قرار است عاطفه تان را خرج چه کسي کنيد! يادتان باشد در زندگي مشترک هرگز شايسته نيست احساسات خود را پنهان کنيد و همچون سنگ سخت در مقابل همسرتان بدون انعطاف و خشک باشيد.

زماني که نيازهاي عاطفي تان را ابراز کنيد و اجازه دهيد همسرتان نيز چون شما رفتار کند بي ترديد از پس بسياري از مشکلات برخواهيد آمد؛ به طور مثال اگر بر سر موضوعي با همسرتان اختلاف نظر پيدا کنيد هرگز او را در جبهه مخالف خود نمي بينيد و مي توانيد اميدوار باشيد که از راه همدلي، صبر و گذشت آن را رفع کنيد.

حريم خصوصي تان را حفظ کنيد

گاهي برخي زوجين از سر ناآگاهي مشکلات زندگي شان را پيش مطمئن ترين افراد که پدر و مادر شان باشند بازگو مي کنند غافل از آن که گاهي راهنمايي هاي دلسوزانه آن ها کار دستشان مي دهد. به همين دليل توصيه مي کنيم سعي کنيد مسائل خصوصي و خانوادگي خود را نزد هيچ فردي حتي پدر و مادر يا خواهر و برادرتان مطرح نکنيد.

اهداف شخصي و مشترک تان را بشناسيد

داشتن اهداف شخصي و مشترک براي آينده از ملزومات يک رابطه سالم و موفق زناشويي است. اگر از اهداف مشترک يا شخصي همسرتان مطلع نيستيد، بهتر است با همسرتان به صحبت بنشينيد و درباره آن ها سوال کنيد. تا حد امکان مشوق يکديگر باشيد و زمينه اي را فراهم آوريد که خواسته هاي همسرتان تحقق يابد مگر اين که واقعا اهداف سالم و درستي نباشد.

رفتار اشتباه همسرتان را تلافي نکنيد

اشتباه در زندگي مشترک اجتناب ناپذير است. گاهي يکي از زوجين به خاطر ناآگاهي يا نداشتن تجربه کافي مرتکب اشتباهي مي شود. در اين ميان اگر طرف مقابل، در صدد انتقام برآيد يا بخواهد با مقابله به مثل يا لجبازي رفتار همسرش را تلافي کند، بي ترديد سنگ روي سنگ بند نمي شود و مشکلات افزايش مي يابد. در چنين شرايطي، بهترين کار گذشت است و جست وجوي راهي براي متوجه کردن همسر به اشتباهش و يافتن راه حلي براي اصلاح و پيشگيري از ارتکاب اشتباهات ديگر.

به جاي متهم کردن يکديگر، سوال بپرسيد

به جاي قضاوت و پيشداوري هاي نابجا، سرزنش و انتقادهاي ناسازنده يا طرح مسائل اختلاف برانگيز ، از يکديگر سوال کنيد و علت را جويا شويد. به طور مثال به جاي اين که بگوييد :«من مي دانستم تو بي عرضه اي و نمي تواني از من دفاع کني» از همسرتان بپرسيد: «به چه علت از من دفاع نکردي؟».

با اين پرسش نه تنها از نظر و چرايي رفتار همسرتان آگاه مي شويد بلکه مي توانيد با درنظر گرفتن جوانب و گاه حتي با اصلاح برداشت هاي اشتباه خود يا همسرتان، پيش از بغرنج شدن موضوع، چاره اي براي آن بيابيد و حل مسئله کنيد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس