اوباما گفت: تحریم‌ها به تنهایی نمی توانست برنامه هسته‌ایس ایران را متوقف کند اما ایران را مجبور کرد که به میز مذاکره باز گردد.

به گزارش مشرق، اوباما گفت که تحریم‌ها به تنهایی نمی توانست برنامه هسته‌ایس ایران متوقف کند اما ایران را مجبور کرد که به میز مذاکره باز گردد.

وی افزود: توافق خوبی حاصل شد که به اهداف کلیدی ما پایبند است و مانع از رسیدن ایران به سلاح هسته ای می شود.

اوباما افزود: ایران دیگر در تاسیسات فردو برای 10 سال آینده اورانیوم غنی سازی نخواهد کرد و بخش عمده ای اورانیوم ایران خنثی خواهد شد.

وی گفت: حتی اگر ایران توافق کنونی را نقض کند منابع مورد نیاز برای تولید بمب نخواهد داشت. با این توافق ایران نمی تواند به صورت مخفیانه بمب تولید کند و اگر ایران تقلب کند جهان خواهد فهمید و اگر به چیزی شک کنیم از آن بازرسی خواهیم کرد و با این توافق ایران بیش از هر کشور دیگری بازرسی خواهد شد.

اوباما افزود: ایران در ازای اقداماتش، جامعه جهانی قبول کرده که برخی از تحریم ها عله ایران حذف کند و این مرحله به مرحله خواهد بود البته بازگشت پذیر خواهد بود و اگر ایران تخطی کند تحریم ها باز خواهد گشت. تحریم های دیگر از جمله حمایت از ترویسم و موشک های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: این توافق بر پایه اعتماد نبوده و بر پایه راستی آزمایی است.

وی گفت: ایران حتی به خاطر تحریم ها نیز از برنامه هسته ای خود عقب نمی نشست و از مذاکره کنندگان خواستم کنگره را در جریان مذاکرات قرار بدهد. من همواره کفته ام که یک راه حل دیپلماتیک بهترین است چون به یک راه حل کامل و فراگیر خواهد رسید اما همیشه این احتمال وجود دارد که ایران تقلب کند اما این توافق امکان فهمیدن تقلب ایران را بسیار خواهد کرد.

وی گفت: به مردم ایران می گویم که می خواهم با همدیگر تعامل کنیم بر اساس احترام مشترک و از آنجایی که رهبر ایران یک فتوا علیه بمب هسته ای صادر کرده و این توافق امکان راستی آزمایی دربرنامه هسته ای را فراهم کنم این امکان را فراهم می کند که بار دیگر به جامعه بین المللی بازگردد اما این توفق به تنهایی حتی اگر عملی شود بی اعتمادی عمیق بین دو کشور را حل نخواهد کرد و نگرانی ها بر سر جای خود باقی خواهد ماند نگرانی از نیروهای دست نشانده و تروریسم و تهدید ایران علیه اسرائیل و تا زمانی که این تهدید ها وجود داشته باشد این مشکلات باقی خواد ماند و کاملا اشکار است که من و نتانیاهو درباره راه حل برنامه هسته ای ایران توافق نداریم و نتانیاهو می خواهد اطمینان یابد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و امروز با نتانیتهو صحبت می کنم که وقتی پای امنیت اسرائیل در میان باشد و بحث اینکه مانع از دستیابی ایران بسلاح هسته ی شویم تردیدی نخواهیم داشت و تعهد ما در امنیت اسرائیل خدشه ناپذیر است. با پادشاه عربستان نیز در این باره صحبت کردم.

وی گفت: این توفق میان ایران و ایالات متحده و قدرت های جهانی است و نه توافقی میان دولت من و دولت ایران. و اگر کنگره این توفق را نابود کند یک شکست دیپلماتیک خواهد بود و جامعه جهانی با شکست مواجه خواهد شد و مردم آمریکا خواهند فهمید و اکثر مردم آمریکا خواستار راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران بودند.

امروز می خواهم از شرکای بین المللی تشکر کنم و پیشتر با نخست وزیر کامرون و رئیس جمهور اولاند صحبت کردم و از وزیر خارجه خستگی ناپذیرمان جان کری تشکر می کنم. موفقیت تضمین شده نیست اما یک فرصت تاریخی داریم که برنامه صلح آمیز ایران را اثبات کنیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • پارسا ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    این موضوع را قبلا حضرت آقا گفته بودند که صرفا تحریم ها اقتصاد ما را ضعیف نکرده است و ضعف در مدیریت داخلی نیز تاثیر گذاشته است. حالا اوباما نیز همون حرف آقا را تایید کرد. فقط میمونه حساب اون افرادی که این طرف و اون طرف فقط میگفتند که تحریم ها ما رو بیچاره کرده وبا این بهونه مملک را رها کردند به حال خودش وبه قشر مستضعف فشار زیادی وارد شده است.
  • پارسا ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    این موضوع را قبلا حضرت آقا گفته بودند که صرفا تحریم ها اقتصاد ما را ضعیف نکرده است و ضعف در مدیریت داخلی نیز تاثیر گذاشته است. حالا اوباما نیز همون حرف آقا را تایید کرد. فقط میمونه حساب اون افرادی که این طرف و اون طرف فقط میگفتند که تحریم ها ما رو بیچاره کرده وبا این بهونه مملک را رها کردند به حال خودش وبه قشر مستضعف فشار زیادی وارد شده است.
  • بصیرت ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    جوجه را آخر پاییز می شمارند !!!!!!
  • مهدی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    این امریکایی ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. خودشون منبع تروریسم اند اما دارند در نهایت بی شرمی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کنند و با صراحت اعلام می کنند که تحریم هایی که به خاطر تروریسم و حقوق بشر، علیه ایران اعمال شده همچنان باقی خواهد ماند. مشکل امریکا با ایران اساسا انرژی هسته ای نیست . این نامردها با ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران مخالف اند. غربی ها از نفوذ اسلام ناب در جهان می ترسند و به این خاطر از ما عصبانی هستند. امریکا ! عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    توافقی که اوباما بگه خوبه دیگه ببین چی هست.!!.ما آخ نفهمیدیم این توافق بود تفاهم بود بیانیه بود.ما یه چیز میگیم اونا یه چیز..
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    در هیچ دوره ای از تاریخ تا این حد ذلیل و حقیر نبودیم. رشته های بزرگان پنبه شد
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این منطق آمریکائیها و غربیها برای من قابل فهم نیست در مورد ایران که بمب اتمی را نفی و حرام اعلام کرده این همه حساسند اما اسرائیل را در دستیابی به سلاح هسته ای کمک می کنند خودشون هم که هزار هزارتا بمب دارند عجب دنیابی شیر تو شیریه این است دنیای تحت سیطره لیبرالیسم در غرب
  • فامیل دور ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    «برخی از تحریم ها علیه ایران حذف کند....مرحله به مرحله خواهد بود....بازگشت پذیر خواهد بود....تحریم های دیگر...باقی خواهند ماند.» من دیگه حرفی ندارم
  • سامان ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    همانگونه که رهبر معظم صراحتا"اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران بدنبال ساخت بمب اتم نیست وحتی آنرا حرام میدانند؛ دیگه صحبتهای آقای اوباما آب در هاونگ کوبیدن است؟ بهانه برنامه هسته ای هم تمام شد. ایران به جامع جهانی ثابت میکند که آنچه را گفته عمل میکند منتهی آمریکا نباید بازیچه دست صهیونیستها قراربگیرد اسرائیل برای سر پوش گذاشتن به جنایات خود همواره از ایران وحشت داشته و به بهانه های واهی سعی در شکاف بین ایالات متحد آمریکا با ایران بوده است.از امروز دوکشور باید درمسائل سیاسی تامل بیشتری داشته باشند ودیوار بی اعتمادی را بردارند.
  • مصطفی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اوباما حذب شما که توانتخابات جاری اصلا سود نمیبره !!!!!!!!!!!!!!!! سیاست پدر مادر نداره باید صبرکرد دید در آینده چی میشه ، ان شائالله هر چی شد باعث عزت و موفقیت ایران شود
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    امریکا بازیچه صهیونیزم نیست بلکه تحت سیطره صهیونیسم است.
  • رسول ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    طرف مذاكره كننده بداند كه ايران مهد دليران از تعهداتي كه خواهد داد (كه اميدواريم حامي منافع ملت باشد كه همين طور هم ميباشد) كوتاهي نميكند واما اين مردم خواهان انجام تعهدات طرف مقابل بدون هيچگونه كم وكاستي ميباشند. مرگ بر اسراييل
  • اکثرهم لا یعقلون ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اوباما:تحریم های دیگر از جمله حمایت از ترویسم و موشک های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند. اوباما:این توافق بر پایه اعتماد نبوده و بر پایه راستی آزمایی است.
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این توافقی که بیانیه اش خوانده شد قطعی هست و برگشت ناپذیر... چرا به همین راحتی داریم همه چیز رو می پذیریم؟
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این توافق که امشب خوانده شد برگشت ناپذیر است. به همین راحتی...
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    به خدا قسم آیندگان ما رو سرزنش خواهند کرد. تسلیت می گم..
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    نه عزیزم چی چی تموم شد. تازه شروع شده تا حداقل 10 سال دیگه مدام ما باید دست به سینه ی اینا بایستسم و اعتماد سازی کنیم
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    الــــــــــــمـــــــــــــاس دادیم و شــکــلات خواهیم گرفت البته انشاالله مرحله به مرحله و درصورت راستی آزمایی و تأیید آژانسی که خودش دست نشانده آمریکاست .
  • دانشجو ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    منم گفته دوست عزیزمون رو میگم که : " اوباما که بگه توافق خوبی بوده، دیگه ببین چقدر واسه ما بد بوده."!! بــــــــــــــــــــــــــاج دادیم خفن
  • اهوازی ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اگر قرار است که در نیروگاه آب سنگین پلوتونیم کمی تولید شود و فراوری هم نباشد پس دلیلی ندارد که نیروگاه آب سنگین دیگری نداشته باشیم و به یک نیروگاه آب سنگین محدود شویم.
  • ناموسا ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    گرونی هست نگران نباشید
  • یه نفر ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    الان آمریکا از دست ایران خوشحاله می فهمی چرا ؟ چون ما برای مذاکرات برد برد تلاش کردیم و در واقع خواستار برد آمریکا هستیم ، چرا آمریکا خوشحال نباشد ؟ آمریکا خوشحال باش و از خوشحالی بمیر
  • ناشناس ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    مذاکره با غربیها یعنی همین تسلیم تسلیم تسلیم
  • ناشناس ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    شادی دشمنان یعنی عزای ما
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    ترکمان جای دولت تدبیر و امید همانند ترکمان چای دولت اصلاحات. احمدی نژاد دیگری لازم است
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اسم شما را برای مشاور امنیت ملی آمریکا و عضو افتخاری شورای روابط خارجی آمریکا دادم. تحلیل هایت تنه می زنه به تحلیل های بزرگان آمریکا همانند برژنسکی و کسینجر و تافلر و همتیگتون و...
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    چقدر ساده لوحی بابام جان برو یکم مطالعه کن برو
  • یوسف ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام وقتی اوباما میگه خوبه!!؟باید منتظر کلاه گشاده باشیم!!؟ غنی سازی چند درصد می تونیم داشته باشیم؟اونم با سانتریفیوژهای نسل اول و دوم؟سانتریفیوژهای نسل پنج رو اگه اشتبا نکنم که اکبند گاشتیم !!
  • هادی ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    آقای اوباما مردی بسیار شریف و دل رحمی است!کلا به فکر ایران و مردمش بود! هادی از تبریز
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خاک بر سر ما که برای فعالیت های هسته ای خودمون باید از کشوری که خودش سلاح هسته ای داره و اون رو بکار برده اجازه بگیریم. وای ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی... خدا تاریخ در مورد ما مردم این زمان چی خواهد گفت... چرا کسی کاری نمیکنه اعتراضی تظاهراتی راهپیمایی الان حس نیمایوشیج در اون شعر سپیدش رو کاملا حس می کنم.
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    دولت احمدی نژاد دیگری لازم است تا تورم 300درصد مردم ایران ببیبند
  • حقیقت ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مشرق ما گفته مان را باسلام شروع میکنیم منتشر نمیشه .اما گفته های سایرین را باتوهین ومتلک منتشر میکنی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس