کد خبر 399169
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

تهران شهری پر حادثه است ،هر روز مساله های تازه ای برای این شهر میلیونی پیش می آید. اتفاقات یک ساله مدیریت شهری را که مرور کنیم می بینیم هر فصل یک رویداد به یادماندی و سخت را پشت سر گذاشته ایم .

 به گزارش مشرق، شاید یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سال ۹۳ رخ داد. توفان بی سابقه در پایتخت بود. عصر دوازدهمین روز خرداد آسمان تهران به یکباره تیره و تار شد و چند دقیقه ای طول نکشید که تندبادی شدید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به همراه گرد وغباری غلیظ در خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهر جولان می داد. قامت درختان بسیاری خم شد و شیشه های زیادی شکسته شد. البته خسارت در همین مرز باقی نماند. فوت ۵ نفر و جراحت بیش از ۳۰ تن از شهروندان تهرانی توفان تهران را به حادثه ای تلخ در خاطره ها بدل کرد و سوالی را در ذهن پایتخت نشینان به وجود آورد که آیا وقوع چنین توفانی قابلیت پیش بینی نداشت؟

بعد از آن روز تشکیل چندین کمیته تحقیق و بررسی حادثه در دولت و مدیریت شهری آغاز شد و همه به دنبال کشف مقصر حادثه که به گفته مسئولان شهری بیشترین خسارت را به محدوده مرکزی شهر وارد کرده بود، برآمدند. از یک سو کمیته تحقیقی به دستور وزیر راه وشهرسازی تشکیل شد که خردمقیاس بودن ابعاد توفان را علت عدم امکان شناسایی آن عنوان کردند. طبق نتایج تحقیقات این کمیته آنچه  هوای تهران را برای دقایقی تاریک کرد، اگرچه قابلیت مشاهده با چشم‌ غیرمسلح توسط عوامل مربوطه برای هشدارسریع را داشت، اما نه‌تنها از آن غفلت شد که حتی سامانه‌های هواشناسی هم قادر نشد آن را پیش‌بینی کند.

از سوی دیگر وزیر کشور طی نامه ای استاندار تهران را مسوول پیگیری توفان پایتخت و شناسایی مقصران احتمالی آن کرد. در این جلسات کارشناسان سازمان هواشناسی در اختیار نداشتن تجهیزات و فناوری روز دنیا را علت پیش‌بینی نکردن توفان دانستند و افزودند: استفاده از گوشی‌های بی‌سیم و تداخل فرکانسی موجب شده تا ۴۰ درصد پوشش ما دچار نویز شود؛ البته پس از اطلاع از وقوع توفان، موضوع به مسوولان صدا وسیما اطلاع داده شد اما پخش آن از تلویزیون ۱۲ دقیقه طول کشید! این در حالی بود که در همین جلسه که کارشناسان سازمان هواشناسی وجود «نویز» را عامل عدم شناسایی توفان عنوان کردند فرماندار رباط کریم از موضوعی پرده برداشت که سبب شد جلسه با چند دقیقه ای سکوت همراه شود.

 فرماندار رباط کریم در این جلسه گفت: بنده با چشم توفان را دیدم و ۵۰ دقیقه قبل از ورود توفان به تهران موضوع را به رئیس مدیریت بحران استان تهران خبر دادم. نتیجه این جلسه که به ریاست حسین هاشمی استاندار تهران برگزارشد تشکیل کمیته ای پنج نفره متشکل از نمایندگان استانداری تهران، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، مدیریت بحران استان تهران و دو کارشناس هواشناسی برای بررسی و تعیین میزان قصور مدیران مسوول در این حوزه، ایجاد سیستم اخطار آنی به استانداری، موسسه ژئوفیزیک، صدا و سیما و سازمان مدیریت بحران تهران و صدور دستور به روزرسانی آیین‌نامه سیستم بحران بود.

واژگونی اتوبوس شهری در اتوبان آزادگان

تلخ ترین حادثه شهری نیز در همین فصل روی می دهد. ۸ اردیبهشت ماه در اتوبان آزادگان اتوبوس بخش خصوصی شركت واحد واژگون می شود . ۷ نفر كشته  و جمعی مجروح می شوند .شیشه های  اتوبوس های قدیمی و غیر استاندارد همچون تبری به جان مسافران می افتند و جان آنها را می گیرند .اولین واكنش معاون شهردار به حادثه عذرخواهی از شهروندان است و ابراز هم دردی . او به سرعت پروانه شركت خصوصی راباطل می كند و صبح روز بعد از حادثه در صحن شورا حاضر می شود. گزارش حادثه را می دهد .

معاون شهردار تهران در مورد اتوبوس واژگون شده می گوید: هیچ شیشه سالمی در بدنه اتوبوس وجود ندارد و تمامی شیشه‌های آن شکسته شده‌اند..شهردار تهران نیز از مجروحان شبانه عیادت می كند . این داستان مانند حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری به درخواست استعفا ختم نمی شود .مدیران شهری هم نسبت به حادثه گذشته رفتاری متفاوت تری را در پیش گرفتند .

دیدار روحانی با اعضای پارلمان محلی پایتخت

دیدار اعضای شورای شهر  با رییس جمهور را هم می توان در لیست اتفاقات مهم حوزه شهری آورد . در سالگرد  انتخابات شوراها در ۲۴ خرداد ماه اعضای شورای شهر تهران به دیدار رییس جمهور رفتند .اعضای شورای شهر در این دیدار خواسته های متفاوتی را بیان کردند.

 از پیشنهاد معاون رییس جمهور شدن شهردار تهران تا بیان مشکلات ترافیکی پایتخت .حسن روحانی هم در این دیدار به معماری شهر تهران انتقاد می کند و می گوید: من نمی‌دانم چطور در شهری مثل تهران ساختمان‌های بلند درست می‌شود اما پیاده‌رو وجود ندارد چرا معماری تهران هویت اسلامی ایرانی ندارد. من از شما سئوال می‌کنم. اگر به عهده ماست ما می‌رویم دنبال حل این مشکلات اما هم دولت و هم اعضای شورا منتخبان مردم هستند و هدفشان خدمت به همین مردم است.

 ما باید فکر کنیم چه سازوکاری کارها را به مردم واگذار کنیم همانطور که در دیگر کشورها این اتفاق در حال انجام است. داشتن پول برای انجام امور همیشه راهگشا نیست، هنر این است که مجموعه دستگاه‌های مسئول با اتکا به منابع غیردولتی نسبت به رفع نیازهای شهر اقدام نمایند. زلزله و امنیت مهم‌ترین معضلات پایتخت از نگاه رییس جمهور بود . او  آلودگی هوا را نقدترین مشکل تهران می داند و می گوید: بنزین تهیه شده در پتروشیمی‌ها دارای آثار منفی در آلودگی هوای شهر بود و امروز شاهد هستیم که با حل این مسأله روزهای پاکیزه در تهران افزایش پیدا کرده است.

جمعیت میلیاردی مگس سفید

در حوزه محیط زیست شهری امسال یک اتفاق نادر افتاد . اگر در سال های گذشته تنها افزایش جمعیت موش ها سبب  نگرانی مدیریت شهری بود . امسال جمعیت میلیونی  عسلک های سفید هم اضافه بر آن شده بود . عسلک هایی که می توان پدیده تابستان امسال دانستشان . حشره ای که تا هفته ها ماهیتش مشخص نبود و مسئولان شهری و محیط زیست به دنبال دلیل حضور این حشرات در تهران بودند .

 مگس سفید با جمعیتی میلیاردی می توانست تهدید جدی برای فضای سبز پایتخت باشد مسولان شهری چندان با این نظریه موافق نبودند و تنها راه حل مبارزه با این حشرات که به گفته آنها آفت درجه دو محسوب می شد را آب شویه در تهران می دانستند . این روش چندان موفق نبود و مسئولان شهری بر اساس درجه دمای هوا خبر از رفتن این حشرات کوچک می دادند . با آمدن پاییز کم کم از تعداد این مگس ها کاسته می شود ولی تهران دوباره در بهار میزبان این حشرات کوچک است .

 مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور دلیل بروز این پدیده را آب راکد در دریاچه خیلج فارس و عدم بارندگی می داند.مجتبی عبدالهی،معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره دلایل حضور پشه سفید در تهران می گوید: افزایش رطوبت و گرمای هوا علت تکثیر سفید بالک است، به دلیل پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا و تغییرات شرایط آب و هوایی و رطوبت، جمعیت اینگونه حشرات افزایش پیدا کرده که میزبان اصلی آنها محصولات کشاورزی و باقیمانده انواع سیفی جات و محصولات گلخانه ای در گلخانه های اطراف شهر تهران است.این حشره آلرژی زا نیست و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب نمی شود.

 عبدالهی با بیان اینکه این حشره با باد جابجا شده و از مزارع کشاورزی به سمت تهران آمده اند، اضافه می کند: افزایش جمعیت این حشرات با از بین رفتن دشمن های طبیعی حشره به دلیل سمپاشی های بی رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران ایجاد شده است. با سرد شدن هوا پرونده عروس حشرات بسته می شود تا دوباره با گرم شدن هوا شاهد بازگشت میلیاردی این عسلک های کوچک که کام پایتخت نشینان را تلخ کرده بودند باشیم .

 شهردار را چه کسی انتخاب کند

پس از پیشنهاد بی سرانجام ۵۰ نماینده مجلس در سال ۸۹ درخصوص انتخاب شهردارتوسط مردم امسال نیز دوباره این موضوع از سوی وزارت کشور مطرح شد . این پیشنهاد بندی از لایحه مدیریت شهری است که در حال بررسی در دولت است همزمان با این لایحه مجلسی ها نیز طی طرحی درخواست دادند انتخاب شهردار توسط هیات حل اختلاف  انجام شود که در همان هفته های نخست این بند از طرح مجلس حذف شد.

برخی از اعضای شورا با  حذف اختیاراتشان مخالف بوده و شورایی که حق انتخاب شهردار را ندارد شورایی بی اثر می دانند . اما برخی دیگر از اعضا موافق این پیشنهاد دولت هستند . همچنان این لایحه در حال بررسی و نهایی شدن برای ارسال به مجلس است.

تخریب طبقه هفتم  پاساژ علاءالدین

میانه دی ماه بامداد آخرین روز هفته بود که ماموران شهرداری به پاساژ قدیمی علاءالدین آمدند و برخی از مغازه های  طبقه هفتم و منفی سه آن را تخریب کردند. اجرای حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص این پاساژ چند روزی بود که از سوی ماموران اجرایی شهرداری و اعضای شورای شهر پیگیری می شد.

 داستانی که ماه ها از سوی رسانه ها دنبال می شود. در یکی از جلسات علنی شورا  ابوالفضل قناعتی در صحن علنی شورای شهر تهران از تایید حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین خبر داد و سایر اعضای شورا نیز از این حکم پشتیبانی کردند اما از آن زمان تا بامداد روز جمعه کسی گمان نمی‌کرد طبقه هفتم پرترددترین پاساژ موبایل کشور تخریب شود.

صدها مغازه‌دار طبقه هفتم از غروب پنجشنبه که مطمئن شده بودند حکم امشب اجرایی می شود از کنار مغازه هایشان تکان نخوردند. حتی شب را نیز پشت کرکره های بسته مغازه ها خوابیدند اما تلاش این کاسبانی که تمام زندگی شان را برای خرید قسطی این مغازه های کوچک به فروش رسانده بودند نیز باعث نشد حکم ماموران شهرداری بر کرکره های بسته فرود نیاید.

اما چند روز بعد پس از آن که صاحبان این پاساژ اعلام کردند مدارکی مبنی بر قانونی بودن این ساخت و ساز دارند معاون شهردار در نشستی خبری با رد هر گونه سند اعلام کرد اگر ایمنی در این پاساژ تامین شود احتمال صدور پروانه ساخت وجود دارد . شهردار تهران هم از عزل شهردار منطقه به دلیل تخلفش در این رابطه گفت .

مسئله آلودگی آب پایتخت

مساله آلوده بودن آب شرب پایتخت  هم چند سالی است که به‌عنوان یک تهدید زیست محیطی به یکی از مجهولات ذهنی پایتخت‌نشینان بدل شده است. اما هیچ‌گاه نه تایید شده و نه تکذیب.

هر چند وقت یک بار از سوی یکی از کارشناسان هشدار داده می‌شود و با تکذیب یکی از مقامات مسوول از یاد می‌رود. آخرین بار آذرماه امسال در صحن علنی شورای شهر تهران عضو پزشک شورا از افزایش چهار برابری نیترات موجود در آب شرب پایتخت صحبت کرد و به مردم توصیه کرد به جای آب لوله‌کشی از آب معدنی استفاده کنند.

این هشدار اگر چه به سرعت از سوی برخی مقامات همچون استاندار تهران تکذیب شد اما برخی دیگر از مسوولان تلویحا آلودگی آب را پذیرفتند. بنا بر این اظهارات میزان مجاز نیترات آب باید ۳۰ میلی‌گرم در لیتر باشد اما نیترات آب شرب برخی از مناطق تهران هم‌اکنون به حدود ۱۲۰ میلی‌گرم رسیده است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس