کد خبر 398297
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: متاسفانه برخی از افراد سودجو با اعمال نفوذ و استفاده از ابزارهای مختلف سعی می کنند قانون را دور بزنند یا اینکه برخی از افراد سست عنصر را در بحث تغییر کاربری اراضی متعلق به کل مردم است متقاعد کنند.

 به گزارش مشرق، عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: تصرف اراضی متاسفانه به یک معضل بزرگ برای حفظ پتانسیل تولیدی نسل آینده کشور تبدیل شده است؛ با توجه به اینکه محدود بودن سطح اراضی قابل بهره برداری باید حفاظت مناسب از اراضی که قابلیت زراعت ، باغداری ، دیگر مصارف کشاورزی و دامداری دارند صورت بگیرد تا این پتانسیل را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد سودجو با اعمال نفوذ و استفاده از ابزارهای مختلف سعی می کنند قانون را دور بزنند یا اینکه برخی از افراد سست عنصر را در بحث تغییر کاربری اراضی متعلق به کل مردم است متقاعد کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اساسا فضای طبیعی و طبیعت مناطق مختلف درحال دگرگونی و تغییر است؛ در حال حاضر در نوار شمالی کشورشاهد هستیم که اراضی بسیاری دوچار تغیر کاربری شده اند همچنین در اطراف شهر و استان تهران هم به همین صورت و حتی دیگر شهرهای بزرگ کشور هم با این معضل روبه رو هستند.

وی ادامه داد: بحث زمین خواری که اخیرا به پدیده کوه خواری در اطراف شهرهای بزرگ مثل تهران تبدیل شده است یکی از معضلات آینده کشور است و نه تنها به نسل فعلی بلکه به نسل های آینده هم آسیب وارد می کند، در اطراف همین شهر تهران بسیار ساخت و ساز و دخل و تصرف غیر قانونی صورت گرفته است که هم اکنون تهران در بحث آلودگی هوا و تراکم جمعیت یکی از مشکلاتش از این طریق اتفاق افتاده است.

پاپی زاده گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اخیرا تاکید کردند اثرات اقدامات مسئولان و دست اندرکاران محیط زیست باید از سوی مردم دیده شود یعنی یک اثر مثبت بر سلامت نسل فعلی و آینده کشور در حفظ محیط زیست داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود:متاسفانه خیلی از مجوزهایی که برای ساخت سدها، انتقال آب، ساخت کارخانه ها و صنایع آلاینده توسط دستگاه ها صادر شده است نباید انجام می گرفت؛ اگر دستگاه ها در صدور این مجوزها دقت می کردند هم اکنون دوچار این مشکلات نبودیم ، قطعا اقدام عملی در این خصوص به صورت جدی اتفاق نیفتاده است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث ریزگردهای استان خوزستان،  بعد از 14 سال که سازمان ملل در خصوص اتفاق افتادن فاجعه بزرگ زیست محیطی در جنوب غرب کشور هشدار می دهد تازه دستگاه های ما اعلام می کنند که چنین قضیه ای اتفاق افتاده است درحالی که باید از سال ها قبل چاره اندیشی می شد و راهکارها و روش هایی به کار گرفته می شد که به این نقطه نرسیم اما با این وجود هم اکنون هم دستگاه ها باید برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اجرایی خود را ارائه کنند تا مردم اثرات آن را ببینند اما  متاسفانه در برخی موارد فرافکنی می شود.

پاپی زاده افزود: دستگاه های مسئول در این قضیه به دنبال این هستند که غافلگیری خودشان را در قالب مصاحبه و مسائل این چنینی بر طرف کنند اما مسئله ای که برای مردم مهم این است که عملا برای حفظ سلامت و محیط زیست اقدامی صورت بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان تاکید کرد: برخی از دستگاه ها که جنبه نظارتی و هشدار دهنده دارند مثل سازمان حفاظت محیط زیست و امور اراضی باید یک قدری جنبه نظارتی و حاکمیتی خود را قوی کنند زیرا بسیاری از پروژه های غلط توسط خود دولت ها اجرا می شود اما چون سازمان محیط زیست و سازمان اراضی زیر مجموعه دولت هستند ناچار هستند که بسیاری از مواقع سکوت کنند و حتی مطالعات کارشناسی آن ها در راستای طرح هایی باشد که اساسا غلط است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس