کد خبر 396936
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد اعلام کرد: امروز جمهوري اسلامي ايران يکي از بهترين شرکاي تجاري ترکمنستان با رقم نزديک به 3 ميليارد دلار آمريکا مبادلات تجاري انجام داده است و در اين راستا بخش خصوصي دو کشور نيز سهم بسزايي را برعهده دارد تا آن جا که دستيابي به رقم 10 ميليارد دلار مبادلات سالانه هدف آينده دو کشور قرار دارد.

گروه بین‌الملل مشرق - سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد اعلام کرد: امروز جمهوري اسلامي ايران يکي از بهترين شرکاي تجاري ترکمنستان با رقم نزديک به 3 ميليارد دلار آمريکا مبادلات تجاري انجام داده است و در اين راستا بخش خصوصي دو کشور نيز سهم بسزايي را برعهده دارد تا آن جا که دستيابي به رقم 10 ميليارد دلار مبادلات سالانه هدف آينده دو کشور قرار دارد.

همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به عشق‌آباد، سردار ممد گاراجیف، سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد، با انتشار یادداشتی، به تحلیل روابط استراتژیک تهران-عشق‌آباد پرداخته است.

هدف‌گذاری 10 میلیارد دلاری تهران و عشق‌آباد

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

جمهوري اسلامي ايران يکي از کشورهاي مهم منطقه است که با ترکمنستان ارتباط محکم، ديرينه وبرادرانه دارد و اين رابطه دوستانه همواره مورد تأييد و تأکيد دو دولت و ملت ترکمنستان وجمهوري اسلامي ايران که مشترکات گوناگوني به لحاظ فرهنگي، تاريخي و معنوي در طول سال ها همجواري دارند قرار گرفته است.

۲۳ سال از برقراري رسمي روابط ديپلماتيک ميان دو کشور سپري شده است، امروز شاهد شکوفايي در عرصه ارتباطات برادرانه دو ملت ترکمنستان و جمهوري اسلامي ايران هستيم؛ تاريخ روابط دو کشور شاهدتجربه موفق همکاري هاي بين المللي بوده و اين روابط در سطوح عالي و مشارکت هاي طولاني مدت دو همسايه نزديک در چار چوب اصول بين المللي مورد تأييد جهانيان قرار گرفته است.

جمهوري اسلامي ايران از نخستين کشورهايي بود که از سحرگاه طلوع ترکمنستان مستقل در برقراري و همکاري همه جانبه با همسايه خود پيشقدم شد و اين سرآغاز باعث پايه گذاري روابط مفيد مابين دو کشور برادر بوده که به عقد نزديک به 190 سند همکاري در سطح منطقه و بين المللي منجر شده است يکي از نشانه هاي گسترش روز افزون رايزني ها و گفت وگوي مستمر و مثبت دو دولت گسترش و شتاب رشد مناسب درروابط تجاري واقتصادي بوده است.

امروز جمهوري اسلامي ايران يکي از بهترين شرکاي تجاري ترکمنستان با رقم نزديک به 3 ميليارد دلار آمريکا مبادلات تجاري انجام داده است و در اين راستا بخش خصوصي دو کشور نيز سهم بسزايي را برعهده دارد تا آن جا که دستيابي به رقم 10 ميليارد دلار مبادلات سالانه هدف آينده دو کشور قرار دارد.

بر پايي چند نمايشگاه تخصصي ايران در ترکمنستان وشرکت بازرگانان ايراني در ديگر نمايشگاه هاي تخصصي در عشق آباد از نشانه هاي بارز رشد همه جانبه روابط دو کشور مي باشد؛ به طور مثال در يک سال گذشته دو نمايشگاه در عشق آباد به تاريخ 8 تا 10 اسفند ماه و همچنين از 29 تا 31 تير برگزار شده است.

در اين سال ها کشور ترکمنستان با همکاري جمهوري اسلامي ايران چندين پروژه عظيم را اجرا کرده که نه تنها براي گسترش صنايع دو کشور حائز اهميت بوده که بعضا در سطح منطقه تاثير گذار بوده است آخرين آن راه اندازي خط ترانزيتي قزاقستان، ترکمنستان و ايران مي باشد که در سوم دسامبر 2014 توسط روساي جمهور سه کشور در ايستگاه راه آهن مرزي (اک يايلا) ترکمنستان افتتاح شد.

از 960 کيلومتر اين خط آهن 120 کيلومتر در قزاقستان، 700 کيلومتر در ترکمنستان و 82 کيلومتر در ايران قرار دارد که چشم انداز آن تا سال 2020 حجم حمل کالا در مسير جديد به 15 ميليون تن در سال مي باشد. اين در حالي است که حجم حمل ريلي از طريق راه آهن سرخس تجن نيز در حال افزايش است.

در حال حاضر ترکمنستان وجمهوري اسلامي ايران به مشارکت ها و همکاري برادرانه خود در زمينه صنايع نفت و گاز؛ الکترو انرژي؛ امور کشاورزي و آبياري؛ حمل و نقل وترانزيت کالا با موفقيت ادامه مي دهند.

گفت‌وگوهاي سازنده در عالي ترين سطوح دو دولت باعث فعاليت و همکاري روز افزون شده است که براي هر دو کشور اهميت خاصي دارد و نشان دهنده آمادگي ترکمنستان و جمهوري اسلامي ايران در همکاري هاي روز افزون در مهم ترين مسائل ژئوپليتيک منطقه اي را ابراز مي دارد.

ارتباط نزديک و دوستانه بين روساي محترم جمهور دو کشور يکي از عناصر نزديکي منافع مشترک دو کشور در صحنه بين الملل گشته است.

امروز شاهد دوستي و درک متقابل بين مردم دو کشور و تلاش آنان براي گسترش همکاري روز افزون اين روابط در اثر ارتباط در بالاترين سطوح روابط دو دولت هستيم.

اميد وافر داريم ترکمنستان و جمهوري اسلامي ايران در ظل مديريت مدبرانه روساي محترم جمهور دو کشور شاهد شکوفايي روز افزون روابط همه جانبه باشيم.




منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس