کد خبر 396935
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸

سعید اسماعیلی با بیان اینکه این پروژه یک حرکت فرهنگی بزرگ و جذاب است، گفت: نمایش فصل شیدایی یک مانور فرهنگی است ولی حرکتهای فرهنگی و دینی به صورت مطلوب از سوی هیچ مسئولی حمایت نمی شود.

به گزارش مشرق، سعید اسماعیلی، کارگردان نمایش فصل شیدایی با اشاره به اجرای نمایش فصل شیدایی در کشور گفت: از سوی سازمان فرهنگی-هنری اوج، مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی راه اندازی شده است و این مرکز اجرای نمایش های میدانی را در دستور کار قرار داده است.

وی با ذکر اینکه نمایش بزرگ فصل شیدایی از سوی این مرکز تعریف شده است، گفت: این نمایش تاکنون در چندین شهر کشور اجرا شده است و مخاطبان زیادی از این نمایش استقبال کرده اند.

این کارگردان تئاتر با ذکر اینکه از سال 84 در شوش دانیال و منطقه عملیاتی فتح المبین اجرای این نمایش آغاز شد، گفت: در چندین شهر تاکنون اجرا داشته ایم؛ به مدت 10 شب در شهرکرد این نمایش اجرا شد و در یک شب رکورد مخاطبان تئاتر ایران را شکست؛ 8 هزار نفر در یک شب این نمایش را تماشا کردند.

کارگردان نمایش فصل شیدایی اظهار کرد: مقصد بعدی شهر خرم آباد بود، سپس در سال 85 در مسیر نجف- کربلا این نمایش اجرا شد، در ادامه میهمان مردم زحمت کش جزیره ابوموسی بودیم و دراین جزیره نیز استقبال خوبی از فصل شیدایی شد؛ اکنون هم در کنار ساحل بوشهر مشغول اجرای این نمایش هستیم و تلاش می کنیم که در هر بازه زمانی 40 روزه در شهرهای کشور اجرای نمایش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نمایش فصل شیدایی، شخم فرهنگی در سطح جامعه است، گفت: این نمایش مملو از مفاهیم ارزشی و انقلابی است و شیوه اجرا، یک شیوه بدیع است که توانسته نمایش را برای مخاطب جذاب کند.

اسماعیلی با اشاره به برخی ویژگی های این نمایش عنوان کرد: استفاده از تعداد فراوانی بازیگر حرفه ای، استفاده از نورهای دیجیتال و آنالوگ مختلف، استفاده از تصاویر مختلف، قدرت صدا، طراحی صحنه و جلوه های ویژه بصری این نمایش را دلنشین کرده است، به طوری که در بوشهر شبی 3 هزار مخاطب این نمایش را می بینند.

کارگردان نمایش فصل شیدایی با اشاره به موضوع نمایش گفت: مرور و تأکید اساسی بر تاریخ بشریت از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم هدف اصلی این نمایش است؛ در چند بخش نمایشی چندین قصه روایت می شود؛ قصه معروف حضرت آدم و قصه نامعروف ایشان که به 5 تن آل عبا توسل کردند، بعثت پیامبر(ص) و مباهله، غدیر خم و شهادت حضرت زهرا(س) و تنهایی امیرالمومنین(ع)، نصایحی از امام حسن مجتبی(ع)، قصه کربلا و شهادت حضرت رقیه(س)، امام رضا(ع) و حدیث سلسلة الذهب، انقلاب اسلامی، جنگ و دفاع مقدس اسلامی، مصائب آخر الزمان، مانند ماهواره ها، فرقه های نوظهور، وهابیت، بهائیت، داعش از جمله بخشهای این نمایش است و در آخرین بخش نیز به مسئله ظهور امام زمان(عج) پرداخته شده است.
وی افزود: دررابطه با بخش انقلاب اسلامی با توجه به امکانات و فضاها و موقعیت بومی هر استان، طراحی صحنه متفاوت است، البته در استان بوشهر به موضوع ناو آمریکایی که توسط  شهید مهدوی منفجر شد، پرداخته شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون نمایشی با این وسعت در کشور اجرا نشده است، گفت: نمایش هایی با این موضوعات در کشور به اجرا درآمده است؛ یک ویژگی نمایش فصل شیدایی که آن را از سایر نمایش‌ها متفاوت می سازد، به روز کار کردن از نظر تکنیک و مفاهیم است؛ امروز تکنیک در سینما نقش مهمی در جذب مخاطب دارد و ما نیز از تکنیک برای جذاب تر شدن این نمایش بهره می بریم.

کارگردان نمایش فصل شیدایی با بیان اینکه باید به واقعیت‌ها و چالش‌های جهان اسلام در قالب هنر توجه کرد، گفت: داعش گروهی نیست که ظرف چند ماه پیش به وجود آمده باشد، این پدیده را باید در تاریخ جست وجو کرد؛ از روزی که خوارج شکل گرفتند، گروه های منحرف و به ظاهر اسلامی در جهان اسلام رشد کردند، لذا باید از دید هنری به این پدیده بپردازیم و لذا در نمایش فصل شیدایی به این موضوع توجه خوبی شده است.

وی با ذکر اینکه در این نمایش به سبک زندگی اسلامی پرداخته شده است، گفت: امروز به یادآوری مکارم اخلاقی و سبک زندگی  اسلامی نیاز داریم و باید چگونه درست زیستن را یاد بگیریم.

اسماعیلی با بیان اینکه این پروژه یک حرکت فرهنگی بزرگ و جذاب است، افزود: نمایش فصل شیدایی یک مانور فرهنگی است؛ همچنانکه یک مانور نظامی از نظر قدرت نمایی نظامی و حفظ آمادگی نیروهای کشور اثربخش است، نمایش فصل شیدایی نیز در زمینه فرهنگی کارایی دارد.
این کارگردان تئاتر عنوان کرد: از مسئولان انتظار می رود به اندازه مانورهای نظامی، از مانورهای فرهنگی نیز حمایت کنند؛ این نوع کارها بیشتر از حمایت مادی، به حمایت معنوی نیاز دارد.

کارگردان نمایش فصل شیدایی افزود: بعد از سالیان سال که بر تقویت فضاهای فرهنگی و ارزشی تأکید می شود، اما متاسفانه شاهد هستیم، این تاکیدات در سطح شعار باقی مانده است و فضاها و حرکتهای فرهنگی و دینی به صورت مطلوب از سوی هیچ مسئولی حمایت نمی شود و به این نتیجه نرسیده ایم که هجمه دشمن جدی است و باید به صورت جدی با آن مقابله کرد.

اسماعیلی افزود: امروز فضاهای مجازی و حتی یک گوشی موبایل که به اینترنت وصل می شود، تاثیرات مخربی برای جامعه دارد، اثرات منفی ماهواره ها بر خانواده  بر کسی پوشیده نیست؛ ما با توجه به این مسائل در حد بضاعت خود این نمایش را آماده کردیم و خوشبختانه تاکنون از آن راضی بوده ایم؛ اما متاسفانه هرچه یک کار فرهنگی بزرگتر و تاثیرگذارتر باشد، مورد کم مهری و بی اعتنایی مسئولان قرار می گیرد.

وی با ذکر اینکه نمایش فصل شیدایی برای اثربخشی بیشتر نیاز به امکانات و توجه بیشتر از سوی مسئولان دارد، گفت: برای اجرای بخشی از این نمایش نیاز به امکاناتی چون قایق و ناو داریم و اگر نیروی دریایی همکاری کند، نمایش برای مردم جذاب تر خواهد شد؛ برای این نمایش 50 بازیگر حرفه ای با تجهیزات فراوان از یک شهر به شهر دیگر باید نقل مکان کنند و متاسفانه مسئولان از ارائه امکانات لازم برای جذاب تر شدن این نمایش و عمیق تر شدن مفاهیم آن دریغ می کنند.

منبع: سراج 24

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس