کد خبر 395840
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو بااعلام ایجاد سامانه کد رهگیری داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی و آرایشی و همچنین مواد غذایی گفت: این سامانه در یک ماه اخیر فعال شده اما هنوز اطلاع رسانی نشده است که تا پایان سال انجام می شود.

 به گزارش مشرق، دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: با فعالیت این سامانه استفاده از داروها و تجهیزات و لوازم در همه بیمارستان های دولتی و خصوصی کنترل و نظارت می شود و شهروندان می توانند از طریق تلفن همراه و با پیامک کدرهگیری نصب شده بر روی این محصولات از اصالت آنها مطمئن شوند.

وی افزود: از سال آینده در سطح عرضه فضا را برای داروهای قاچاق، تقلبی و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد می بندیم و اجازه نمی دهیم عده ای با سلامت و بهداشت مردم تجارت و آن را تهدید کنند.

دیناروند گفت: ایران کشوری پهناور است و مرزهای گسترده داریم و برخی کشورهای همسایه در مرکز ترانزیت بین المللی قاچاق قرار دارند و نمی توانند حتی در داخل سرزمین خود نظارت کنند، به طوریکه گفته می شود 40 درصد واردات کالاهای اقتصادی به ایران قاچاق است اما این نسبت در بخش دارو و تجهیزات پزشکی کمتر از 40 درصد برآورد می شود ولی تاثیر َآن بر بهداشت و سلامت شهروندان زیاد است و گاهی سلامت آنها را تهدید می کند.

وی درباره داروهایی که به تازگی به برخی بیماران تزریق شده و سلامت آنها را تهدید کرده است گفت : همه این داروها از مراکز غیر مجاز تهیه شده که البته با موارد تخلف برخورد می کنیم و وزیر بهداشت هم تاکیدکرده است از سلامت این عزیزان حفاظت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سه مرکز این داروها را استفاده کرده اند اظهار داشت: برخی داروهایی که شرکت های مطرح دنیا تولید می کنند به صورت تقلبی تولید یا وارد می شود چون سود آوری زیادی برای قاچاقچیان دارد اما ما با هر تخلفی برخورد می کنیم و خوشبختانه با اجرای طرح سلامت ملی ورود هر گونه کالا و داروی قاچاق به بیمارستان های دولتی مسدود شده است و این کار سال آینده در بیمارستان های خصوصی هم انجام می شود و عرصه را برای استفاده از داروهای قاچاق تنگ تر خواهیم کرد.

وی افزود: داروهایی که در داخل تولید می شود به هیچ وجه تقلبی نیست البته ممکن است در بازارهای هدف به صورت قاچاق تولید و عرضه شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: انگیزه قاچاق دارو فقط محدودیت واردات نیست بلکه حتی در مواردی که محدودیت نداریم مانند داروهای ژنریک هم این قاچاق دیده می شود و باید در شبکه توزیع این موارد را کنترل کنیم.

وی در پایان افزود: باید شبکه توزیع دارو مسئولیت تامین نیاز مراکز درمانی و بهداشتی را به طور کامل انجام دهد و امیدواریم نهادهای مسئول بر محصولاتی نیز که در ماهواره ها نیز تبلیغ می شود نظارت کنند و جدی بگیرند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    این سیستم پاسخ غلط می دهد وعملا کارایی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس