السیسی با وام 3.2 میلیارد یورویی، تجهیزاتی را از کارخانجات نظامی فرانسه دریافت می‌کند که کارآیی آن در نبرد علیه مقاومت اسلامی ببیشتر است!

گروه بین الملل مشرق - «عبدالفتاح السیسی» رئیس نظامی دولت مصر در مصاحبه با شبکه العربیه وابسته به آل سعود اظهار داشت: «حکومت فرانسه به ارتش مصر مبلغ 3.2میلیارد یورو وام داده است تا ارتش بتواند هر چه سریع تر نقدینگی لازم برای هزینه های مطابق با قرارداد خرید اسلحه از این کشور را تأمین کند.»

اشاره السیسی به قراردادی است که در همین ماه میان دولت های مصر و فرانسه به ارزش 5.2میلیون یورو منعقد شد. طبق این قرارداد، فرانسه باید 24 هواپیمای نظامی رافائل، چند ناوچه مخصوص نیروی دریایی و تعداد زیادی موشک های هوا به هوا در اختیار ارتش مصر قرار می داد. قرار است این تجهیزات طی سه ماه به ارتش مصر تحویل داده شود، اما پیش از آن باید مبالغ آن به طور کامل از سوی ارتش مصر پرداخته می شد.
 
ارتش مصر، پاداش عملیات علیه حماس را دریافت کرد؟
ژنرال السیسی در حالی دریافت این وام را نشان دهنده موفقیت دیپلماسی دولت خود می داند که ابعاد معامله (برای دریافت این وام) و قرارداد خرید تسلیحات را منتشر نکرده است.

بعد از عقد این قرارداد، پایگاه اینترنتی دبکافایل وابسته به نهادهای استراتژیک و امنیتی اسرائیل مدعی شدند این قرارداد در راستای فعالیت های فرانسه علیه داعش و بعد از اشغال شهر درنه در لیبی به دست داعش منتشر شده است. با این حال، حوادث روزهای بعد به وضوح ثابت کرد که این قرارداد، پاداش ارتش مصر  برای عملیات علیه حماس و نیروهای مقاومت اسلامی است.

درست یک هفته بعد از این قرارداد، دادگاه عالی مصر به صورت رسمی اعلام کرد حماس یک تشکیلات تروریستی است و هر گونه همکاری با آن، مصداق اقدام علیه امنیت ملی مصر بوده و مطابق با قانون ضدتروریسم با خاطیان برخورد خواهد شد. همزمان با مذاکرات برای اعقد این قرارداد، دور جدید عملیات ارتش مصر در صحرای سینا نیز آغاز شد.

در هفته های اول این عملیات، ادعا می شد که هدف از عملیات در صحرای سینا، از بین بردن نفوذ داعش در این منطقه است، اما صراحت مقامات قاهره در مورد «بی مسئولیتی یک کشور همسایه» نشان و متعاقبا تجمع های مردمی در غزه علیه این اقدام قاهره نشان می داد داعش تنها یکی از اهداف نبرد در صحرای سینا است و ارتش مصر مصمم است تمام سر پل های حماس را در مصر نابود کند.
 
ارتش مصر، پاداش عملیات علیه حماس را دریافت کرد؟
مرحله اول قرارداد ارتش مصر و فرانسه با تحویل سه فروند هواپیمای رافائل اجرا شد.

اهمیت صحرای سینا برای حماس و باریکه غزه به این نکته برمی گردد که سینا، تنها دروازه غزه به جهان خارج بود و با توجه به محاصره شدید غزه از سوی اسرائیل و مصر، تنها بیابان های صحرای سینا بودند که امکان قاچاق و ارتباط با جهان خارج را برای فراهم می ساخت.

دقت در محتوای تجهیزات معامله شده در این قرارداد نیز نشان می دهد تهدید اصلی از طرف داعش در لیبی نیست! قاهره در این قرارداد، «ناوچه» از فرانسه می خرد در حالی که –مطابق نقشه – میان لیبی و مصر مرزهای آبی وجود ندارد و ناوچه ها نمی توانند در این زمینه کارآیی داشته باشند. موشک های هوا به هوا نیز صرفا برای نبردهایی کاربرد دارند که دشمن نیز از نیروی هوایی بهره ببرد و واضح است که داعش از چنین امکانی – در شرایط فعلی – برخوردار نیست.


ماه های آینده و شاید سال های آینده می تواند آبستن حوادثی باشد که نشان دهد هواپیماهای ارتش مصر علیه مقاومت اسلامی وارد جنگ خواهند شد یا این که نظام مصر به سکولارهای نظامی وفا نخواهد کرد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    به امید قدرت روزافزون ارتش مصر.
  • موشک خان ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    انگار حدس حماس درست از آب داره درمیاد امیدوارم تنها یه جنگ روانی باشه و این مردم بدبخت از این بیشتر بدبخت نشن دیگه اوج حرام زادگی و کاسه لیسی اعراب , لعنت خدا بر عبدال لیتر
  • مهدی7 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    خاک بر سر مردم مصر که هر بلایی سرشون میارن ...
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    اینکه برای داعش نمی خواد موافقم اما مصر از طریق دریای مدیترانه به لیبی مرتبط می شود
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    حماس وقتی به جای حمایت از محور مقاومت, تو سوریه دنبال جهاد!! علیه بشار اسد بود, فکر این روزا رو می کرد- لعنت هم به دیکتاتوری سیسی هم به تروریسم اخوان المسلمین!!
  • دانشجوی دکتری ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام ، کسانی که مدعی اند حماس تروریسته باید بدانند که همین الان حماس زندان هاش‌ پر از نیروهای تکفیریه و با داعش و النصره و جمعیت بن باز و ... در گیره و دارند جوانان حماس و جهاد اسلامی رو به سمت تکفیر و سلفی گری جذب می کنند و حماس از این موضوع نگرانه حالا چرا ما باید در زمین دشمن بازی کنیم؟!
  • محمد ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • بسیجی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    خیلی جالبه، فرانسه برای حفظ منافع خودش درلیبی، به مصر وام میده تا اونا ازفرانسه جنگنده رافائل و موشک و ناوچه خریداری کنند. این زرنگی فرانسه نیست بلکه گیجی و منگی حکام مصر رو نشون میده، ایناهم مثل همین آل سعود و آل صباح و آل ثانی و آل یهود و آل سفیان هستند. خداوکیلی یک دانشجوی ایرانی که فقط یک کم سیاست بدونه و اقتصاد، میتونه همه این کشورهای متحجر رو اداره و آباد و سربلندکنه.
  • دانشجوی فوق کاردانی ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    تغییر رویه داده .. در یه برهه ای بر ضد محور مقاومت داشتن عمل میکردن . که البته علتش بصیرت بالای اون ها و حس ناسیونالیستی عربی و ... بود
  • امیر ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    امان از آل سعود.وشریکش آل صهیون واغمارشان
  • میلاد ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام. من خودم یک دانشجوی افسری هستم. به خدا حماس دیگه اون حماس قبل نیست.
  • هموطن ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    شما میگی مردم مصر اگه نمیدونستی بدون با کمال احترام وافر به اعراب ایران مردم مصر بدنبال شکم وزیر شکمشان هستند ماتم هیچ کس وهیچ چیز را ندارن تا دارن میخورند ونداشتن میرن طرف داعش
  • علی ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    وقتی یک ملت ولایت رو قبول نداشته باشن همین بلا ها سرشون میاد
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    تا زمانی‌ که حماس از محور مقاومت عذر خواهی‌ نکند و از حمایت تکفیریها توبه نکند، تروریست است. به قول سید حسن: ما از شما اعراب هیچی‌ نمی‌خواهیم جز اینکه به ما خنجر از پشت نزنید!
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    عزیزم چقدر در ماه از اسرائیل حقوق می گیری که این طور نگران تأمین امنیتش هستی؟
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    زمانیکه حماس با انصاربیت المقدس همکاری میکرد باید فکر این جاشم میکرد
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    اینکه خود حماس و کلا اخوان یک جمعیت سلفی هستن هیچ جای تردیدی نداره همین کافیه که بدونی عبدالله عزام موسس حماس هست اما در مورد تکفیری ها همکاری های حماس با انصار بیت المقدس کار دستشون داد
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    فعلا کشور خودتون رو آباد کنین ببینیم چند مرده حلاجین
  • sadeghi ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    دروغ نگو دانشجوی دکتری.حماس دشمن شیعه ست
  • sadeghi ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    به جهنم که نظرمن غیرقابل انتشاراست
  • محمد 62 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    کی میگه مصر با لیبی مرز دریایی نداره؟؟ نقشه رو خوووب نگاه کنید تا بفهمید کاربرد ناوچه چیه...
  • محسن از اصفهان ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    ما هم امیدواریم ارتش مصر به عنوان یک کشور اسلامی مقتدر باشد ولی اقتداری که در پس آن بندگی و سرسپردگی به دشمنان اسلام وجود نداشته باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس