کد خبر 395329
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز، آمارهای مربوط به تورم که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه می‌شود را مخدوش دانست.

به گزارش مشرق، حسن عباسی در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در زمینه کاهش نرخ تورم اظهار کرد: در ایران دو مجموعه در ارتباط با تورم نظر می‌دهند که یکی بانک مرکزی و دیگری مرکز آمار ایران است.

رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه گفت: با توجه به این که در کشور مرکز اعتبارسنجی نداشتیم سال گذشته مسئولان از ما خواستند که بعضی از آمارهای مؤسسات اعتبارسنجی خارجی را عیارسنجی کنیم.

عباسی افزود: بعد از ارزیابی‌ها معلوم شد که برخی از آمارهایی که داده می‌شود مخدوش است و شاخص‌ها در آمارهای جهانی مشخص نیست.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: لذا مشخص شد که طبیعتا ما باید خودمان با شکل‌دهی یک مؤسسه در خصوص اقتصاد کشور اعتبارسنجی کنیم که مسئله تورم هم یکی از این عناصر است.

عباسی تصریح کرد: بر همین اساس آمارهایی که اکنون بانک مرکزی و مرکز آمار ایران می‌دهد چون مبتنی بر یک اعتبارسنجی جامع از اقتصاد ایران نبوده خیلی قابل اعتنا نیست.

رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: این آمارها تک بعدی است و از سال گذشته به ما ابلاغ شد که در مرکز بررسی‌های دکترینال مؤسسه اعتبارسنجی ملی ایجاد کنیم که در تراز مؤسسات اعتبارسنجی بین‌المللی باشد.

عباسی بیان داشت: یک سال دنبال تبیین شاخص‌ها بودیم که شاخص‌های بومی را داشته باشیم و شاخص‌های جهانی را هم ببینیم.

وی گفت: از همین رو در سال آینده از طریق مؤسسه اعتبارسنجی عیار در ترازیابی قدرت ملی از جمله در قدرت اقتصادی و ارز و به خصوص در مواردی مثل تورم با شاخص‌های مشخص بومی آمار و ارقام‌ها را مشخص و اعلام می‌کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: این وضعیتی که الان در کشور بوده و دو نهاد دولتی آمار ارائه می‌کنند آمارهای ارائه شده تک وجهی است و آمار در قالب اعتبارسنجی نیست.

وی در ادامه گفت: اعتبارسنجی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی باید عیار اعتباری که معین می‌کند در شاخص‌های مختلف مشخص باشد.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: آن‌چه که در یک سال گذشته در خصوص وضعیت آمار تورم در کشور داده شده صرفا نکاتی است که قطعا می‌گویم مخدوش است به دلیل این که در حوزه تئوری‌های مربوطه اینها از یک بنیان مستحکمی استفاده نمی‌کنند.

عباسی یادآور شد: این آمارها مربوط به خود مجموعه دولتی است که طبق معمول همیشه گفته‌اند هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید ماست ما ترش است.

رئیس اندیشکده یقین افزود: در سال آینده آماری بومی در خصوص وضعیت اقتصاد و به خصوص تورم اعلام می‌کنیم که یک نظر کارشناسی و علمی متفاوت با آمار بانک مرکزی و مرکز آمار داشته باشیم.

وی در خصوص دلایل تورم نیز گفت: به مسئولان اعلام کردیم که بین 5 تا 7 درصد از تورم ایران به این دلیل است که مبنای اقتصاد ایران دلار آمریکا است.

عباسی افزود: در نگاه «مایک ملونی» 400 درصد اقتصاد آمریکا تورم دارد و این درصد به دلیل این که پول آن‌ها مبنای اقتصادی کشورهای دیگر است سرشکن در اقتصاد کشورهای دیگر بر اساس ظرفیت آن کشورها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تکیه‌ای که اقتصاد ایران به دلار آمریکا دارد بخشی از تورمی که در کشور تجربه می‌کنیم به واسطه پول بدون پشتوانه دلار است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    حمایت می کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس