کد خبر 39487
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

تهيه کننده فيلم 'آل' به اوضاع نابسامان صنوف سينمايي اشاره کرد و گفت: براي بهبود وضعيت گروههاي سينمايي بايد به فکر تغيير ساختار خانه سينما و صنوف سينمايي بود. <BR>

به گزارش مشرق، 'علي معلم' در گفت وگو با ايرنا،افزود: صنوف سينمايي در کشور از بدو تاسيس خانه سينما و حتي پيش از آن با فراز و فرودهاي بسياري روبه رو بوده و بحران هاي مختلفي را پشت سر گذاشته اند.
مدير مسوول ماهنامه دنياي تصوير ادامه داد: يکي از مشکلات صنوف سينمايي اين است که اين تشکل ها ماهيت صنفي تمام ندارند و بيشتر به ساختار يک گروه فکري شبيه هستند.
تهيه کننده فيلم 'گاو خوني' تصريح کرد: در حقيقت صنوف سينمايي بر اساس تمايل افراد براي تجمع و بر اساس خطوطي صنفي و فکري شکل گرفت و اين نياز به هماهنگي و جمع شدن تا در نهايت صنوف سينمايي تشکيل شدند.
به گفته معلم، صنوف سينمايي اين روزها در شرايط خوبي به سر نمي برند و با بسياري از مجامع عمومي اصناف به دليل عدم حضور 50 درصد از اعضا به حدنصاب نمي رسد.
وي تصريح کرد: متاسفانه رابطه بين اعضاي صنوف و مديريت به هيچ عنوان نزديک نيست و در برخي صنوف اين رابطه به حداقل خود رسيده است.
تهيه کننده فيلم ازدواج به سبک ايراني تاکيد کرد: بسياري از رييساي صنوف سينمايي افراد برجسته صنف خود نيستند و از مديريت صنفي و گروهي چيزي نمي دانند.
معلم به ساختار نادرست خانه سينما و اصناف سينمايي اشاره کرد و گفت: ساختار غلط خانه سينما که نمايندگي بالادستي صنوف محسوب مي شود در کنار نبود رابطه خوبي که اعضاي صنوف با يکديگر دارند، موجب شده اصناف سينمايي در شرايط خوبي به سر نبرند.
وي ادامه داد: متاسفانه خانه سينما نقش ميانجي خوبي را ميان اصناف سينمايي و مديران سينمايي کشور ايفا نکرده و در سال هاي اخير اتفاق خاصي در زمينه امور صنفي سينمايي در کشور رخ نداده است.
منتقد با سابقه سينما،يادآورشد:نبود هماهنگي مديران خانه سينما با مسوولان سينمايي کشور موجب شده تا شاهد انسداد صنفي در سينماي ايران باشيم.
تهيه کننده فيلم آل با بيان اينکه گروههايي که تشکيل شده به نام صنف نتوانستند ماهيت اصلي خود را بدست آورند، تصريح کرد: تيرگي روابط در اصناف سينمايي با مديران صنوف و مسکوت ماندن حرکت هاي جمعي اصناف از آسيب هاي فقدان مديريت صحيح امور صنفي و ساختار نادرست خانه سينما است.
وي همچنين نسبت به نامشخص بودن منافع صنفي و ايجاد نگاه کارگري به اصناف انتقاد کرد و خواستار تفکيک جايگاه صنوف سينمايي به عنوان اصناف فرهنگي شد.
به گفته معلم،برخي از گروههاي تشکيل شده در خانه سينما ماهيت صنفي ندارند.به عنوان نمونه انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي بيشتر يک گروه فکري است تا صنفي و در حقيقت اين انجمن چتري براي جمع شدن منتقدان است.
وي يادآورشد: افراد بسياري عضو انجمن يادشده هستند که سالها است در هيچ رسانه اي، نقد يا مطلب سينمايي از آنان مشاهده نشده است.
تهيه کننده فيلم ازدواج به سبک ايراني يادآور شد: ساختار خانه سينما و صنوف سينمايي نياز به بازنگري، تغيير و تعريف جديد دارند و بايد صنوف را دوباره سازماندهي کرد.
معلم، تشکيل صنف واحد تهيه کنندگان در بيرون از خانه سينما را يکي از اتفاقات قابل تامل در امور صنفي و آنرا نمونه صنفي بازنگري شده قلمداد کرد.
وي تصريح کرد: صنوف سينمايي ما در برابر بسياري از انتقادات درباره سينما سکوت مي کنند در حالي که اين تنها وظيفه مديران سينمايي نيست که به انتقادات پاسخ دهند و صنوف نيز بايد از حقوق معنوي سينما دفاع کنند.
اين نويسنده و منتقد سينمايي گفت: اصناف سينمايي بايد ساختار منسجمي داشته باشند و بتوانند مستقيما خواسته هاي خود را به گوش مسوولان فرهنگي کشور برسانند.
معلم يادآور شد: برخي به دليل منافع شخصي، منافع صنفي را پايمال مي کنند و اين امر سبب مي شود تا فضاي زنده سينماي کشور از بين رفته و شاهد ايجاد بحران در امور صنفي سينمايي باشيم.
وي گفت: نبايد تنها يک يا چند نفر را در بحران صنفي سينمايي مقصر بدانيم. متهم کردن ديگران دردي را از وضعيت کنوني صنفي کشور دوا نمي کند و بهتر آنکه با نگاهي دقيق و کارشناسانه در راه اصلاح ساختار خانه سينما تلاش کنيم.
اين منتقد سينما يادآورشد: متاسفانه برنامه دقيقي براي انجام فعاليت هاي صنفي وجود ندارد و همواره دولت به عنوان متولي صنوف شناخته مي شود که اين درست نيست.
وي با بيان اينکه صنوف سينمايي ما هنوز رشد نکرده اند، ادامه داد: بايد شرايط رشد، استقلال و شکوفايي صنوف سينمايي فراهم شود.
معلم پيشنهاد کرد براي حل معضلات امور صنفي سينمايي، اتاق فکري متشکل از اهالي سينما تشکيل و اعضاي خانه سينما و معاونت سينمايي وزارت ارشاد با همفکري و همراهي به اختلافات پايان داده و ساختاري نوين را براي خانه سينما و صنوف تعريف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس